سلسله تحریم ها و فراخوان سفرا

اعتراضات در چهارگوشه جهان

۱۵ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۸۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی که از آغاز عملیات طوفان الاقصی تقریباً در تمام کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان اعتراضات هر روزه و شدید مردمی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در باریکه غزه شکل گرفته و حتی با وجود آنکه برخی کشورهای غیرمسلمان و به‌خصوص امریکای لاتین اقدام به قطع روابط با رژیم صهیونیستی و فراخواندن سفرای خود کرده‌اند، اما همچنان جدیت لازم در میان دولت‌های جهان عرب و جهان اسلام دیده نمی‌شود.
اعتراضات در چهارگوشه جهان

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در حالی که از آغاز عملیات طوفان الاقصی تقریباً در تمام کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان اعتراضات هر روزه و شدید مردمی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در باریکه غزه شکل گرفته و حتی با وجود آنکه برخی کشورهای غیرمسلمان و به‌خصوص امریکای لاتین اقدام به قطع روابط با رژیم صهیونیستی و فراخواندن سفرای خود کرده‌اند، اما همچنان جدیت لازم در میان دولت‌های جهان عرب و جهان اسلام دیده نمی‌شود.

شدت جنایات در غزه به‌قدری غیر‌قابل‌کتمان است که عملاً مردم و دولت برخی کشورها را به سمت تحریم، بازبینی روابط و حتی قطع مناسبات با رژیم صهیونیستی برده است. در تازه‌ترین مورد، کشور چاد هم شامگاه شنبه، کاردارش در تل‌آویو را برای رایزنی و در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه فراخواند. وزارت خارجه چاد «تلفات سنگین غیرنظامیان غزه» را محکوم کرد و خواستار برقراری آتش‌بس در اراضی اشغالی فلسطین و ایجاد یک راهکار دائم برای مسأله فلسطین شد. چاد و رژیم صهیونیستی از زمان «ادریس دبی» رئیس‌جمهور سابق چاد با یکدیگر روابط دیپلماتیک دارند. این روابط در زمان ژنرال «محمد دبی» فرزند ادریس دبی توسعه پیدا کرد به‌ نحوی که او اوایل سال‌جاری میلادی به اراضی اشغالی فلسطین سفر کرد و با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار داشت.

 وزارت خارجه هندوراس نیز روز جمعه اعلام کرد، سفیرش در تل‌آویو را در اعتراض به نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی در نوار غزه به منظور مشورت به خاک خود فرامی‌خواند. با تداوم جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه مردم نوار غزه، تعداد دولت‌هایی که به این جنایات معترض می‌شوند روزبه‌روز بیشتر می‌شود. مجلس نمایندگان بحرین پنجشنبه گذشته خبر داد، سفیر رژیم صهیونیستی در منامه، خاک این کشور را ترک کرده است. بحرین از جمله کشورهایی است که در قالب توافق موسوم به ابراهیم، روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده بود. این نهاد بحرینی با انتشار بیانیه‌ای در سایت خود، گفت: «سفیر بحرین در اسرائیل به کشور خود بازخواهد گشت. روابط اقتصادی با اسرائیل قطع شده و این مسأله در تأیید موضع تاریخی و ثابت بحرین در حمایت از مسأله فلسطین و حقوق مشروع ملت برادر است.» چهارشنبه گذشته هم وزارت خارجه اردن از فراخوانی سفیر این کشور در تل‌آویو در اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی خبر داد. وزارت خارجه اردن اعلام کرد، فراخوانی سفیر این کشور از تل‌آویو بیانگر موضع اردن در مخالفت با جنگ آتشین در غزه است.

بامداد چهارشنبه گذشته همچنین دولت‌های شیلی و کلمبیا در اعتراض به کشتار مردم نوار غزه توسط رژیم جعلی صهیونیستی، سفیران خود را از فلسطین اشغالی فراخواندند. شامگاه سه‌شنبه گذشته نیز دولت بولیوی اعلام کرده بود، در واکنش به جنایت جدید اشغالگران در اردوگاه جبالیا در نوار غزه، تمام روابط دیپلماتیک خود با رژیم صهیونیستی را قطع می‌کند. این در حالی است که دولت مالزی نیز علاوه بر قطع روابط، خبر داد، در راستای حمایت از فلسطین و در بحبوحه جنگ غزه، شرکت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی یا شرکت‌هایی که وعده پشتیبانی از این رژیم را داده‌اند، تحریم می‌کند.
 
پویش‌های مردمی

به موازات اقدامات دولتی برای تحریم رسمی کالاهای صهیونیستی، برخی پویش‌های مردمی هم عملاً تحریم غیررسمی، اما شدید این کالاها (ساخت صهیونیست‌ها) را به مرحله اجرا درآورده‌اند. در یک مورد میلیون‌ها مصری طی روزهای گذشته تصمیم به تغییر الگوی مصرف و پیوستن به پویش‌های تحریم کالاهای تولیدی رژیم صهیونیستی گرفتند؛ پویش‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی به بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجبره‌ای تجاری منتقل شده و به خواربارفروشی‌های کوچک در مناطق مختلف هم رسیده است.

بازارها و فروشگاه‌ها به طور مداوم شاهد افزایش تقاضا برای خرید محصولات محلی مصری هستند، بویژه که فراخوان‌های مردمی و اتحادیه‌های صنفی برای توقف خرید محصولات بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی حامی مستقیم اشغالگری اسرائیل یا وابسته به کشورهای طرفدار اسرائیل شدت گرفته است. شهروندان مصری تحریم را تکلیفی واجب برای حمایت از مردم غزه توصیف و تأکید دارند با این کار تقاضا برای محصولات تولید داخل و حمایت از اقتصاد ملی هم بیشتر می‌شود. در حال حاضر بیشترین‌ کالاهایی که با تحریم شهروندان مصری روبه‌رو شده شامل مواد غذایی، نوشیدنی و آرایشی می‌شود که انواع آب گازدار، برخی از انواع قهوه و لوازم بهداشتی در رأس آن قرار دارد.

یوسف طلعت، رئیس هیأت مدیره شرکت تولید آب معدنی گازدار اسپیرو اسپاتس در نشست مطبوعاتی اخیر خود گفته است، از زمان آغاز روند تحریم کالاهای اسرائیلی، فروش این شرکت و تولید این محصول حداقل ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. وی افزود: «این شرکت پس از افزایش چشمگیر تقاضا، فعالیت تولید و بهره‌برداری خود را تشدید کرده تا به صورت شبانه‌روزی تمام نیازهای بازار داخلی را تأمین کند. شرکت مصر کافیه هم که تولیدکننده قهوه فوری است اعلام کرد، تولیدات این شرکت به شکل قابل توجهی از زمان تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه افزایش یافته و فروش این شرکت در مقطع اخیر ۳۰ درصد بیشتر شده است.»
 
تظاهرات گسترده در اندونزی

هر چند سلسله‌ای از قطع روابط، کاهش مناسبات و تحریم کالاهای شرکت صهیونیستی یا شرکت‌های حامی صهیونیست‌ها توسط برخی کشورها صورت گرفته است، اما کماکان باید به سکون و رکود سیاسی و دیپلماتیک علیه جنایت صهیونیست‌ها در غزه اذعان داشت. علیرغم انفعال سیاسی و دیپلماتیک، همچنان اعتراضات مردمی در تمامی قاره‌ها ادامه دارد، کما اینکه پایتخت اندونزی، دیروز (یکشنبه، ۵ نوامبر)، شاهد برگزاری تظاهرات صدها هزار نفری در حمایت از فلسطین و مردم مظلوم نوار غزه بود. این تظاهرات مسالمت‌آمیز به دعوت شورای علمای اندونزی (MUI)، عالی‌ترین مرجع اسلامی این کشور و با حمایت دولت و سازمان‌های اسلامی و بودایی و مسیحی برگزار شد.

به گزارش منابع رسانه‌ای که فارس منتشر کرده، از آغاز حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و بمباران این منطقه، این چندمین بار است که مردم اندونزی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین به خیابان آمده‌اند. روز شنبه نیز، هزاران اندونزیایی در نزدیکی بنای یادبود ملی کشورشان در جاکارتا، برای ابراز همبستگی با فلسطینی‌ها، تظاهرات کردند. دو هفته پیش نیز بیش از ۳۰۰۰ شهروند اندونزیایی مقابل سفارت امریکا در پایتخت این کشور آسیایی تحصن کردند و خواستار پایان جنگ و بمباران غزه شدند. معترضان که بسیاری از آنها لباس سفید بر تن داشتند، پرچم‌های اندونزی و فلسطین را به اهتزاز درآوردند در حالی که ۱۰۰۰ پلیس در اطراف سفارت امریکا مستقر بودند. دیروز نیز صدها هزار اندونزیایی با لباس‌های سفید و چفیه‌های فلسطینی در حالی که پرچم‌های فلسطین را در دست داشتند با سر دادن شعار، خواستار پایان جنگ و محاصره غزه شدند.
 
تداوم اعتراضات امریکایی ها

با شدت گرفتن حملات رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع غزه و بالا رفتن تعداد شهدای فلسطینی به خصوص کودکان، مردم بیشتری از سراسر جهان در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی به خیابان‌ها آمده و خواستار پایان اشغال و کشتار در فلسطین شدند. آن‌گونه که ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی گزارش داده، هزاران معترض حامی فلسطین بعد از ظهر روز شنبه در واشنگتن دی‌سی تجمع کردند و سپس به کاخ سفید رفتند و بایدن، رئیس‌جمهور امریکا را به نسل کشی متهم کردند و خواستار آتش بس در نوار غزه شدند. این اعتراضات تا دیروز یکشنبه ادامه داشت.

