اهمیت‌های فوق‌العاده سه جزیره کلیدی

سودای جزایر سه‌گانه برای امارات برای چیست؟

۰۶ آبان ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۹۰۱۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: رامین فخاری
رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بدون تردید درصورتی‌که در زمانی رخدادهایی در ایران رخ بدهد که بخش زیادی از نیروی نظامی ایران تضعیف شود و یا نیروی های نظامی ایران بر موارد دیگری تمرکز کنند این مسئله دور از ذهن نیست که اماراتی‌ها با حمایت سایر کشورهای منطقه و یا قدرت‌های خارج از منطقه در سودای تسخیر جزایر ایرانی باشند. در این راستا نباید از اهمیت تقویت بنیه نظامی کشور همراه با بنیه اقتصادی و سیاسی کشور برای تثبیت حاکمیت سرزمینی ایران هم از بعد اقتصادی و بین‌المللی و هم از بعد نظامی غافل شد.
سودای جزایر سه‌گانه برای امارات برای چیست؟

دیپلماسی ایرانی: طی روزهای گذشته و هم‌زمان با تحولات امنیتی غرب آسیا و با درنظرگرفتن احتمال تحلیل‌های امنیتی سران امارات دررابطه‌ با تحلیل‌رفتن انرژی ایران در روزهای اخیر امارات متحده دوباره ادعاهای ارضی خود را دررابطه ‌با جزایر ایرانی مطرح کرده است. چرا امارات متحده عربی به دنبال کاهش حاکمیت سرزمینی ایران در سه جزیره و تسخیر آن‌هاست؟

1- اهمیت نظامی:

جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در تنگه هرمز به‌عنوان نقاط راهبُردی، نقش مهمی در امنیت و نظارت نظامی در خلیج‌فارس دارند. این جزایر به تقویت دفاع ایران و حفظ امنیت کشتیرانی کمک می‌کنند و به‌عنوان سنگرهای دفاعی عمل می‌کنند. نزدیکی این جزایر به یکدیگر امکان نظارت و دفاع مؤثر را فراهم می‌آورد و آن‌ها به‌عنوان دارایی‌های نظامی باارزش شناخته می‌شوند. همچنین، این جزایر می‌توانند میزبان تجهیزات نظامی باشند. بااین‌حال، کنترل نظامی ایران بر این جزایر ممکن است حاکمیت اقتصادی امارات متحده عربی را به خطر اندازد و ادعاهای این کشور بر جزایر سه‌گانه به همین دلیل است.

2- اهمیت استراتژیک برای تضعیف ایران:

جزایر تنگه هرمز به دلیل موقعیت راهبُردی خود در حمل‌ونقل نفت جهانی اهمیت زیادی دارند. کنترل این جزایر به امارات و ایران اجازه می‌دهد بر ترافیک دریایی و امنیت خود تأثیر بگذارند. تنگه هرمز حدود 20 درصد نفت جهان را منتقل می‌کند و جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به‌عنوان نقاط کلیدی، تأثیر مستقیمی بر صادرات نفت ایران و تجارت خارجی دارند. کنترل این جزایر به ایران کمک می‌کند تا بر خطوط دریایی تسلط یابد و امنیت کشتیرانی را حفظ کند. این جزایر برای امنیت ملی و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران حیاتی هستند و بخش بزرگی از از تجارت ایران از این مسیر انجام می‌شود و کنترل جزایر نزدیک به تنگه هرمز به‌عنوان یک اهرم حفظ امنیت اقتصادی است، در صورت تسلط امارات بر آن‌ها، ایران ممکن است از نظر اقتصادی به امارات وابسته‌تر شود و این امر به افزایش قدرت سیاسی امارات منجر خواهد شد.

3- امکان دسترسی بیشتر به منابع نفتی و صید ماهی:

در برخی از تحلیل‌ها دراین‌رابطه گفته می‌شود که امکان وجود منابع نفتی در محیط پیرامونی جزایر سه‌گانه وجود دارد همچنین برخی دیگر از تحلیل‌های اقتصادی می‌گوید که تسلط امارات بر جزایر می‌تواند یک مزیت برای امارات در رابطه ‌با صید ماهی برای ماهیگیران این کشور باشد.

