تهران هیچ‌گونه مماشاتی را نمی‌پذیرد

هشدار ایران به کشورهای عربی برسر هم‌دستی با اسرائیل

۲۴ مهر ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۸۸۰۳ اخبار اصلی خاورمیانه
مقامات عرب به وال استریت ژورنال گفتند که تهران از کانال های دیپلماتیک محرمانه استفاده کرده و به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و سایر متحدان آمریکا در منطقه هشدار داده که در صورت کمک به اسرائیل ممکن است به آن‌ها حمله کند. 
هشدار ایران به کشورهای عربی برسر هم‌دستی با اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: تهران در حالی که آماده پاسخ مورد انتظار اسرائیل به خود می‌شود، کشورهای عرب ثروتمند نفتی منطقه را تهدید می‌کند که در صورت کمک به اسرائیل، مجازات خواهند شد. 

مقامات عرب به وال استریت ژورنال گفتند که تهران از کانال های دیپلماتیک محرمانه استفاده کرده و به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و سایر متحدان آمریکا در منطقه هشدار داده که در صورت کمک به اسرائیل ممکن است به آن‌ها حمله کند. 

ایران در حمله اخیر خود به اسرائیل در واکنش به ترور فرماندهان و رهبران حزب الله و حماس دست‌کم ۱۸۰ موشک به خاک اسرائیل شلیک کرد. برخی از این موشک‌ها به پایگاه‌های مهم اسرائیل اصابت کردند.

ایران فکر می‌کند که برخی از کشورهای منطقه با در اختیار قرار دادن حریم هوایی خود به اسرائیل، این کشور را در عملیات انتقام‌جویانه‌اش یاری خواهند کرد. در عملیات وعده صادق ۱ کشورهای عربی‌ای که در مسیر موشک‌های ایران به اسرائیل بودند حریم هوایی خود را باز کردند و به اسرائیل در هدف قرار دادن موشک‌های ایران کمک کردند. همچنین گفته می‌شد اسرائیل در حمله تلافی‌جویانه‌اش به ایران از یک کشور عربی کمک گرفته است.

در پی این تهدیدها، کشورهای عربی مذکور به ایالات متحده آمریکا هشدار دادند که پایگاه‌های آمریکا نباید در عملیات اسرائیل شرکت داشته باشند. 

ایران هشدار داده است که با هرگونه تجاوز به زیرساخت های غیرنظامی پاسخ شدیدی خواهد داد و از هر کشور عربی که به حمله اسرائیل کمک کند، انتقام سختی خواهد گرفت. 

مقامات عربی که با وال استریت ژورنال صحبت کردند، در این باره اظهار داشتند که کشورهایی که توسط ایران تهدید شده اند عبارتند از اردن، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر که همگی میزبان نیروهای نظامی ایالات‌متحده در منطقه هستند. 

مقامات عرب به وال استریت ژورنال گفتند که در پی تهدیدهای ایران، کشورهای منطقه از آسیب دیدن تاسیسات نفتی خود بیم دارند. به گفته این منابع، تأسیسات نظامی آمریکا و سربازان ارتش آمریکا در منطقه نیز ممکن است در معرض خطر باشند. کشورهای منطقه تاکید کردند که نیروهای آمریکایی تنها به انجام عملیات دفاع مجاز هستند و محدودیت‌هایی برای آن‌ها لحاظ کرده‌اند. 

برخی دیپلمات های غربی معتقدند که احتمال دارد پاسخ اسرائیل به ایران از جنس ترور برخی از مقامات ارشد این کشور باشد. 

کارشناسان دو گزینه دیگر را نیز برای عملیات آینده اسرائیل علیه ایران طرح کرده‌اند. 1- حمله به اهداف نظامی ایران (مشابه حمله ایران به اسرائیل در یک آوریل)، 2- حمله به زیرساخت های اقتصادی، از جمله تاسیسات نفتی، یا حمله به سایت های هسته ای ایران. 

با این وجود ایالات متحده از اسرائیل خواسته است تا از آسیب به تأسیسات هسته ای ایران پرهیز کنند. آمریکا و بریتانیا به صراحت اعلام کردند که در صورت حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران هیچ کمکی از سوی آن‌ها ارائه نخواهد شد. 

آن‌ها بر این باورند که حملات اسرائیل ممکن است از هفته آینده آغاز شود، اما برخی دیگر تخمین می زنند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از انتخابات آمریکا (5 نوامبر) استفاده کرده است و حمله‌ای را در آن زمان برنامه ریزی خواهد کرد.

منبع: وال استریت ژورنال / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: اسرائیل ایران و اسرائیل ایران و کشورهای همسایه ایران و کشورهای عربی حمله اسرائیل به ایران حمله ایران به اسرائیل عملیات وعده صادق ۲ کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ایران و کشورهای عربی و اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :