لیونی نزدیک‌تر از همه به پست نخست وزیری اسرائیل

۲۵ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۲:۵۶ کد : ۲۷۰۵ اخبار اصلی
تسیبی لیونی: من گلدن مائیر نیستم. اما نخستین تسیبی لیونی هستم که در آینده نزدیک رهبری اسرائیل را بر عهده می­گیرم.
لیونی نزدیک‌تر از همه به پست نخست وزیری اسرائیل

تسیبی لیونی وزیر امور خارجه اسرائیل اعلام کرد، مطمئن است که در انتخابات حزب کادیما که روز چهارشنبه برگزار می­شود، پیروز نهایی خواهد بود.

 

لیونی که 50 سال سن دارد در جمع هوادارانش در تلاویو گفت: «من نخست­وزیر آینده اسرائیل خواهم بود و از همین جا می­گویم هر چه در مذاکرات با فلسطینیان صورت گرفت، مربوط به گذشته است. من می­خواهم از مذاکرات صلح حمایت کنم به شرطی که فلسطینیان نیز مقابله به مثل کنند. اما هر توافقی لازم است که تضمین­کننده اسرائیل باشد.»

 

بر اساس نظرسنجی که روزنامه­های اسرائیلی یدیعوت احرونوت و معاریو انجام داده­اند، تسیبی لیونی بین 15 تا 18 درصد بر رقیب خود شائول موفاز وزیر حمل و نقل فعلی اسرائیل پیش است.

 

در صورتی که لیونی بتواند برنده این انتخابات شود، وی دومین زن در تاریخ اسرائیل پس از گلدن مائیر خواهد بود که به منصب نخست­وزیری انتخاب می­شود.

 

با این حال لیونی هر گونه مقایسه­ای میان خود با مائیر رد می­کند و در گفت و گویی با یکی از روزنامه­های محلی اسرائیل گفته است، من گلدن مائیر نیستم. اما نخستین تسیبی لیونی هستم که در آینده نزدیک رهبری اسرائیل را بر عهده می­گیرم.

 

لازم به ذکر است که اولمرت به دلیل اتهام به فساد مالی از سوی دستگاه قضایی اسرائیل مجبور به ترک منصبش از سمت نخست­وزیر اسرائیل شده است.

 

از سوی دیگر حزب شاس ضمن مخالفت شديد با انجام مذاکرات بين اين رژيم و فلسطينيان در خصوص بيت‌المقدس اعلام کرد، به دنبال برگزارى انتخابات سراسرى زودهنگام است.

 

ايلى يشاى در گفت و گو با روزنامه معاریو گفت: «حزب شاس سقف درخواست‌ها و انتظاراتش را از نامزد رياست دولت آتى بالا برده است.»

 

وى تاکيد کرد، حزبش هرگز به دولتى نخواهد پيوست که در مذاکراتش با فلسطينيان به بررسى مساله بيت‌المقدس بپردازد.

 

اين بدان معنا است که در صورت پيروزى تزيپى ليونى، وزير امور خارجه اسرائیل و يا شائول موفاز، وزير راه اين رژيم در انتخابات رياست حزب کاديما آنها هرگز موفق به تشکيل دولتى با حضور حزب شاس نخواهند شد و بدين ترتيب دولت آنها با تاييد اکثريت اعضاى پارلمان اين رژيم (کنست) همراه نخواهد بود.

 

رهبر حزب شاس تاکيد کرد، بيت‌المقدس به هيچ وجه نبايد نه اکنون و نه هيچ زمان ديگرى مورد مناقشه‌ سياسى قرار گيرد و حزب شاس هرگز در دولتى که در جدول کارى‌ سياسى يا جدول مذاکراتش به مساله بيت‌المقدس بپردازد، نماينده نخواهد داشت.

 

پایان رویای کشور بزرگ اسرائیل

 

در حالی که ایهود اولمرت تا چند روز دیگر دولت را تحویل داده و فرد دیگری از حزب کادیما جانشین وی خواهد شد، او در جلسه هیات دولت اظهار داشت، روياى تشکيل کشور بزرگ اسراييل پايان يافته و ديگر بازگشتى برای آن نيست. کسانى که امروز از ايجاد کشور بزرگ اسراييل صحبت مى‌کنند، تنها خودشان را فريب مى‌دهند.

 

المرت همچنین گفت: «من هيچ وقت اين گونه فکر نکردم و بعد از مذاکرات کمپ ديويد نيز گفتم که در چشم پوشى‌هاى ايهود باراک مبالغه‌هاى زيادى شده بود و اين مساله را نيز گفتم و معتقد بودم که تمام آنچه در اين منطقه وجود دارد براى ماست ولى در پايان و بعد از تلاش طولانى و برخى تجربيات دردناک به اين نتيجه رسيده‌ايم که اگر تمايلى به ايجاد يک کشور با دو مليت نداريم، بايد سرزمين اسرائيل را با کسانى که با آنها زندگى مى‌کنيم تقسيم کنيم.»

 

وی در ادامه افزود: «مبدا ايجاد کشور اسرائيل از نيل تا فرات پايان يافته است. چهل سال بعد از جنگ شش روزه هنوز از بهانه تراشى‌ها براى توجيه اين که چرا ما بايد کارى انجام ندهيم دست بر نداشتيم و اين مساله هيچ کمکى به اسراييل نکرده است. جامعه جهانى ديدگاهش را تغيير داده و اين امر زمينه را براى نگرش به اين مساله که بايد دو کشور اسراييل و فلسطين با دو قوميت ايجاد شود فراهم کرده است. ما در مذاکرات چندين ساله خود موفق شديم اما در پايان کار در خصوص مسايل ريشه‌اى متحمل شکست شديم. يعنى به اين نتيجه رسيده‌ايم که بايد کشور اسراييل با قوميت يهود تشکيل شود.»

 

او همچنین گفت: «من اعتراف مى‌کنم که در طول دوران مسئوليتم موضع‌گيرى‌ام مخالف موضع‌گيرى امروزم بود. من به آنچه که به ايهود باراک نخست وزير اسبق اسراييل در زمان نشست کمپ ديويد در سال 2000 گفتم، اعتقاد دارم. من به او گفتم که چشم‌پوشى‌هايى که شده بسيار زياد است و معتقدم که از رود اردن تا درياى مديترانه همه براى اسراييل است، اما در پايان بعد از تلاش­هاى زياد به اين نتيجه رسيدم که بايد سرزمين را با ديگر کسانى که با آنها زندگى مى‌کنيم، تقسيم کنيم.»

 

وى تاکيد کرد: «اسراييل دولتى قوى است و هيچ دولتى در منطقه وجود ندارد که بر آن برترى داشته باشد اما بايد حقيقت را نيز دريافت که اشتباهات استراتژيک نيز وجود داشته و ما مى‌توانيم به مذاکرات داخلیمان ادامه دهيم. ما در طول 40 سال گذشته همواره افرادى صادق و هوشيار بوده‌ايم. من نمى‌گويم که آينده اسرائيل بسيار بهتر خواهد بود، چرا که تهديدات فلسطينى‌ها ادامه خواهد يافت و اين تهديدهاتا زمانى که آنها سيستم‌هاى امنيتى لازم را در اختیار نداشته باشند وجود خواهد داشت اما زمانى که ما نگرش خود را در برابر جامعه جهانى مبنى بر ايجاد دو کشور فلسطين و اسراييل به اثبات برسانيم، پيروز خواهيم شد.»

 

 

  

نظر شما :