24 خرداد تا 24 شهریور؛ زمانی برای 16 گروگان‌ ايرانى

۲۶ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۷:۲۷ کد : ۲۷۰۹ اخبار اصلی
مطابق آنچه وزیر کشور اعلام کرد تعدادى از کارشناسان وزارت کشور، دیروز با هدف بررسى وضعيت گروگان‌هاى ايرانى در بند گروه جندالله به پاکستان و افغانستان رفته اند.
24 خرداد تا 24 شهریور؛ زمانی برای 16 گروگان‌ ايرانى
مطابق آنچه وزیر کشور اعلام کرد تعدادى از کارشناسان وزارت کشور، دیروز با هدف بررسى وضعيت گروگان‌هاى ايرانى در بند گروه جندالله به پاکستان و افغانستان رفته اند.
 
علی کردان در برنامه یکشنبه شب گفتگوی ویژه خبری که از شبکه دوم سیما پخش شد بر توجه ویژه این وزارتخانه به امنیت مرزها تاکید کرد و گفت: براى اين کار دو شوراى توسعه غرب کشور و شوراى توسعه شرق کشور در وزارت وجود دارد که اختيارات تام از سوى دولت و ساير مراجع ذيربط به آن داده شده و اخيراً نيز تصميم گرفته‌ايم همايشى را در سطح بالا براى ايجاد وحدت نظر در کل جمهورى اسلامى براى چگونگى صيانت از مرزهاى کشور ايجاد کنيم از رئيس جمهور نيز خواستيم در اين سمينار شرکت کنند، ضمن اينکه از فرماندهان نظامى و انتظامى و دستگاه هاى امنيتى و ديپلماسى براى حضور در اين همايش دعوت شده است.
 
وزير کشور در بخش ديگرى از سخنان خود در همین برنامه در خصوص گروگان‌هاى ايرانى در بند گروهک تروريستى ريگى گفت: موضوع اين گروگان‌ها با وحدت کامل ميان دستگاه‌ها، زير نظر معاون امنيتى وزارت کشور در حال پيگيرى است و کميته‌اى تشکيل شده است که اين مسأله را تعقيب مى‌کند.
مسئولان مختلف اعم از نيروهاى وزارت اطلاعات، سپاه، نيروى انتظامى و ... هر روز زير نظر اين کميته تشکيل جلسه مى‌دهد.
 
ایمن سازی مرزها مستلزم ایجاد اعتماد نسبی میان دو کشور است. به بیان دیگر قوت بخشیدن به ارتباط فیمابین و پیاده سازی عملیات ها و برنامه های اجرایی در مرزها لازم و ملزوم یکدیگرند. بنابراین حل و فصل ماجرایی چون گروگان گیری اخیر تنها از عهده وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه و نیروهای نظامی و انتظامی کشور برنمی آید و نیازمند دیپلماسی فعالانه با سوی دیگر مرز یعنی پاکستان نیز هست.

کردان در این برنامه تلویزیونی از دولت پاکستان خواست که همکارى بيشترى با جمهورى اسلامى ايران داشته باشد تا در مورد تروريست‌هاى حاضر در نواحی مرزى پاکستان صاحب قدرت عمل بیشتری شود. همان طور که وزیر کشور اعلام کرده است اطلاعات ایران نسبت به وضعیت گروگان‌ها دقيق نيست. کردان گفت: "ما با گروگان گيرها به علت آنکه در خاک پاکستان هستند در ارتباط نيستيم لذا دولت پاکستان بايد با ما همکارى بيشترى داشته باشد."
 
اگرچه "رحمان ملک" وزیر کشور پاکستان اول مردادماه با دریافت مدارک مستند ایران در خصوص گروگان گیران، برای حل موضوع ۱۶ سرباز نیروی انتظامی ربوده شده قول مساعد داده بود ولی کار به جایی رسید که دیروز - دو ماه بعد از وعده رحمان ملک - و در پی عدم حصول نتیجه از پیگیری ها و رایزنی های امنیتی، تعدادى از کارشناسان وزارت کشور به افغانستان و پاکستان رفتند تا با دولت‌هاى دو کشور، گفتگوى امنيتى داشته باشند.
 
ماحصل این گفتگوها در صورت هماهنگی دیگر دستگاه امنیتی کشورمان بسیار حائز اهمیت است. مرز طولانی ایران با افغانستان و پاکستان علاوه بر اینکه دریچه ورود مواد مخدر، قاچاقچیان و مهاجرین غیر قانونی به کشور است منطقه ای پر خطر برای هموطنان مرزنشین و مرزبانان در تقابل با سوداگران مرگ و گروه های تروریستی به حساب می آید.

پیش از این غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات شرایط حاکم بر پاکستان را عاملی جدی در عدم توفیق در آزادسازی گروگان ها دانسته و نتیجه پیگیری ها را به بعد از مشخص شدن وضعیت سیاسی پاکستان و بازگشت آرامش به این کشور عنوان کرده بود.

علی کردان نیز در سخنان خود با تأکيد بر اينکه از اقدامات دولت پاکستان درباره گروگان‌هاى ايرانى راضى نيستيم، تصریح کرد: بايد تلاش کنيم و پاکستان را سر خط آورده و متقاعد کنيم که تروريسم در هر جايى و به هر نحوى که باشد مطلوب نيست و بايد با آن برخورد شود و پاکستان نيز نبايد مرکز نشر و نمو تروريسم باشد.

وزير کشور البته اعتقاد دارد تروريست‌هايى که به ايران آسيب مى‌رسانند مورد حمايت آمريکا قرار مى‌گيرند. این بخش از کلام او شاید نوعی استفاده ابزاری از حادثه و القای طرح توطئه به قصد توجیه ناتوانی و وقفه طولانی در حل این ماجرا باشد. به هر حال از آغاز تیرماه نقطه نظرهای متفاوتی مبنی بر تایید و تکذیب این گروگان گیری - به خصوص در مورد فیلم هایی که از اعدام تعدادی از گروگان ها حکایت داشت - ارائه شده است ولی روند طی شده در سه ماه گذشته به گونه ای بوده که تحرک نتیجه بخشی از سوی دو طرف مشاهده نشده است.
 
اگرچه انتقاد از دولت پاکستان و بیان اینکه "از این کشور در جریان مسئله گروگان ها انتظار بیشتری داشتیم" نشان دهنده تغییر لحن ایران و جدیت بیشتر دولتمردان در راه آزادی گروگان هاست اما خود گویای تاخیری بلندمدت نیز می تواند باشد. تلاش وزارت خارجه و هماهنگی برای سفر نمایندگان وزارت کشور به افغانستان و پاکستان در شرایطی صورت جدی تر و عینی تری به خود گرفته که اطلاع دقیقی از سرنوشت ایرانیان در بند و حتی موقعیت گروه تروریستی فوق وجود ندارد.
 
وزارت کشور پیشتر اعلام کرده بود در ابتدای مردادماه تیمی را برای بررسی وضعیت گروگان ها به پاکستان اعزام کرده ولی جزئیاتی از این سفر منتشر نشد.
 
گروه جندالله که از مدت ها پیش در مرزهای جنوب شرقی کشور درگیری ها و ناامنی های متعددی پدید آورده، در 24 خرداد امسال 16 سرباز ایرانی را در سراوان گروگان گرفت و چند روز بعد اعلام کرد فیلم اعدام دو تن از سربازان را در اختیار شبکه العربیه قرار داده است؛ ادعایی که بار دیگر نیز تکرار شد ولی از سوی مقامات ایران از جمله وزیر اطلاعات جدی گرفته نشد. همچنین سخنگوی جندالله اوایل مرداد تهدید کرد تا زمانی که ایران با درخواست این گروه بلوچ برای آزادی 200 تن از اعضای آن موافقت نکند هر هفته دو گروگان را خواهد کشت.
 
 گروگانگیری 16 سرباز در جنوب شرقی کشور تقریبا همزمان با تحویل عبدالحمید ریگی از اعضای گروه جندالله از سوی پاکستان به ایران روی داد.
 

نظر شما :