الشفاء از تاسیس تا تخریب

دو هفته جنایت

۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۵۳۲۶ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی که جنگ غزه دیروز دوشنبه صد و هفتاد و هشتمین روز خود را گذارند که اشغالگران صفحه جدیدی از جنایت را در بیمارستان الشفا ورق زدند. پیرو این موضوع منابع رسمی فلسطینی از شهادت حدود ۳۰۰ شهروند فلسطینی و اعدام میدانی شماری از آنها با دستان بسته در جریان دو هفته محاصره این مجتمع بیمارستانی (الشفاء) در شهر غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی خبر دادند. به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه الجزیره، سخنگوی دفاع شهر غزه عنوان داشت که نیروهای اشغالگر دست و پای شماری از فلسطینیان در بیمارستان الشفاء را بسته و آن‌ها را اعدام میدانی کرده اند.
دو هفته جنایت

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در حالی که جنگ غزه دیروز دوشنبه صد و هفتاد و هشتمین روز خود را گذارند که اشغالگران صفحه جدیدی از جنایت را در بیمارستان الشفا ورق زدند. پیرو این موضوع منابع رسمی فلسطینی از شهادت حدود ۳۰۰ شهروند فلسطینی و اعدام میدانی شماری از آنها با دستان بسته در جریان دو هفته محاصره این مجتمع بیمارستانی (الشفاء) در شهر غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی خبر دادند. به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه الجزیره، سخنگوی دفاع شهر غزه عنوان داشت که نیروهای اشغالگر دست و پای شماری از فلسطینیان در بیمارستان الشفاء را بسته و آن‌ها را اعدام میدانی کرده اند.

منابع خبری هم چنین از زخمی شدن صدها فلسطینی و تخریب کامل ساختمان های این مجتمع خبر داده بودند. شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که مجتمع بیمارستانی الشفاء در شهر غزه هدف تخریب کامل ارتش رژیم صهیونیستی در طول دو هفته محاصره آن قرار گرفته است و با عقب نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از اطراف آن، پیکرهای دهها شهروند فلسطینی در خیابان ها و محوطه ساختمان های اطراف بیمارستان مشاهده می شود. رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز صبح دیروز دوشنبه اذعان کرد که ارتش رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ شهروند فلسطینی را در طول دو هفته محاصره مجتمع بیمارستانی الشفاء به شهادت رسانده و ۹۰۰ شهروند دیگر را بازداشت کرده و با خود برده است. البته دفتر اطلاع رسانی دولتی در غزه در یک آمار دیگر اعلام کرد که ارتش رژیم اشغالگر طی عملیات محاصره بیمارستان الشفا ۴۰۰ فلسطینی را به شهادت رساند.

سخنگوی دفاع مدنی در غزه نیز تأکید کرد که در بخش بانک خون بیمارستان الشفا شهیدی را یافتیم که دست و پایش بسته بود و به سر او شلیک شده بود. اجساد بیشتر شهدا در بیمارستان پوسیده و در آتش سوخته است. در ساختمان‌های مسکونی اطراف بیمارستان نیز اجساد ده‌ها شهید را یافتیم. وی همچنین بیان داشت که رژیم اشغالگر تمامی بخش‌ها، ساختمان‌ها و زیرساخت‌های بیمارستان الشفا را تخریب کرده و مشخص شد تمامی افرادی که در دو هفته گذشته خواستار کمک فوری شده بودند، به شهادت رسیدند و شمارش تعداد شهدا سخت است.

 به گفته منابع ساکنان منطقه اطراف بیمارستان الشفا پیکر دست‌کم ۵۰ شهید را از این بیمارستان بعد از عقب نشینی نیروهای صهیونیست بیرون کشیدند. همچنین منابع پزشکی گزارش دادند ساختمان‌های مجتمع الشفا توسط نیروهای صهیونیست به آتش کشیده و فعالیت این بیمارستان به طور کامل متوقف شده است. این منابع از ویرانی گسترده در این مجتمع و ساختمان‌های اطراف آن خبر دادند. منابع پزشکی تأکید کردند پیکر صدها شهید در مجتمع الشفا و خیابان‌های و جاده‌های اطراف آن وجود دارد.