جمعیت با در دست داشتن پرچم‌ها و تصاویری از فلسطین از سراسر کشور فریاد می‌زدند: «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد.» برخی دیگر شعار می‌دادند «زنده باد انتفاضه.» گزارش‌های غیررسمی تخمین می‌زند که بیش از صدهزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند. بسیاری از معترضان مقابل کاخ سفید توقف کردند و در حمایت از مردم فلسطین شعار دادند. معترضان همچنین رنگ قرمز روی اطراف نرده‌های کاخ سفید پاشیدند. یکی از تظاهرکنندگان حتی از حصار امنیتی اطراف کاخ بالا رفت تا پرچم فلسطین را به اهتزاز درآورد. به گفته منابع پلیس بیش از هزار تظاهرات کننده طرفدار فلسطین تردد در میدان هرالد منهتن را مسدود کردند و خواستار آتش‌بس شدند و به سمت سازمان ملل حرکت کردند. تظاهرکنندگان طومار بزرگی که روی آن اسامی شهدای غزه نوشته بود با خود حمل می‌کردند.

در واشنگتن، سخنرانان چندین سازمان روی صحنه آمدند تا «خشم عادلانه» جمعیت را در واکنش به کشته شدن حدود 9 هزار فلسطینی در غزه از زمان آغاز حملات هوایی رژیم صهیونیستی نشان دهند. بسیاری از سخنرانان به نقش ایالات متحده به عنوان متحد اصلی اسرائیل در جنگ جاری علیه حماس اشاره کردند - از جمله بسته کمکی ۱۴.۳ میلیارد دلاری که در این هفته توسط مجلس تصویب شد. آنها فریاد می‌زدند: «بایدن، بایدن، تو نمی‌توانی پنهان کنی! ما شما را به نسل کشی متهم می‌کنیم!» چندین تظاهرات کننده که مدعی بودند برای دولت بایدن و اعضای کنگره کار می‌کنند، با در دست داشتن تابلوهایی به این تظاهرات پیوستند. تظاهرکنندگان نیویورکی نیز ایستگاه قطار نیویورک را در اعتراض به قتل عام فلسطینیان در غزه توسط صهیونیست‌ها، تعطیل کردند. عمده تظاهرکنندگان یهودیان هستند.
 
واکنش اسماعیل هنیه به تظاهرات گسترده واشنگتن در حمایت از غزه

برگزاری اعتراضات در امریکا در حمایت از مردم فلسطین سبب واکنش رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس شد. اسماعیل هنیه در اظهاراتی تأکید کرد که دولت امریکا و دیگر دولت‌هایی که بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی سرپوش می‌گذارند، باید به خواسته ملت‌های خود که خواستار توقف نسل‌کشی‌ها در غزه هستند گوش دهند.وی گفت که تجمع‌های ده‌هزار و صدهزار نفری مردم دنیا با تابعیت‌های مختلف نشان می‌دهد که تمام ملت‌های دنیا مخالف رژیم اشغالگر صهیونیستی و اقدامات وحشیانه آن هستند. هنیه خاطرنشان کرد که به مردم تظاهرات کننده در واشنگتن و پایتخت‌ها و شهرهای غربی دیگر که با مردم فلسطین ابراز همدردی کردند و خواستار توقف تجاوزها در غزه شدند، درود می‌فرستیم. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس خاطرنشان کرد که ملت‌های دنیا حرف خود را زدند و تأکید کردند که فلسطین آزاد است، مقاومت مشروع است و اشغالگران رو به نابودی هستند.

 اعتراض‌ها در انگلیس و ایرلند

در انگلیس نیز حامیان فلسطین در لندن علیه سران غربی چون ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس و جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا شعار می‌دادند و حمایت آنها از رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار دادند.در این راهپیمایی، شرکت کنندگان همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که «بمباران کودکان، دفاع از خود نیست»، «همین الان آتش بس» و «وقتی صلحی نباشد، عدالتی هم نیست» روی آنها نوشته شده بود.

یهودیان شرکت کننده در این راهپیمایی نیز علیه اقدامات رژیم صهیونیستی اعتراض کرده و بنرهایی در دست داشتند که رویشان نوشته شده بود: «یهودیان می‌گویند نسل کشی فلسطینی‌ها را متوقف کنید» و «یهودیان برای یک فلسطین آزاد». پلیس متروپولیتن لندن نیز اعلام کرد، ۱۱ نفر را در ارتباط با این راهپیمایی دستگیر کرده‌است. تظاهرکنندگان در خارج از مقر بی‌بی‌سی در پورتلند پلیس، بنر بزرگی را باز کردند که روی آن نوشته شده بود: «تسلیح اسرائیل را متوقف کنید.» در تابلوهای دیگر نوشته شده بود: «نسل کشی را متوقف کنید»، «هم‌اکنون آتش‌بس» و «رسانه‌های غربی هرگز از ما نخواسته‌اند که «روز نکبت» را محکوم کنیم.»

