وزیری که شخصیت مستقلی دارد

پیام مثبت وزیر شدن عراقچی برای دنیا

۱۰ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۷۹۷۵ اخبار اصلی اخبار داخلی
سید رحمان موسوی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی می گوید: اینکه گفته می شود عراقچی همان ظریف است به عقیده من جمله درستی نیست؛ عراقچی، عراقچی است و شخصیت مستقلی دارد.
پیام مثبت وزیر شدن عراقچی برای دنیا

دیپلماسی ایرانی: عباس عراقچی و محمدجواد ظریف هر دو چهره‌های شناخته‌شده‌ای در سیاست خارجی ایران هستند، اما شباهت ها و تفاوت‌های مهمی بین آن‌ها وجود دارد که نباید آن‌ها را یکسان دانست.

در همین خصوص سیدرحمان موسوی پژوهشگر و استاد دانشگاه در گفت و گویی با دیپلماسی ایرانی اظهار کرد: اینکه گفته می شود عراقچی همان ظریف است به عقیده من جمله درستی نیست؛ عراقچی، عراقچی است و شخصیت مستقلی دارد.

موسوی تصریح کرد: ظریف به عنوان وزیر امور خارجه، به خاطر رویکردهای دیپلماتیک و ارتباطات عمومی قوی‌اش شناخته می‌شود و عراقچی بیشتر به عنوان یک دیپلمات فنی و متخصص در مذاکرات هسته‌ای؛ و سبک او ممکن است بیشتر بر مباحث فنی و حقوقی متمرکز باشد.

وی افزود: ظریف به عنوان یکی از معماران توافق هسته‌ای برجام شناخته می‌شود، در حالی که عراقچی نقش فنی و اجرایی بیشتری در مذاکرات داشت و نظرات و رویکردهای آن‌ها ممکن است در مورد توافقات و مسائل بین‌المللی متفاوت باشد.

او ادامه داد: شخصیت و دیدگاه‌های سیاسی هر دو نفر متفاوت است. این تفاوت‌ها می‌تواند بر نحوه تعامل آن‌ها با دیگر کشورها و مذاکره‌کنندگان تأثیر بگذارد؛ چراکه به طور کلی، اگرچه هر دو چهره مهمی در دیپلماسی ایران هستند، اما ویژگی‌ها و نقش‌های متفاوت آن‌ها باعث می‌شود که نباید آن‌ها را یکسان دانست.

موسوی با بیان اینکه وزیر شدن عراقچی برای دنیا پیام مثبت داشته است تصریح کرد: محمدجواد ظریف و عباس عراقچی، البته شباهت‌های قابل توجهی نیز دارند؛ هر دو دارای سابقه طولانی در حوزه سیاست خارجی ایران هستند و در مذاکرات بین‌المللی نقش مهمی ایفا کرده‌اند. هر دو در مذاکرات هسته‌ای ایران (برجام) مشارکت داشته‌اند. ظریف به عنوان وزیر امور خارجه و عراقچی به عنوان مذاکره‌کننده ارشد. هر دو دارای تحصیلات عالی در رشته‌های مرتبط با علوم سیاسی و روابط بین‌الملل هستند. ظریف دکترای خود را از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرده و عراقچی نیز تحصیلات خود را در این زمینه ادامه داده است. هر دو به اهمیت دیپلماسی و گفت‌وگو در حل بحران‌ها و مسائل بین‌المللی اعتقاد دارند و به دنبال ایجاد روابط مثبت با دیگر کشورها هستند. هر دو پیش از ورود به دولت، تجربه کار در سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای مختلف را داشته‌اند که به آن‌ها در مذاکرات کمک کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهم تر از همه موارد ذکر شده در بیان تفاوت ها و شباهت ها ذکر این نکته است که هر دو به شدت به حفظ منافع ملی ایران متعهد هستند و تلاش می‌کنند تا در مذاکرات بهترین نتایج ممکن را برای کشور به دست آورند.

کلید واژه ها: سید رحمان موسوی سیدعباس عراقچی عباس عراقچی وزیر امور خارجه وزیر امور خارجه ایران دیپلماسی سیاست خارجی سیاست خارجی ایران محمدجواد ظریف


نظر شما :