-    عقب‌نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی از اطراف بیمارستان الشفا

اگر چه مجتمع بیمارستانی الشفاء طی دو هفته اخیر تحت شدید ترین محاصره و کشتار بود، اما منابع فلسطینی صبح دیروز دوشنبه گزارش دادند که خودروهای نیروهای رژیم صهیونیستی به طور کامل از اطراف این بیمارستان (الشفا) در غرب شهر غزه به سمت جنوب غرب این شهر عقب نشینی کردند. براساس گزارش المیادین، عقب نشینی نیروهای صهیونیست بعد از حملات شدید مقاومت فلسطین علیه این نیروها و درگیری شدید با ارتش اشغالگر در اطراف بیمارستان الشفا صورت گرفت. گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس یکشنبه خودروها و نیروهای صهیونیست را در اطراف بیمارستان الشفا هدف قرار داد. روزنامه نیویورک تایمز آمریکا به نقل از مرکز «پژوهش‌های جنگ» گزارش داد جنبش حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین بین ۱۸ تا ۲۸ مارس ۷۰ حمله را علیه نیروهای صهیونیست در مجتمع پزشکی الشفا انجام دادند و این نشان دهنده کارآمدی زیاد این حملات است.

-    گزارش‌های شوکه‌کننده از دو هفته جنایت اشغالگران

در طول دو هفته ای که از محاصره در مجتمع پزشکی الشفا می گذرد، اخبار و گزارش های متعددی پیرامون شدت جنایات و کتار صهیونیست ها در این بیماراستان مخابره شد تا جایی که دیده بان حقوق بشر اروپا مدیترانه که یک مرکز حقوق بشری است از گزارش‌های شوکه کننده شهروندان فلسطینی در نوار غزه در رابطه با ارتکاب جنایات علیه فلسطینیان از جمله اعدام را مستندسازی کرده است. این مرکز حقوق بشری در مجموعه گزارش های میدانی خود طی دو هفته اخیر اذعان دارد که نیروهای اشغالگر بسیاری از منازل را در حالی که ساکنان آنها در داخل این منازل بودند به آتش کشیده اند و مانع از نزدیک شدن افراد برای خارج کردن ساکنان از این منازل یا خاموش کردن آتش شده اند. به گفته این مرکز، «ما موارد زیادی از اقدام ارتش اسرائیل در سوزاندن ده‌ها منزل مسکونی در غرب شهر غزه و در حومه مجتمع درمانی شفا را ثبت کرده ایم.» شبکه الجزیره هم از جنایت هولناک اشغالگران در بیمارستان شفا پرده برداشته و گزارش داد که نظامیان صهیونیست مجروحان بیمارستان را با تانک زیر می گیرند.

ساکنان مناطق پیرامون بیمارستان الشفا هم در مشاهدات خود اعلام کردند که ارتش رژیم صهیونیستی در مدت محاصره به بازداشت گسترده مردان روی آورده و زنان و کودکان را به سمت جنوب غزه کوچ داده و جهنمی در این منطقه ایجاد کرده است. ساکنان مناطق الرمال و النصر از پیکرهای پراکنده در خیابانها سخن گفته اند. آنها به بازداشت های گسترده اشاره و تاکید کردند که زنان زیر حملات سنگین توپخانه و هوایی قرار گرفته بودند.  در همین مدت شاهدان عینی نیز از ده‌ها تانک و خودرو زرهی اشغالگران در منطقه سخن گفته و یادآوری کردند که اطلاعیه هایی منتشر شده و از ساکنان خواسته شده است که راهی جنوب شوند.

