در نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

کنعانی در پاسخ به دیپلماسی ایرانی: به ارتقای روابط با مصر و حل اختلافات با بحرین پایبندیم

۲۹ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۱ کد : ۲۰۲۷۷۸۵ اخبار اصلی اخبار داخلی
کنعانی در پاسخ به سوالی درباره تمایل ایران به پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در ترور رهبر حماس در تهران و ارتباط آن با گفت وگوهای آتش بس گفت: «باید میان پاسخ به حق ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی ایران با آتش بس در غزه تفاوت قائل شد. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران مهمترین و قویترین حامی بین المللی برای توقف جنگ و ایجاد آتش بس بوده ایم و الآن هم از کشورهایی که واقعا با حسن نیت به دنبال آتش بس هستند حمایت می کنیم و با آنها مشورت و تبادل نظر داریم. اما طبیعتا این موضوع با حق قانونی و شناخته شده جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به متجاوز ارتباطی پیدا نمی کند.»
کنعانی در پاسخ به دیپلماسی ایرانی: به ارتقای روابط با مصر و حل اختلافات با بحرین پایبندیم

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش های آنان پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره گفت وگوهای ایران و مصر برای ارتقای روابط دو کشور گفت: «خوشبختانه ما شاهد یک روند بسیار مثبت و خوشحال کننده در تبادل نظرهای مشترک ایران و مصر در سطوح عالی به ویژه در سطوح وزارت امور خارجه دو کشور هستیم. خوشبختانه در تصمیم دو رئیس جمهور در دوران دولت سیزدهم، یعنی آقای رئیسی و سیسی اتخاذ شد دو رئیس جمهور وزرای امور خارجه را مکلف کردند که ارتقای روابط را دنبال کنند. برای همین گفت وگوهای مختلف و سازنده ای در نیویورک، تهران، ژنو و گامبیا انجام شده است. دو طرف پایبندی خود را به ادامه گفت وگوها نشان داده اند و این گفت وگوها همچنان ادامه دارد و خود را به اجرای دستورات دو رئیس جمهور برای ارتقای سیاسی روابط فی مابین متعهد می دانند.» 

کنعانی در پاسخ به سوال دیگر دیپلماسی ایرانی درباره از سرگیری روابط ایران و بحرین نیز گفت: «دو طرف توافق کردند که ساز و کار مشترکی را به منظور حل اختلافات و از سرگیری روابط ایجاد کنند. در این زمینه توافقات لازم انجام شده و ما انشاء الله مبتنی بر این توافق مشترک به گفت وگوها برای از سرگیری روابط ادامه خواهیم داد.»

وی در پاسخ به پرسشی درباره دادگاه شکایت از عاملان کودتای ۱۳۳۲ علیه دکتر محمد مصدق گفت: «اساس برگزاری این دادگاه یک مبانی قانونی جدی دارد؛ هم اصل ۳۴ قانون اساسی تاکید دارد که دادخواهی حق مسلم هر شهروند ایرانی است و همچنین بند یک قانون ۱۰ پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایت دولت امریکا، بندی دیگری است که بر اساس آن دولت و قوه قضاییه اقدامات خود را انجام می دهند. در این چارچوب ما دادخواست ۱۰ هزار نفری مردم ایران از سراسر کشور علیه دولت امریکا را داریم که برای مجازات عاملان کودتای ننگین ۱۳۳۲ شکایت دارند. بنابراین علاوه بر دولت، مردم و شهروندان ایرانی نیز از این کودتای ننگین متضرر هستند. در راستای احقاق حقوق شهروندان ایرانی و دادخواستی که دادند این دادگاه تشکیل شده است. این دادگاه به روال کاری خود ادامه خواهد داد و اطلاع رسانی لازم در این زمینه در اختیار ملت بزرگ ایران قرار خواهد گرفت. در نتیجه اقدامات رژیم های امریکا و انگلیس در طراحی کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت قانونی ملت ایران بیش از ۲۵ سال در حوزه های مختلف اقتصادی به ملت و دولت و کشور ایران خسارت وارد شده و این دادگاه به دنبال استیفای حقوق ملت ایران است. در این راستا همکاری نزدیکی میان دولت و نهاد قضایی کشور وجود دارد. هم در مرحله مشورت های اولیه و هم در مرحله ابلاغ شکات شهروندان ایرانی وزارت امور خارجه پیگیر این دادگاه و طرف مشورت آن است. دستگاه دیپلماسی در زمینه استیفای حقوق ملت در جهت ربط و آگاهی دهی روند دادگاهی که تشکیل شده، ماموریت خود را برای ابلاغ و پیگیری به منظور اجرای احکام آن انجام خواهد داد.»