4- مسیرهای حمل و نقل نفت و مسیرهای تجاری:

جزایر تنگه هرمز به‌خاطر موقعیت استراتژیک خود، نقش حیاتی در حمل‌ونقل نفت جهانی ایفا می‌کنند. تسلط امارات متحده عربی بر این جزایر به آن کشور این امکان را می‌دهد که بر ترافیک دریایی و امنیت خود تأثیر بگذارد. جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به‌عنوان نقاط کلیدی در این منطقه، تأثیر مستقیمی بر صادرات نفت و تجارت خارجی دارند. تسلط ایران بر این جزایر به او کمک می‌کند تا بر خطوط دریایی تسلط یابد و امنیت کشتیرانی را حفظ کند. امنیت مسیرهای تجاری دریایی، به‌ویژه در تنگه هرمز، برای اقتصاد امارات و دیگر کشورها حیاتی است. این تنگه یکی از مهم‌ترین نقاط عبور نفت در جهان به شمار می‌رود و هرگونه اختلال در آن می‌تواند عواقب جدی برای بازارهای جهانی و اقتصادهای وابسته به نفت به همراه داشته باشد. جزایر مذکور در کنترل تردد کشتی‌ها نقش مهمی دارند و عمق کم آب در برخی نقاط تنگه، محدودیت‌هایی برای عبور کشتی‌های بزرگ ایجاد می‌کند؛ درحالی‌که مناطق پیرامونی این جزایر مشکلات فوق‌الذکر را ندارند، بنابراین، امنیت و کنترل بر این مسیرها برای ایران و کشورهای دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است. تسلط بر این جزایر همچنین به امارات اطمینان می‌دهد که جریان بی‌وقفه منابع انرژی حفظ خواهد شد. این موضوع برای اقتصاد جهانی نیز حیاتی است و به امارات این امکان را می‌دهد که در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار باشد و دلیل حمایت‌های بین‌المللی از امارات نیز در همین راستاست. اهمیت این جزایر فراتر از جنبه‌های اقتصادی است و به‌عنوان نقاط استراتژیک در تنگه هرمز، تأثیرات سیاسی و امنیتی گسترده‌ای دارند. کنترل بر این جزایر می‌تواند به تغییرات در توازن قدرت در منطقه منجر شود و بر روابط بین‌المللی تأثیر بگذارد.

5- اهمیت سیاسی:

کنترل تنگه هرمز به عنوان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های دریایی جهان، اهمیت زیادی دارد و جزایر نزدیک به آن امکان نظارت بر حمل و نقل نفت را فراهم می‌کنند. برای امارات متحده عربی، حاکمیت بر این جزایر نماد قدرت و نفوذ در خلیج فارس است و اختلافات بر سر آن‌ها می‌تواند تأثیرات عمیقی بر روابط بین‌المللی و دیپلماتیک امارات داشته باشد. این موضوع بر مشارکت‌های اقتصادی و اتحادهای امنیتی کشورهای منطقه تأثیر می‌گذارد و به ثبات منطقه‌ای مرتبط است. در نهایت، کنترل این جزایر به عنوان یک عامل کلیدی در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شناخته می‌شود و به امنیت انرژی جهانی و تعادل قدرت در خلیج فارس وابسته است.

