تداوم فشار و حمله به آنروا

۱۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۳۶۵ اخبار اصلی خاورمیانه
به گزارش وفا، زنان و کودکان آواره در پی و گلوله باران های توپخانه ای رژیم صهیونیستی به مناطق غربی شهر و بیمارستان اهل عرب، معروف به بیمارستان باپتیست، پناه برده اند.
تداوم فشار و حمله به آنروا

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به موازات افزایش فشار سیاسی به واسطه قطع حمایت های مالی کشور از آنروا، منابع خبری هم گزارش دادند که در بمباران اسرائیل که بامداد روز دوشنبه مدرسه متعلق به آنروا، محل اسکان آوارگان در محله الرمال در غرب غزه را هدف قرار داد، 10 فلسطینی به شهادت رسیدند. در سطح تهاجمات صهیونیست‌ها، خبرنگار الجزیره گفت: ۱۰ فلسطینی در بمباران رژیم صهیونیستی که بامداد روز دوشنبه مدرسه متعلق به آژانس امداد و کار سازمان ملل (آنروا)، محل اسکان آوارگان در محله الرمال در غرب غزه را هدف قرار داد، به شهادت رسیدند. در عین حال خبرنگار المیادین گفت در حمله رژیم صهیونیستی در مراکز پناهگاهی در محله الرمال ۱۳ تن شهید شدند.

هم چنین خبرگزاری فلسطینی وفا ن گزارش  داد که پس از یورش نیروهای اسرائیلی به پناهگاه های آنروا در شهر غزه ده ها زن و کودک از این پناهگاه ها گریخته اند. آنگونه که شاهدان به وفا گفته اند، نیروهای اسرائیلی ده‌ها مرد را که در تأسیسات آنروا پناه گرفته بودند، هم دستگیر کردند. طبق این گفته ها، گزارش شده است که زنان و کودکان در داخل این تاسیسات آنروا توسط سربازان نگهداری می‌شوند. به گزارش وفا، زنان و کودکان آواره در پی و گلوله باران های توپخانه ای رژیم صهیونیستی به مناطق غربی شهر و بیمارستان اهل عرب، معروف به بیمارستان باپتیست، پناه برده اند.

-    تل‌آویو برای ۱۹۰ کارمند «آنروا» پرونده‌سازی کرد!

رژیم صهیونیستی در یک پرونده اطلاعاتی مملو از ادعا و اتهام، مدعی شد که حدود ۱۹۰ کارمند آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینیان(آنروا) در عملیات طوفان الاقصی مشارکت داشتند. به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از رویترز، اتهاماتی که رژیم صهیونیستی علیه آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی موسوم به «آنروا» مطرح کرد آن هم درست یک روز بعد از صدور حکم دادگاه لاهه علیه تل‌آویو در پرونده نسل‌کشی، شماری از کشورها را به رهبری آمریکا بر آن داشت تا کمک‌های خود به این آژانس را تعلیق کنند؛ حالا پس از چند روز این اتهامات بی‌اساس علیه حدود ۱۹۰ کارمند آنروا تکرار شده است. در این پرونده‌سازی اطلاعاتی که به رویت رویترز رسیده، این ادعا مطرح شده است که حدود ۱۹۰ کارمند آنروا از جمله «آموزگاران» در پوشش این آژانس با مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) همکاری کرده‌اند و نام و تصویر ۱۱ نفر از آنها نیز در این پرونده ذکر و ضمیمه شده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفته که این سازمان هنوز به طور رسمی این پرونده را دریافت نکرده است. سازمان ملل پس از طرح اتهامات، چندین تن از کارکنان آنروا را اخراج کرد اما فلسطینیان تاکید دارد که تل‌آویو با دستکاری اطلاعات و جعل سند قصد تخریب و خدشه‌دار کردن آنروا را دارد. یسراییل کاتس، وزیر خارجه کابینه رژیم صهیونیستی با درخواست عزل فیلیپ لازارینی، رییس آنروا، مدعی شد که کارمندان آنروا در کشتار هفتم اکتبر دست داشتند. لازارینی باید به این نتیجه برسد و استعفا کند. رویترز مدعی است که این پرونده را یک منبع که نه نام و نه ملیتش مشخص شده، به دست آنها رسانده و اطلاعات اسراییل آن را جمع‌آوری کرده و در اختیار آمریکا هم قرار داده است. آنروا ۱۳ هزار نفر را در نوار غزه استخدام کرده است. بیش از ۱۰ کشور شامل آمریکا، انگلیس، آلمان و کانادا از زمان طرح این اتهامات، کمک‌های خود را به این آژانس قطع کرده‌اند. از آغاز جنگ غزه که پس از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر(۱۵ مهر) درگرفته است، تاکنون بالغ بر ۲۶ هزار فلسطینی که عمدتا زنان و کودکان هستند، در حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند.

-    بیانیه مشترک ۹ سازمان امدادرسان درباره پیامد تعلیق حمایت مالی از آنروا

سازمان‌های امدادرسان اعلام کردند تعلیق حمایت مالی از آنروا زندگی فلسطینی‌ها در غزه و منطقه را تهدید می‌کند. به گزارش ایسنا، ۹ سازمان امدادرسانی در پیام مشترکی اعلام کردند: تعلیق حمایت مالی از آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) زندگی فلسطینی‌ها در غزه و منطقه را تهدید می‌کند. ما از کشورهای حامی مالی می‌خواهیم مجددا حمایت خود را از آنروا و شرکای آن برای کمک به فلسطینی‌ها ازسربگیرند.

تعدادی از کشورها از این اقدام برخی حامیان بزرگ مالی آنروا ابراز نگرانی و تأکید کرده‌اند این اقدام بر کمک‌های حیاتی برای نجات بیش از ۲ میلیون غیرنظامی در غزه تأثیر می‌گذارد. به دنبال ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره مشارکت ۱۲ تن از کارمندان آنروا در حمله هفتم اکتبر حماس به شهرک‌های غلاف غزه، ۱۲ کشور حمایت مالی خود را از این آژانس به حالت تعلیق درآوردند. این کشورها عبارتند از: آمریکا، کانادا، استرالیا، ایتالیا، انگلیس، فنلاند، آلمان، هلند، فرانسه، سوئیس، ژاپن و اتریش. آنروا جمعه اعلام کرد تحقیقاتی را درباره این ادعاها آغاز کرده است.

وزارت امور خارجه عربستان هم اعلام کرد، این کشور از همه حامیان آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاورنزدیک (آنروا) خواسته است تا به تخصیص بودجه به این سازمان برای حمایت از مردم فلسطین ادامه دهند. به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه عربستان در پی این وقایع اعلام کرد: پادشاهی عربستان سعودی از نزدیک پیامدهای بین‌المللی در مورد کارمندان آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی را دنبال می‌کند. پادشاهی بر اهمیت تقویت رویه‌های بررسی و تحقیق در مورد این اتهامات تاکید می‌کند و از همه حامیان می‌خواهد که به آنروا در ایفای نقش خود در حمایت از ماموریت‌های بشردوستانه در قبال آوارگان فلسطینی در داخل نوار محاصره شده غزه کمک کنند.

کلید واژه ها: آنروا اسرائیل بنیامین نتانیاهو حماس نوار غزه جنگ


نظر شما :