بر اساس این گزارش‌ها، نظامیان صهیونیست طی دو هفته گذشته ساکنان منازل اطراف بیمارستان الشفاء را مورد اذیت و آزار قرار داده و در اقدامی توهین آمیز لباس جوانان و مردان فلسطینی را از تن آنان در آورده و دست و چشم بسته به مناطقی نامعلوم بردند. همچنین صهیونیست ها زنان و کودکان فلسطینی را آواره و مجبور به ترک آن منطقه کردند بدون این که اجازه دهند حتی لباس و لوازم اولیه زندگی خود را بردارند. در یک مورد مشخص، اشغالگران ۱۵۰ بیمار و مجروح و همراهان آنها را در یک اتاق جمع کرده و به شکل مداوم آنها را مورد بازجویی قرار می دهد. این گزارش‌ها تاکید دارند که بیماران از سوی اشغالگران به عنوان سپرانسانی نگه داشته شده اند، بیماران و مجروحان روی زمین در مکانی بدون خدمات پزشکی نگه داشته شده اند و زخم آنها عفونت کرده است. اشغالگران بازداشت شدگان را در حالی که لباس هایشان از تنشان درآورده اند مورد بازجویی قرار می دهند. این گزارش‌ها تاکید دارند که اوضاع در این بیمارستان طی دو هفته اخیر در حد جنایت جنگی است. در مورد دیگری از جنایات صهیونیست ها، در خیابان الرشید مجروحانی دیده شده اند که به علت وادار کردن آنها به خروج اجباری به شهادت رسیده اند. به گفته شاهدان، پیکرهای شهدا روی زمین بوده و همزمان اشغالگران به سمت مردم شلیک کرده اند.

-    الشفاء از تاسیس تا تخریب

مجمع دولتی بیمارستانی وابسته به وزارت بهداشت فلسطین، بزرگترین بیمارستان در غزه است که مشتمل بر سه بیمارستان با سه ساختمان مجزا است. این مجتمع بیمارستانی در سال ۱۹۴۶ در مکان پادگان نظامی ارتش بریتانیا تاسیس شد و با اشغال غزه این مجتمع پس از سال ۱۹۶۷ به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد و وضعیت آن تا زمانی ادامه یافت که دولت خودگردان فلسطین پس از توافق اوسلو این بیمارستان را تحویل گرفت. در برهه مدیریت مصر بر نوار غزه پیش از ۱۹۶۷ و همچنین در دهه هشتاد میلادی، این بیمارستان گسترش یافت و در طول حاکمیت دولت خودگردان فلسطین بر غزه نیز این روند ادامه یافت تا این که دولت حماس بعد از حاکمیت بر غزه در سال ۲۰۰۷، این بیمارستان را در اختیار گرفت.

بیمارستان الشفاء در چهارراهی در منطقه مرکزی غربی شهر غزه قرار دارد و مساحت آن ۴۵ هزار متر مربع است. این مجتمع شامل سه بیمارستان است که عبارتند از بیمارستان های جراحی، بیماری‌های داخلی و زنان و زایمان (که شامل بخش مهد کودک برای نوزادان نارس است) و همچنین بخش اورژانس، مراقبت‌های ویژه، رادیولوژی و بانک خون. این بیمارستان با آغاز حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر، تمام موارد جدی پزشکی را از نوار غزه پذیرش کرد و معادل ۲ برابر ظرفیت خود را برای پذیرش بیماران تحت درمان در شرایط پیچیده، قطع برق و کمبود شدید سوخت و دارو به‌کار گرفت. بیمارستان الشفاء، چند روز پس از آغاز جنگ، به مرکزی برای پناه‌دهی آوارگان نیز تبدیل شد و حدود ۴۰ هزار نفر به این مجتمع پناه برده و در محوطه آن اسکان یافته و چادر زدند؛ اما با آغاز بمباران‌ دورازه بیمارستان و آمبولانس‌های داخل آن، شمار آنها تا کمتر از نصف این رقم، کاهش یافت.