6- اهمیت گردشگری (در آینده):

به این موضوع اشاره کرد که کشورهایی مانند امارات و عربستان به دنبال جذب گردشگر هستند و درصورتی‌که این جزایر متعلق به امارات بود به‌خوبی می‌توانستند از این جزایر در راستای جذب گردشگران خارجی استفاده کنند. آب‌وهوای خشک و بیابانی نیز برای بخشی از مردم کشورهای غربی و شرق آسیا که هر روزه با بارندگی مواجه هستند به‌عنوان یک پدیده گردشگری بسیار جذاب است و حال درصورتی‌که این مناطق خشک در داخل دریا قرار گرفته باشند از دیدگاه توریستی بسیار جذاب‌تر هستند. عملاً اعراب در زمینه جذب گردشگر به دلیل روابط بین‌المللی خود، نداشتن تحریم‌های بین‌المللی و ابتکارات خودشان موفق عمل کرده‌اند و درصورتی‌که امارات به دنبال تسلط نظامی بر این جزایر نباشد گردشگری می‌تواند اولویت دوم اهمیت این جزایر برای رئیس امارات متحده عربی باشد.

7- کمبود فضا در امارات:

امارات یک کشور ذره‌ای است و موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که در کشور خودش با کمبود فضا مواجه است به همین دلیل اقدام به ایجاد جزایر مصنوعی کرده که این جزایر تا اندازه‌ای به پاراگراف قبلی نیز مرتبط است. فضایل جزایر سه‌گانه ایران نیز عملاً به افزایش وسعت این کشور ذره‌ای کمک خواهد کرد.

نتیجه گیری:

درنتیجه گیری باید به این موضوع اشاره کرد که مجموعه‌ای از عوامل ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک و اقتصادی و همچنین اهمیت تسلط بر شریان‌های نفت سبب شده است که امارات ادعاهایی را علیه حاکمیت سرزمینی ایران مطرح کند و به‌دلیل تضادهای سیاسی ایران و غرب این ادعاها در راستای کنترل یک کشور همسو با غرب بر خطوط انرژی خلیج‌فارس مورد حمایت غرب قرار بگیرد که این مسئله نیز یکی از نقاط ضعف دستگاه دیپلماسی و اقتصاد بین‌المللی ایران است که توانایی جذب حمایت‌های سیاسی با استفاده از اهرم اقتصاد را علیه حاکمیت‌های غیرهمسو با خودش را ندارد تا جایی‌که حتی کشورهایی که عملاً از دیدگاه برخی‌ها به‌نوعی متحد ایران محسوب می‌شوند نیز با انعقاد قراردادهای اقتصادی با کشورهای ذره‌ای حاشیه خلیج‌فارس عملاً به موضع‌گیری‌های سیاسی علیه حاکمیت ملی ایران می‌پردازند که این موضوعات در سیاست‌گذاری‌های بین‌المللی و اقتصادی آینده ایران باید مدنظر قرار بگیرد.

اما باید در این راستا موضوع دیگری را نیز مطرح کرد و آن این که حافظ شیرازی شاعر خوش‌سخن ایرانی این شعر را سروده است که "عیبش را چه گفتی هنرش نیز بگو"، در دوران جمهوری اسلامی برخلاف همه حکومت‌های پیشین ایران تا دوران هخامنشیان به‌دلیل وجود نیروهای نظامی قدرتمند در ایران، تا به این لحظه یک سانتی‌متر هم از خاک ایران جدا نشده و همه ادعاها دررابطه‌با جزایر ایرانی و حاکمیت ارضی ایران تا به این لحظه در حد ادعای سیاسی مانده و جامعه عمل به آن پوشانده نشده است. فشارهای سیاسی علیه حاکمیت ارضی ایران به‌دلیل وجود نیروهای قدرتمند نظامی تنها جنبه لفظی و زبانی و صدور بیانیه دارد و باید به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر به‌دلیل تحولات امنیتی غرب آسیا اماراتی‌ها احساس کردند که اندازه‌ای از تمرکز نظامی ایران کاسته شده‌است و اقدام به مطرح‌کردن این ادعاهای سرزمینی کرده‌اند؛ اما بدون تردید درصورتی‌که در زمانی رخدادهایی در ایران رخ بدهد که بخش زیادی از نیروی نظامی ایران تضعیف شود و یا نیروی های نظامی ایران بر موارد دیگری تمرکز کنند این مسئله دور از ذهن نیست که اماراتی‌ها با حمایت سایر کشورهای منطقه و یا قدرت‌های خارج از منطقه در سودای تسخیر جزایر ایرانی باشند. در این راستا نباید از اهمیت تقویت بنیه نظامی کشور همراه با بنیه اقتصادی و سیاسی کشور برای تثبیت حاکمیت سرزمینی ایران هم از بعد اقتصادی و بین‌المللی و هم از بعد نظامی غافل شد.