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات پنج شنبه و جمعه دوحه درباره آتش بس در غزه گفت: «درباره ضرورت آتش بس تردیدی وجود ندارد. جهان نسبت به بیش از ۱۰ ماه جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه به تنگ آمده و بیش از این دنیا و جامعه بشری تحمل این همه جنایت و سبوعیت را ندارد. آنچه شاهدیم نه تنها جنایت علیه مردم فلسطین بلکه جنایتی علیه بشریت و صلح جهانی است. استمرار این جنایت نتیجه بی عملی جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد تحت تاثیر حمایت های امریکا از رژیم صهیونیستی است بنابراین در ضرورت آتش بس هیچ تردیدی وجود ندارد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران از هر گونه تلاش واقعی برای توقت جنایت های رژیم صهیونیستی صورت بگیرد حمایت می کند.»

کنعانی در ادامه افزود: «جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی بود که در طول این مدت از ظرفیت دیپلماتیک خود برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی استفاده کرده است. همچنین تلاش کرده است که از ظرفیت های دیگر سازمان ها از جمله سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی نهایت استفاده را ببرد. اما ما به نیات ایالات متحده اطمینان نداریم. این کشور از جنایت های رژیم صهیونیستی حمایت کرده و بارها اعلام کرده صرفا به امنیت رژیم صهیونیستی پایبند است و همواره در کنار آن بوده و هیچ اعتنایی به طرف دیگر این جنگ یعنی ملت مظلوم فلسطین ندارد. ما اعتقاد داریم اگر در دولت امریکا اراده جدی برای توقف این جنایت وحشیانه وجود داشت امریکا از قدرت لازم برای توقت این ماشین جنایت رژیم صهیونیستی برخوردار است. ما در چارچوب سیاست های خود از مذاکراتی به منظور آتش بس حمایت کرده ایم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد، مذاکراتی که انجام شد، یک طرف اصلی موضوع مردم مظلوم فلسطین است و طرف دیگر یک رژیم جنایتکار است که تا کنون حداقل ۴۰ هزار مردم بی دفاع را قتل عام کرده است. آنچه می بینیم اراده ای نزد رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ مشاهده نمی شود و همچنان به بمباران اردوگاه های مردم مظلوم فلسطین ادامه می دهد. همچنین طرف فلسطینی نیز اعلام کرده است که طرف اسرائیلی شروط جدیدی را برای اعمال آتش بس بر طرح پیشنهادی امریکا اضافه کرده که قابل قبول نیست و این نشان می دهد دولت رژیم صهیونیستی اراده ای برای توقف ماشین کشتار خود ندارد. حالا باید دید این مذاکرات صرفا خرید زمان برای کشتار بیشتر مردم فلسطین است یا ایجاد شرایط برای توقف این جنایت است. باید منتظر باشیم و ببینیم که واقعا چه خواهد شد اما جنبش حماس نظر خود را به صراحت بیان کرده و اعلام کرده است که رژیم صهیونیستی به دنبال آتش بس نیست و نسبت به نتایج مذاکرات جاری خوش بین نیست. در این زمینه مذاکرات ما با دوستان منطقه ای نیز ادامه دارد و دوستان ما را در جریان روند مذاکرات قرار داده است و ما نیز نظرات خود را منتقل کرده ایم.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره تمایل ایران به پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در ترور رهبر حماس در تهران و ارتباط آن با گفت وگوهای آتش بس گفت: «باید میان پاسخ به حق ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی ایران با آتش بس در غزه تفاوت قائل شد. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران مهمترین و قویترین حامی بین المللی برای توقف جنگ و ایجاد آتش بس بوده ایم و الآن هم از کشورهایی که واقعا با حسن نیت به دنبال آتش بس هستند حمایت می کنیم و با آنها مشورت و تبادل نظر داریم. اما طبیعتا این موضوع با حق قانونی و شناخته شده جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به متجاوز ارتباطی پیدا نمی کند. میهمان جمهوری اسلامی ایران در خاک ایران مورد حمله تروریستی قرار گرفت و به شهادت رسید. ایشان یک رهبر طراز اول سیاسی و رهبر فلسطینی مذاکرات سیاسی برای برقراری آتش بس در سرزمین های فلسطینی و سرزمین غزه بود. بنابراین رژیم صهیونیستی با ترور آقای هنیه نشان داد به دنبال توقف جنگ نیست بلکه به دنبال گسترش جنگ و تنش است. ما به عنوان یک کشور عضو سازمان ملل که از تمامی حقوق یک کشور عضو این سازمان برخوردار است، حق داریم در برابر اقدامات متجاوز دفاع کنیم. ما پیرو قوانین بین المللی بوده ایم و به همین دلیل به دنبال برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل بودیم اما متاسفانه شاهد بودیم اعضای این شورا به دلیل فشارهای رژیم صهیونیستی و حامیان آن نتوانستند از حقوق مشروع ملت ایران دفاع کنند. بنابراین این دو دو موضوع جداگانه هستند، ما در عین این که بر حق خود در پاسخ به متجاوز اصرار داریم به دنبال گسترش تنش در منطقه نیستیم.»