در ایرلند هم گروهی ۶۰۰ نفره از دانشگاهیان از دانشگاه‌های این کشور خواستند تا روابط خود را با مؤسسات رژیم صهیونیستی به دلیل حملات این رژیم علیه نوار غزه قطع کنند. آنها در نامه‌ای مشترک حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه را کارزار پاکسازی قومی و خشونت نسل کشی دانسته و نوشتند: بسیاری از دانشگاه‌های ایرلند و پروژه‌های تحقیقاتی با بودجه اتحادیه اروپا همکاری فعالی با دانشگاه‌های اسرائیلی دارند. ما از تمامی دانشگاه‌های ایرلند می‌خواهیم تا فوراً همکاری‌های خود را با مؤسسات رژیم صهیونیستی قطع کنند. در ادامه این نامه همچنین آمده است: این روابط باید تا زمان پایان اشغال اراضی فلسطینی تعلیق شود، حق فلسطین در داشتن برابری و خودمختاری اثبات شده و حق آوارگان فلسطینی برای بازگشت تسهیل شود. تحت هیچ شرایطی قوانین بین‌الملل اجازه بمباران سیستماتیک و مجازات جمعی غیرنظامیان را در یک قلمرو محصور نمی‌دهد. رفتارهای غیرانسانی که به طور گسترده توسط سران اسرائیل در مورد فلسطینی‌ها استفاده می‌شود، بازتاب رفتارهایی است که معمولاً با تحریک و قصد نسل‌ کشی همراه است.
 
از فرانسه و آلمان تا ترکیه و استرالیا

در مرکز پاریس، هزاران نفر با پلاکاردهایی با مضمون «توقف چرخه خشونت» و «هیچ کاری نکردن، چیزی نگفتن شریک جرم بودن است» راهپیمایی کردند و خواستار آتش‌بس شدند. این یکی از اولین گردهمایی‌های بزرگ در حمایت از فلسطینی‌ها از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه بود. همزمان در برلین هم، تظاهرات کنندگان پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند و خواستار آتش‌بس شدند.صدها معترض در استانبول و آنکارا نیز یک روز قبل از سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به ترکیه برای گفت‌و‌گو درباره غزه، تجمع کردند. در سیدنی، تظاهرات کنندگان طرفدار فلسطین در هاید پارک شهر تجمع کردند و برخی پلاکاردها یا پرچم‌های فلسطین را حمل کردند. حامیان فلسطین پلاکاردهایی را به اهتزاز درآوردند و از تصاویر نمادین مانند عروسک‌های خون آلود برای انتقال پیامدهای دلخراش درگیری استفاده کردند. پس از آن، آنها به سمت مرکز شهر راهپیمایی کردند.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین نوار غزه حماس طوفان الاقصی


( ۱ )

نظر شما :

اکبر فیجانی ۱۶ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۱
کوروش احمدی: عقلانیت حکم می‌کند که بدون حل عادلانه مسئله فلسطین آرامش و ثبات در خاورمیانه همچنان دور از دسترس خواهد ماند. ‌اثرات مثبت حل اصولی این مسئله از طریق ایجاد یک کشور فلسطینی می‌تواند شامل تمام منطقه، از جمله کشور ما شود. https://www.sharghdaily.com/
اکبر فیجانی ۱۶ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۹
کوروش احمدی: اخلاقیت حکم می‌کند که نمی‌توان و نباید نسبت به رنج‌های مردم فلسطین بی‌اعتنا بود. راست‌گرایان افراطی اسرائیل با نفی حق تعیین سرنوشت برای مردم فلسطین مانع تشکیل کشور فلسطین هستند. آنها همچنین حاضر به دادن حقوق شهروندی به فسطینی‌ها در داخل یک کشور واحد مرکب از یهودیان، مسلمانان و مسیحیان نیز نیستند؛ چراکه جمعیت قابل توجه مسلمانان و مسیحیان و نیز بالاتربودن نرخ رشد جمعیت آنها را در تعارض با ماهیت یهودی اسرائیل می‌دانند. صهیونیست‌های افراطی به این ترتیب در پی آن هستند که ضمن ضمیمه‌کردن اراضی اشغالی فلسطینی و «فلسطینی‌زدایی» در این مناطق، هیچ حقوق شهروندی برای فلسطینی‌ها قائل نشوند و در صورت امکان آنها را از نوار غزه، ساحل غربی و شرق بیت‌المقدس اخراج کنند. https://www.sharghdaily.com/