در آستانه انتخابات ریاست جمهوری روسیه

پیام پنچگانه پوتین به غرب

۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۴۷۳۶ اروپا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: علی بمان اقبالی زارچ
علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پوتین برای نمایش تسلط خود بر روسیه پهناور و جنگ اوکراین توامان با مقابله با محور یورآتلانتیک پیام محتوایی مهمی به نخبگان داخلی و بویژه غربی ارسال کرده که عمدتا" در مصاحبه با تاکر کارلسون و یک شبکه تلویزیونی روسیه منعکس شده است.
پیام پنچگانه پوتین به غرب

دیپلماسی ایرانی: بدون شک این انتخابات آزمون مهمی برای فدراسیون روسیه و بویژه شخص پوتین رئیس جمهوری این کشور از جهات مختلف در دو ساله شده عملیات ویژه نظامی در اوکراین می باشد و کرملین نسبت به موفقیت با آرائ 80 درصدی در این انتخابات خوش بین می باشد. آقای پوتین برای نمایش تسلط خود بر روسیه پهناور و جنگ اوکراین توامان با مقابله با محور یورآتلانتیک پیام محتوایی مهمی به نخبگان داخلی و بویژه غربی ارسال کرده که عمدتا" در مصاحبه با تاکر کارلسون و یک شبکه تلویزیونی روسیه منعکس شده است که اهم آن عبارتند از:

1- بد عهدی غرب در موضوع ناتو: در این باره پوتین با اشاره به تاریخ کشورش می گوید در جنگهای جهانی؛ هیتلر؛ نازیسم؛ بلایی بر سر روسیه با ۲۰ میلیون کشته آوردند  و در مرحله بعد زمان تشکیل اتحاد جماهیر شوروی توسط لنین و فروپاشی آن در سال ۱۹۹۰ توسط غربیها و یلتسین رسید و با مدرک و دلیل اثبات کرد که این غرب بود که به روسیه قول داد چنانچه اتحاد شوروی فرو پاشد ، یک وجب ناتو را به شرق گسترش نخواهد داد ،! پوتین در این مصاحبه ها خود را یک رهبر مسلط  نشان داده و می گوید وقتی غربیها آلمان شرقی و مجارستان و لهستان و رومانی و آلبانی را به ناتو دعوت کردند من در دیاری با  جورج بوش در یک مکان تفریحی از او عاجزانه خواستم که سر قولتان بمانید و اجازه ندهید ناتو به سمت شرق گسترش یابد ، بوش مدر قول همکاری داد ولی بعد که به واشنگتن رفت هیچ اتفاقی نیفتاد.

2- استقرار موشک در مرزهای روسیه که در این رابطه رئیس جمهور روسیه می گوید در سال۲۰۱۲ غربیها موشکهای پدافندی خود را بر خلاف تمامی قول و قرارها به در لهستان مستقر کردند و وقتی اعتراض کردیم گفتند بخاطر ایران است ! و نکته جالب تر نظر پوتین اینجاست که می افزاید "من به آنها گفتم شما موشکها را برچینید ، من خودم با شما بر علیه برنامه موشکی ایران متحد میشوم ولی باز هم اعتنایی نکردند ، بالاخره در سال ۲۰۱۴ ما را وادار به تصرف کریمه کردند و بعد هم بعد از یکسال هشدار به اوکراین ، وقتی مطمئن شدیم که اوکراین به ناتو خواهد پیوست عملیات نظامی را آغاز کردیم". البته غرب به لهستان کفایت نکرده و در مرحله بعد تسلیحات راهبردی مهمی در رومانی و بلغارستان به عنوان دو کشور مهم ساحلی دریدای سیاه مستقر کرد.

3- جنگ طلبی غرب: رئیس جمهور روسیه بدون اشاره به چگونگی شروع عملیلات در اوکراین می گوید در ماه های اول جنگ که کیف را محاصره کردیم و نشست استانبول برگزار شد و قرار شد ما نیروهایمان را از کیف و خارکیف به عقب بکشیم و جنگ خاتمه یابد ولی ناگهان جانسون نخست وزیر وقت انگلستان به اوکراین رفت و فردای آن روز زلنسکی و ۳ تن از معاونین و ژنرالهایش که حتی امضای آن ۳ تن را گرفته بودیم ، زیر قرار داد زد و به ما اعلام کرد که قرارداد باطل است و در نتیجه دخالت جانسون در اوکراین و تشدید جنگ؛ ده ها هزار سرباز از بین رفته و  ویرانی اوکراین و تمامی زیر ساختهایش  را موجب شد. البته رئیس کرملین همانند نخبگان روسیه نزاع اوکراین را دعوی بین روسی می دانند؛  بنابراین هر آنچه اکنون در حال وقوع است، فقط نوعی جنگ داخلی است که خارجی ها نباید در آن دخالت کنند. مسئله هویت اوکراینی در اسطوره تأسیس روسیه نقش اساسی دارد، این بخشی از روایت تاریخی امپراتوری روسیه است.

