اسرائیل همچنان متحیر است

دستاورد بزرگ مقاومت با حمله پهپادی به تل‌آویو

۰۳ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۷۳۰۳ اخبار اصلی خاورمیانه
ابراهیم جلال، می‌گوید که این پهپاد واقعاً تیره‌تر از نمونه اصلی به نظر می‌رسد. به گفته او، ممکن است از مواد کربنی ساخته شده باشد که ایران در برخی از تسلیحات خود استفاده می‌کند تا کار رادارها را دشوارتر کند. او گفت:«اگر این پهپاد  واقعاً شناسایی نشده باشد، این یک تحول جالب نه تنها برای حوثی‌ها، بلکه برای کل محور مقاومت ایران محسوب می‌شود.»
دستاورد بزرگ مقاومت با حمله پهپادی به تل‌آویو

دیپلماسی ایرانی: «ایران در جریان تصمیم حمله به تل‌آویو نبود. ما بعداً به آنها اطلاع دادیم.» این همان چیزی است که ناصرالدین عامر، یکی از سخنگویان حوثی‌های یمن، ساعاتی پس از انفجار پهپاد در خیابان بن یهودا، نبش شالوم علیخم، نزدیک نمایندگی سفارت ایالات متحده در این شهر، اعلام کرد. در اثر این انفجار، یک اسرائیلی به نام یوگنی پردر کشته شد و 9 نفر زخمی شدند. 

به گفته سرتیپ دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، پهپاد مهاجم از نوع صماد 3 بوده است که ارتقا یافته بود. برد صماد 3 اصلی به حدود 1800 کیلومتر می رسد که نسبت به مسیر طی شده یعنی پرواز از  طریق سینا و دریای مدیترانه به نظر می‌رسد که ارتقا یافته باشد. 

حوثی ها اعلام کرده اند که این یک پهپاد جدید، یافا نام دارد اما اسرائیل مدعی است که پهپاد مذکور نوع ارتقا یافته همان صماد 3 است. همچنین حوثی‌های یمنی مدعی شدند که این پهپاد به تکنولوژی ضدراداری مجهز است. کارشناسان تسلیحاتی به نقل از گزارش نیویورک تایمز روز شنبه نوشتند که به نظر می رسد پهپاد مذکور همان صماد 3 باشد و احتمالاً برای فرار از پدافند هوایی با رنگ های تیره‌تری رنگ آمیزی شده است. این پهپاد برای رسیدن به تل‌آویو به مخزن سوخت و موتور بزرگ‌تری ارتقا یافته است. 

ارتش اسرائیل ساعاتی پس از حمله مدعی شد که این پهپاد در واقع زمانی که به سمت اسرائیل در حرکت بوده، شناسایی شده اما به دلیل خطای انسانی یکی از افسران کنترل کننده در سیستم تشخیص دوربرد نیروی هوایی، به عنوان یک هدف متخاصم مورد هدف قرار نگرفته است. به همین دلیل بود که هیچ نیروی پدافندی برای سرنگونی این پهپاد در خارج از خاک اسرائیل ارسال نگشته و هشداری نیز برای ساکنان ارسال نشده بود. 

جرمی بینی، یک کارشناس پهپادی به نقل از رسانه های آمریکایی می‌گوید که عکس‌هایی که بقایای این پهپاد را نشان می دهد این تصور را ایجاد می کند که پهپاد دارای تکنولوژی پیشرفته‌ای نبوده است. او گفت: «آن‌ها احتمالاً تنها موتور را بزرگ‌تر کرده‌اند.» به گفته وی، برخلاف ادعای حوثی‌ها هیچ دلیلی وجود ندارد که نشان دهد که آن‌ها این پهپاد را به یک پهپاد رادار گریز تبدیل کرده باشند. 

یکی دیگر از کارشناسان تسلیحاتی، ابراهیم جلال، می‌گوید که این پهپاد واقعاً تیره‌تر از نمونه اصلی به نظر می‌رسد. به گفته او، ممکن است از مواد کربنی ساخته شده باشد که ایران در برخی از تسلیحات خود استفاده می‌کند تا کار رادارها را دشوارتر کند. او گفت:«اگر این پهپاد  واقعاً شناسایی نشده باشد، این یک تحول جالب نه تنها برای حوثی‌ها، بلکه برای کل محور مقاومت ایران محسوب می‌شود.»

منبع: وای نت / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: اسرائیل ایران و اسرائیل حوثی ها حمله حوثی ها به اسرائیل اسرائیل و حوثی ها جریان مقاومت محور مقاومت


نظر شما :