توافق صلح اسرائیل و فلسطین دورتر از همیشه

«متخصص قوم یهود» جانشین «هنیه» شد

۱۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۷۵۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
گروه حماس، یحیی سنوار را به عنوان رئیس دفتر سیاسی این گروه و جانشین اسماعیل هنیه انتخاب کرد. یحیی سنوار، مشهور به ابوابراهیم، ۶۱‌ساله است و همچنین بنیان‌گذار سرویس امنیتی حماس موسوم به «مجد» محسوب می‌شود. گفته می‌شود که سنوار از طراحان اصلی حمله هفتم اکتبر بوده و از زمان آغاز جنگ غزه، ارتش اسرائیل بارها بر نابودی او، که در تونل‌های زیرزمین پنهان شده، تأکید کرده است.
«متخصص قوم یهود» جانشین «هنیه» شد

دیپلماسی ایرانی: گروه حماس، یحیی سنوار را به عنوان رئیس دفتر سیاسی این گروه و جانشین اسماعیل هنیه انتخاب کرد. به گزارش شرق، یحیی سنوار، مشهور به ابوابراهیم، ۶۱‌ساله است و همچنین بنیان‌گذار سرویس امنیتی حماس موسوم به «مجد» محسوب می‌شود. گفته می‌شود که سنوار از طراحان اصلی حمله هفتم اکتبر بوده و از زمان آغاز جنگ غزه، ارتش اسرائیل بارها بر نابودی او، که در تونل‌های زیرزمین پنهان شده، تأکید کرده است.

«سرحان سرحان»، معاون دبیر جنبش فتح با استقبال از انتخاب سنوار گفت: «حماس با انتخاب یحیی السنوار به اتفاق آرا، ثابت کرد که اسرائیل قادر به پایان‌دادن به جنبش فلسطین نیست». جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد: «موفقیت حماس در انجام رایزنی‌های داخلی و پر‌کردن سریع خلأ ریاست دفتر سیاسی خود پیامی قوی به دشمن صهیونیستی است مبنی بر اینکه حماس همچنان قدرتمند و منسجم است‌».

سنوار سال ۱۹۶۲ در غزه و در خانواده‌ای به دنیا آمد که از خانه‌شان گریخته بودند. آنها همراه با صدها هزار عرب فلسطینی دیگر در جریان جنگ‌های زمان تشکیل اسرائیل گریختند یا مجبور به فرار شدند. به نظر می‌رسد که این آوارگی در تصمیم سنوار برای پیوستن به حماس در دهه ۱۹۸۰ تأثیر عمیقی داشت. سنوار را شیخ احمد یاسین، بنیان‌گذار حماس استخدام کرد. او به‌ عنوان رئیس واحد امنیت داخلی موسوم به مجد فعالیت می‌کرد و وظیفه‌اش شناسایی و مجازات کسانی بود که به نقض قوانین شریعت اسلام و یا «همکاری با اشغالگران اسرائیلی» مظنون بودند؛ موقعیتی که درنهایت او را با مقام‌های اسرائیلی درگیر کرد.

طبق اسناد دادگاه، یحیی سنوار در سال ۱۹۸۸ به دلیل آنچه «قتل چهار فلسطینی که مظنون به ارتداد یا همکاری با اسرائیل» بودند، زندانی شد. او بیش از دو دهه را در زندان‌های اسرائیل گذراند. او در آنجا زبان عبری آموخت. در همین دوران، سنوار با استفاده از یک برنامه دانشگاهی آنلاین، اخبار مرتبط با اسرائیل را جمع‌آوری کرد. او به طور پنهانی به ده‌ها هزار صفحه از زندگی‌نامه‌‌هایی که رؤسای سابق سازمان امنیت داخلی اسرائیل به زبان عبری نوشته بودند دسترسی یافت و آنها را به عربی ترجمه کرد. او مخفیانه صفحات را ترجمه می‌کرد تا زندانیان بتوانند تاکتیک‌های ضدتروریسم اسرائیل را یاد بگیرند. یحیی سنوار دوست دارد خود را «متخصص تاریخ قوم یهود» خطاب کند.

سنوار سال ۲۰۱۱ زمانی که از زندان اسرائیل آزاد شد، گفت که به‌ اسارت‌ گرفتن سربازان اسرائیلی پس از سال‌ها مذاکرات شکست‌خورده و تاکتیک موفق، آزادی فلسطینی‌های زندانی بود؛ «برای یک زندانی، اسیرکردن یک سرباز اسرائیلی بهترین خبر در جهان است، زیرا می‌فهمد که روزنه‌ای از امید برایش گشوده شده است‌». یحیی سنوار پس از آزادی از زندان ازدواج کرد و صاحب فرزند شد. او در انظار عمومی درباره خانواده‌اش زیاد صحبت نکرده است، اما یک بار گفت: «اولین کلماتی که پسرم به زبان آورد، پدر، مادر و پهپاد بود‌».

موضع او در طول فعالیتش نشان می‌دهد که برای دستیابی به توافق آتش‌بس اشتیاقی نخواهد داشت؛ توافقی که بسیاری منتظرند به نبرد در غزه پایان دهد و به بازگشت حدود ۱۱۵ گروگان زنده و مرده که هنوز در غزه‌اند، منجر شود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یحیی سنوار را «مرده متحرک» توصیف کرده است. اما برخی نیز او را «مرد غافلگیری‌ها» می‌خوانند. مأموران اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده که سنوار را در لیست سیاه قرار داده‌اند، معتقدند راهبرد یحیی سنوار این است که جنگ در غزه را تا زمانی که برای خدشه‌دار‌کردن هر‌چه بیشتر اعتبار بین‌المللی اسرائیل و آسیب‌رساندن به روابط آن با متحد اصلی‌اش، آمریکا لازم است، ادامه دهد./شرق

کلید واژه ها: حماس فلسطین اسرائیل نوار غزه یحیی السنوار اسماعیل هنیه


نظر شما :