-    آمریکا مسئول جنایت اسرائیل در مجتمع بیمارستانی الشفاء است

به دنبال جنایت بی سابقه در مجتمع بیمارستانی الشفاء، حماس دیروز دوشنبه دولت آمریکا را به خاطر حمایت و پشتیبانی تمام عیار از رژیم صهیونیستی و جنگ تجاوزگرانه آن علیه نوار غزه، مسئول جنایت جدید ارتش این رژیم در مجتمع بیمارستانی الشفاء شهر غزه دانست. به نوشته ایرنا و به نقل از الجزیره، جنبش حماس در بیانیه‌ای تاکید کرد: جنایت وحشیانه در مجمتع بیمارستانی الشفاء ثابت می‌کند که رژیم اشغالگر همچنان به جنگ نسل‌کشی خود علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در نوار غزه ادامه می دهد. در این بیانیه آمده است: میزان ویرانی و کشتار در غزه بار دیگر ثابت می‌کند که دشمن به دنبال کوچاندن مردم ما و اجرایی کردن طرح از بین بردن مساله فلسطین است. جنبش حماس خاطر نشان کرد: از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که جنایت دشمن جنایتکار در مجتمع بیمارستانی الشفاء را محکوم کند. این جنبش افزود: مسئولیت کامل جنایت‌ها، کشتارها و از بین بردن زندگی در غزه و در راس آن بخش بهداشت و درمان، برعهده دولت آمریکا است. البته پیش تر حماس با صدور بیانیه ای به ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در مجتمع درمانی شفا و اطراف آن هم واکنش نشان داده بود. در بیانیه قبلی نیز، «حماس به شدت سکوت بین المللی در قبال فاجعه انسانی که ماشین جنگی فاشیستی اشغالگران در بیمارستان شفا و اطراف آن رقم زده اند را مورد انزجار قرار داد.»

-    درخواست جبهه مردمی فلسطین برای محکومیت جنایت بیمارستان الشفا

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین هم از تمام مردم عرب خواست برای محکومیت جنایت‌های صورت گرفته توسط رژیم صهیونیستی در بیمارستان الشفا به خیابان‌ها بیایند. به گزارش ایسنا، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای رژیم اشغالگر طی روزهای گذشته یکی از شدیدترین و خونین‌ترین کشتارها را در بیمارستان الشفا از زمان آغاز جنگ غزه انجام دادند؛ کاری که اشغالگران در این بیمارستان کردند جنایت جنگی و نسل کشی است که بشریت حتی در زمان نازی‌ها شاهد آن نبوده است. به نقل از خبرگزاری سما، این جبهه اعلام کرد: ما از تمام مردم عرب می‌خواهیم به خیابان‌ها بیایند و در پایتخت‌ها و میادین این جنایت جدید را محکوم کنند و بر فشار بر نظام‌های عربی برای اتخاذ اقدامات عملی برای توقف چنین کشتارهایی ادامه بدهند.

-    تاکید ایران بر ضرورت فوری انجام تحقیق بین‌المللی در مورد جنایت صهیونیست‌ها در بیمارستان شفا غزه

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت فوری انجام تحقیق بین‌المللی در مورد جنایت صهیونیست‌ها در بیمارستان شفا غزه تاکید کرد. به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در صفحه اجتماعی ایکس در این ارتباط نوشت: « تصاویر منتشره از ‎بیمارستان شفا در ‎غزه پس از محاصره دو هفته‌ای توسط ارتش رژیم صهیونیستی، اظهارات شاهدان میدانی و گزارش‌های تصویری و خبری منتشر شده از میزان تخریب، شکنجه، کشتار و تعداد بازداشت‌ شدگان فلسطینی در این بیمارستان، هولناک و تکان دهنده است!

تحقیق بین‌المللی ضرورت فوری دارد. آیا مجامع و نهادهای بین‌المللی به وظیفه خود عمل خواهند کرد؟ آیا مدعیان شناخته شده حقوق بشر از تحقیق بین‌المللی در خصوص ابعاد این جنایت جنگی آشکار حمایت خواهند کرد و یا رفتارهای گزینشی و تبعیض‌آمیز در خصوص ‎حقوق بشر همچنان ادامه خواهد یافت؟!»

کلید واژه ها: اسرائیل نوار غزه بیمارستان الشفاء حماس


( ۵ )

نظر شما :

ناشناس ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۸:۳۵
سوالی که وجود دارد اینست که آمریکا از این کشتار چه نفعی می برد که تمام قد پشت عامل اجرایی آن قرار دارد . جواب .آمریکاییها از طریق غزه در حال انتقام گرفتن از کل بشریت هستند . بشریتی که بیدار شده و دوست ندارند مانند چند قرن اخیر ، مفت به استعمارگران کولی بدهد .