وی درباره پاسخ مقاومت لبنان به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: «رژیم صهیونیستی بارها پاسخ جریان مقاومت لبنان نسبت به هر گونه تجاوزی را احساس کرده است. بنابراین اکنون نیز نسبت به هر گونه تجاوزی نسبت به مقاومت لبنان باید محاسبات لازم را انجام دهد چرا که خوب می داند پاسخ مقاومت حزب الله قاطعانه و سخت خواهد بود. همچنین لازم است دولت امریکا نیز به عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی نسبت به هر گونه تجاوز این رژیم نکات لازم را یادآوری کند تا این رژیم محاسبات اشتباه نداشته باشند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره نقش امریکا در تحولات یمن گفت: «نقش امریکا در بحران یمن به هیچ وجه طی سال های گذشته نقش سازنده ای نبوده و متاسفانه در ماه های اخیر نیز ما شاهد اقدامات نظامی و نقض حاکمیت سرزمینی یمن توسط ارتش امریکا با کمک رژیم انگلستان هستیم. این گونه اقدامات نه تنها کمکی به صلح و ثبات منطقه نمی کند بلکه کمک به بی ثباتی در منطقه محسوب می شود. ما این گونه رفتارهای امریکا و متحدانش را محکوم می کنیم.»

کنعانی درباره امضای معاهده جامع ایران و روسیه و احتمال امضای آن در سفر رئیس جمهوری ایران به مسکو گفت: «خوشبختانه در چارچوب اراده سیاسی مشترک در چارچوب تحکیم مناسبات دو کشور طرف های تهیه کننده و حقوقی این توافقنامه آن را پاراف و نهایی کرده اند اما امضای نهایی آن توسط روسای جمهوری دو کشور به یک روند حقوقی نیاز دارد که در حال انجام است. ما شاهد دعوت جناب آقای پوتین از آقای دکتر پزشکیان برای مشارکت در نشست آتی سران بریکس را دریافت کردیم. تبادل نظر میان روسای جمهوری دو کشور وجود دارد. در چارچوب اراده دو کشور با تکمیل فرایند حقوقی و تشریفاتی آن امضا و اجرا خواهد شد.»

وی درباره رای نمایندگان مجلس به آقای دکتر عراقچی گفت: «ایشان از بدنه وزارت امور خارجه و برخواسته از بطن و ساختار وزارت خارجه هستند و رده های مختلف وزارت خارجه از کارشناسی تا پست های مدیریتی را طی کرده اند. ما منتظر هستیم که نمایندگان منتخب مردم و رای اعتمادشان را به آقای دکتر عراقچی ابراز و اعلام کنند. هر چه رای بیشتری آقای دکتر عراقچی از مجلس بگیرند با اقتدار بیشتر در پیشبرد سیاست های نظام و اداره دستگاه سیاست خارجی عمل خواهند کرد. البته این حق مجلس است که نظر خود را بیان کند. همیشه یک رابطه تنگاتنگی میان مجلس و وزارت خارجه وجود داشته و این روابط نزدیک ادامه خواهد داشت.»

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره میانجیگری ایران برای عادی شدن روابط سوریه و ترکیه گفت: «ترکیه و سوریه هر دو دوستان نزدیک ایران هستند و ما از هر گونه حل اختلافات دو کشور و ارتقای روابط آنها حمایت می کنیم و از هر گونه تلاشی برای حل اختلافات آنها دریغ نخواهیم کرد.»

کلید واژه ها: ناصر کنعانی نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران ایران و اسرائیل اسرائیل و فلسطین جنگ غزه آتش بس


( ۱ )

نظر شما :