4- پیوستگی تحولات جهانی: اما ولادیمیر پوتین همچنین می خواست پیام هایی را به ویژه نخبگان غربی، به ویژه نخبگان در واشنگتن، ارسال کند و از فروپاشی امپراتوری روم تحت حملات بربرها، با اشاره شفاف به غرب و ظهور بریکس صحبت کند. وی می گوید افول امپراتوری روم 500 سال طول کشید، اما اکنون همه چیز بسیار سریعتر اتفاق می افتد. این باید نشانه روشنی باشد، اگرچه بسیاری از پذیرش آن امتناع می‌ورزند، ولی جنگ‌های اوکراین و خاورمیانه و تهدیدات پکن برای تایوان همگی به هم مرتبط هستند و بخشی از تلاش برای برچیدن نظم جهانی کنونی است. 

5- پایان هژمون غرب: اگر چه پوتین در سال 2007 در کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ  از هژمونی غرب و به ویژه هژمونی آمریکا گلایه کرد. با این حال  در 15 سال همه چیز به طرز چشمگیری تغییر کرده است. البته پوتین در یک سخنرانی در مجمع والدای در سال 2018 گفت: خدا را شکر، این وضعیت یک جهان تک قطبی رو به پایان است، اساساً تمام شده است، که می توان آن را  روایتی بسیار متفاوت از سخنرانی مونیخ در سال 2007 دانست. شاید ما بتوانیم با شک و تردید به این اعتماد به نفس بیش از حد نگاه کنیم، اما با یک نگاه واضح، اوضاع در غرب خوب به نظر نمی‌رسد. ایالات متحده، غرب به طور کلی، با رقبا و دشمنان بسیار مهیبی روبرو هستند که عملگرایانه تر و هماهنگ تر از قبل از جنگ در اوکراین عمل می کنند، همچنین بخشی از متحدان سنتی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی یا مصر که به بریکس پیوسته اند. و با یک جنوب جهانی عمدتاً رقیب مواجه هستیم این در حالیست که رهبری کاخ سفید از اقتدار و صلابت در سطح پوتین یرخوردار نبوده و رهبران متوسط اروپایی، در بروکسل بیشتر نگران مبارزه با تهدید گسترده تغییرات آب و هوایی و در مرحله بعد نسبت به رشد سریع قدرت گروه  چین، روسیه، ایران و کره شمالی دغدغه دارند.

در یک جمع بندی کوتاه باید اذعان نمود که پوتین علیرغم خسارات مالی و تلفات انسانی وارده به دو طرف منازعه با مدیریت متمرکز و یک نوایی توانسته روسیه را در برابر تهدیدات محور یورآتلانتیک در مسیر ثبات ملموس و حفظ شاخص های اقتصادی و پولی نگه دارد و از ابعاد پیام های اخیر رئیس کاخ کرملین باید این گونه برداشت نمود که پرزیدنت پوتین همچنان خواهان سهم قابل توجه در معادلات جهانی و بین المللی در جهان گذر از هژمون غرب به سوی جهان چند قطبی می باشد و چنانچه غرب این ایده روسیه بپذیرد امکان مصالحه جدی بین مسکو با واشنگتن در موضوعات اساسی جهان متلاطم امروزی وجود دارد.

دیپلمات و کارشناس ارشد یورآسیا

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: روسیه ولادیمیر پوتین اوکراین روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین علی بمان اقبالی زارچ روسیه و اروپا روسیه و امریکا


( ۱۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۰
من تصور نمی کردم رهبران غرب ورهبران اروپای شرقی جدید این میزان ساده لوح باشند وتصور کنند که روسیه با ناوالنی و زلانسکی مانند لیبی از هم می پاشیده میشود۔روسیه قدرتی است که سهمی غیر قابل انکار در قدرت جهانی دارد۔۔این کشور را ساده لوحانه نمی توان از قدرت جهانی کنار گذاشت۔روسیه بعد از تحولات خود در نظامیگری فعالیتی نداشت۔ تقویتدنانو و جنگ اوکراین با عث تقویت نظامی گری روسیه وشناخت نیازها وضعف های ان شد۔در کشورهای اروپای شرقی در هرکدام چند صد ویا چند هزار سرباز روسی مستقر بود امروزه چند صد هرار سرباز دیگر کشورها حضور دادند۔به ادعای انها زیر چکمه سرخ بودند وبه واقعیت کنونی اکنون زیر چکمه قدرتمند تر سفید اند۔
شمسی ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۸
فعلا ارزیابی خسارات مقابله غرب و روسیه کاری بس دشوار است ولی تا دو کشور اوکراین و روسیه به مدار توسعه قبل از جنگ برگردند راه زیادی است.
فرهاد ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۲
این قصه ادامه دارد و وقتی ظرفیت ها به اندازه کافی تخلیه شد طرفین به سازش تن می دند.
سعید ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۱
معلوم نیست چرا این کشور ها از تاریخ درس نمی گیرند