رامین فخاری

نویسنده خبر

کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه علامه طباطبایی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: جزایر جزایر سه گانه امارات متحده عربی ایران و امارات ایران و امارات متحده عربی رامین فخاری جمهوری اسلامی ایران تنب بزرگ تنب کوچک ابوموسی


( ۴ )

نظر شما :

From Canada ۰۶ آبان ۱۴۰۳ | ۱۶:۱۳
I really appreciate if this article is translated in English and posted on Press TV website, this article brilliantly explained the situation of trio Islands and the future of Islands which UAE has claimed frequently, thanks to the author.
محمد ۰۶ آبان ۱۴۰۳ | ۱۷:۱۹
مسئولان ما که خواب هستند اما مردم تا ابد به یاد خواهند داشت که وقتی ایران به خاطر فلسطین با اسرائیل در جنگ بود ، امارات فرصت را برای دست اندازی به جزایر ایرانی مناسب دید. مسئولان بدانند که فردای شروع جنگ با امریکا ، کشورهای اطراف ما ، هلهله کنان برای دست اندازی به آب و خاک ایران وارد عمل خواهند شد. به کوری اعراب خلیج فارس و ترکیه و آذربایجان هم که شده ، راه دوستی با امریکا را پیدا کنید ، روزی که رابطه ایران و امریکا بهبود بیابد روی عزای کشورهای خاورمیانه است .
ابراهیم قدیمی ۰۶ آبان ۱۴۰۳ | ۲۰:۴۲
مسئله جزایر در قبل از انقلاب به شورای امنیت توسط امارات ارجاع شد وشورای امنیت انرا قابل بحث ندانست ولذا قابل ارجاع مجدد نیست۔شورای امنیت هر مشکلی را یک با بررسی میکند وتصمیمات قابل برگشت نیست۔امارات میخواهد این جزایر را پایگاه نظامی دیگران کند۔همان کاری که عمان کرد۔پایگاه انگلیسی را امریکائی کرد۔
ایرانب ۰۶ آبان ۱۴۰۳ | ۲۲:۲۷
واژه ابوموسی اشتباه است و بوموسی که واژه ای پهلوی است، درست می باشد. ایران می تواند مدعی تحمیلی بودن تجزیه امارات و بحرین به دست استعمار انگلیس شود تا بتواند حداقل از نظر حقوقی فشار متقابل دیپلماتیک را به طرف اماراتی وارد سازد. نکته دیگر اینکه، پاشنه آشیل ایران، روابط گسترده اقتصادی اش با امارات است به طوری که دست ایران را بزای تهدید نظامی امارات بسته است. بنابراین، رهایی از این محدودیت علیرغم فواید کوتاه مدت تجارت با امارات برای دور زدن تحریم ها که متاسفانه در درازمدت تمامیت ارضی کشور را شدیداً به خطر می اندازد، امری الزامی است. بدین معنی که انتقال این روابط پرسود به یک کشور بی طرف مثل عمان، زمینه را برای خشکاندن تجارت پرسود امارات با دیگر کشورهای جهان و گردشگری پر رونق آن را با ایجاد حس ناامنی برای سرمایه گذاران در آن، فراهم خواهد کرد.
فرزاد ۰۷ آبان ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۰
ادعای ارضی امارات بر جزایر ایرانی یک دلیل بیشتر نداره و اونهم بدون هزینه بودن این گستاخی هست.وقتی اونها بر آب و خاک تاریخی ما ادعای ارضی مطرح میکنن و چند روز بعد رییس جمهور ما مقابل دوربین و جلو چشم دنیا دست به سینه ولبخند زنان در کنار رییس این کشورک می ایسته ؛مگر میشود غیر از این انتظار داشت.