خط قرمز تازه و خطرناکی که در برابر بایدن است

انگشت امریکا روی ماشه

۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۳۷۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
شرکت های بزرگ کشتیرانی، عملیات دریایی خود در دریای سرخ را متوقف کرده اند و این بحران دریانوردی، یک مشکل بزرگ دیگر را در برابر کاخ سفید قرار داده است.
انگشت امریکا روی ماشه

نویسنده: دیوید برنان David Brennan

دیپلماسی ایرانی: بهای جهانی نفت و گاز با ادامه حملات پیکارجویان حوثی به کشتیرانی تجاری در دریای سرخ، افزایش می یابد و این گروهِ متحد ایران همزمان با جنگ اسرائیل – حماس در غزه، در پی تضعیف منافع اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و غرب برآمده است.

شرکت های بزرگ کشتیرانی، عملیات دریایی خود در دریای سرخ را متوقف کرده اند و این بحران دریانوردی، یک مشکل بزرگ دیگر را در برابر کاخ سفید قرار داده است. امارات متحده عربی خواهان اقدام مستقیم نظامی و قراردادن دوباره حوثی ها در فهرست گروه های تروریستی است اما عربستان سعودی خواهان یک رویکرد دیپلماتیک تر است و از تشدید بیشتر تنش با حوثی ها هراس دارد.

هیچ راه حل آسانی برای مشکل حوثی ها وجود ندارد. عربستان سعودی و امارات از سال 2015 با این گروه در جنگ بودند و تلاش ناکامی را برای سرپاکردن دوباره دولت یمن که در سال 2014 سرنگون شد، انجام دادند. این گروه توسط ایران به طور گسترده ای تسلیح شده و آموزش دیده است اما استقلال عملیاتی چشمگیری دارد.

روز دوشنبه، دیوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که عملیات تحت رهبری ایالات متحده با نام "نگهبان رفاه Prosperity Guardian" امنیت کشتیرانی در منطقه نزاع را تقویت می کند و انگلستان، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، شیسل و اسپانیا در آن شرکت دارند. 

در این رابطه مایکل آلن Michael Allen، که دستیار ویژه جرج دابلیو بوش و مدیر ارشد شورای امنیت ملی آمریکا بود، به نیوزویک می گوید که اوضاع "بیش از پیش تنش آلود می شود." آلن که اکنون مدیر شرکت مشاوره راهبردی "بیکون گلوبال استراتژی" است، می گوید: "جبهه های زیادی وجود دارد، جبهه غزه، نبرد در کرانه باختریِ تحت اشغال اسرائیل، تبادل آتش در مرز اسرائیل – لبنان، حملات شبه نظامیان به اهداف آمریکایی در عراق و سوریه و اکنون هم حملات منظم در دریای سرخ." وی بر این گمان است که گسترش جنگ، همچنان نامحتمل است اما گوشزد کرد که "امکان آن هر لحظه افزایش می یابد."

آلن می گوید: "اگر حوثی ها قادر شوند که یکی از ناوشکن های ما را بزنند – دفاع موشکی از کار بماند یا پرتابه ای عبور کند – هزینه ای جهنمی بر جا خواهد ماند." وی افزود: "پرزیدنت بایدن همه تلاش اش را می کند که تشدید تنشی رخ ندهد – و به نظر می رسد که این تز حاکم بر سیاست خارجی اش باشد – اما اگر بخواهیم آن را به اوکراین و خاورمیانه گسترش دهیم در آن صورت نمی دانم چگونه می خواهد از تشدید پرهیز کند. اگر آنها ضربه ای وارد کنند، بایدن مجبور می شود به سختی پاسخ دهد."

آلن می افزاید که یک کشته دیگر در دریای سرخ – حال چه نظامی باشد یا غیرنظامی – بایدن را به واکنش وادار می کند. وی می گوید: "اگر آنها یک شهروند آمریکایی را بکشند، به نظرم بایدن مجبور می شود ماشه را بکشد." با هر حمله تازه، ریسک تازه ای سر بر می آورد. به اعتقاد آلن "این یک مشکل ریاضی است."

منبع: نیوزویک / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امریکا یمن یمنی ها الحوثی ها حوثی ها امنیت دریایی امنیت در خلیج فارس ایران و امریکا امارات متحده عربی امریکا و اسرائیل اسرائیل و امریکا


( ۱۳ )

نظر شما :

دیپلمات ۰۸ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۴
بحول قوه الهی ما نیروهای شبکه مقاومت اسلامی انگشت روی ماشه ابر تروریست امریکا را روی ماشه قطع خواهیم کرد این اتفاق در دریای سرخ و دریای مدیترانه و دریای عمان و خلیج فارس و اقیانوس هند خواهد افتاد.