تحرکات نظامی اسرارآمیز آمریکا در عراق

جنگی در راه است؟

۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۳۳۴ اخبار اصلی خاورمیانه
به رغم درخواست جریان های مختلف سیاسی عراقی و نیز مطالبه مردم این کشور برای خروج نیروهای ناتو و آمریکا از عراق، اخبار حکایت از استمرار حضور این نیروها به بهانه های واهی دارد. در این باره  ناتو ادعا کرد که ماموریت‌های بیشتری از جمله نقش‌های مستشاری و ظرفیت‌سازی در حمایت از نیروهای وزارت کشور عراق و فرماندهی پلیس فدرال بر عهده خواهد گرفت.
جنگی در راه است؟

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به رغم درخواست جریان های مختلف سیاسی عراقی و نیز مطالبه مردم این کشور برای خروج نیروهای ناتو و آمریکا از عراق، اخبار حکایت از استمرار حضور این نیروها به بهانه های واهی دارد. در این باره  ناتو ادعا کرد که ماموریت‌های بیشتری از جمله نقش‌های مستشاری و ظرفیت‌سازی در حمایت از نیروهای وزارت کشور عراق و فرماندهی پلیس فدرال بر عهده خواهد گرفت.

روز جمعه ایرنا به نقل از « شفق نیوز»، گزارش داد که ناتو در بیانیه ای اعلام کرده بنا به درخواست مقامات عراقی و تصمیم روز پنجشنبه شورای ناتو، محدوده ماموریت این ائتلاف در عراق همچنین ماموریت های مستشاری و ظرفیت سازی برای حمایت از وزارت کشور و فرماندهی پلیس فدرال ( پلیس تحت نظر دولت مرکزی) را شامل خواهد شد. ناتو با بیان اینکه این فعالیت های اضافی با حمایت یکپارچه سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی انجام خواهد شد، ادعا کرد که تمامی فعالیت‌های ناتو به درخواست عراق و با احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور انجام خواهد شد.

ناتو با اشاره به اینکه ماموریت خود در عراق را از سال 2018 با هدف ارائه مشاوره به مسئولان نظامی و امنیتی وزارت دفاع عراق و دفتر مشاور امنیت ملی و مرکز عملیات تحت نظر نخست وزیر آغاز کرده است، افزود: این ماموریت اکنون همچنین وزارت کشور و فرماندهی پلیس فدرال را شامل خواهد شد. در پایان بیانیه ناتو آمده است که این ائتلاف در عراق به موسسات آموزش نظامی در منطقه بغداد بزرگ، مشاوره ارائه می دهد.

پیشتر ، ژنرال «ماتیو مک فارلین»، فرمانده نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا آمریکا در عراق و سوریه پنجشنبه گذشته ادعا کرد که این ائتلاف، «تهدیدات تحت رهبری گروه‌های عراقی علیه پایگاههای نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی را در شبکه‌های اجتماعی زیر نظر دارد.»

-    آمریکا از تداوم ناتو در عراق به دنبال چیست؟

تصمیم اخیر ناتو برای تداوم حضورش در عراق در بحبوحه تحرکات اخیر نیروهای آمریکایی در مرزهای عراق و سوریه معنادار است زیرا اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد احتمال درگیری در این منطقه وجود دارد. نیروهای آمریکایی طی چند روز گذشته کمک های نظامی از جمله خودرو و سرباز را برای نیروهای خود در مرز سوریه که از سمت عراق به سوی شهر القائم در نزدیکی شهر مرزی البوکمال در امتداد رود فرات ارسال شده است، افزایش دادند. 

همچنین نیروهای ائتلاف بین المللی تحت فرماندهی آمریکا رزمایش هایی را در پایگاه «کونیکو» در حومه شمال دیرالزور برگزار کردند که در آن جنگنده ها شرکت داشتند. پیرو این نکته، شفق نیوز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که نیروهای ائتلاف بین المللی قصد دارند برای اطمینان از سالم بودن (فعال بودن) تجهیزات و ادوات نظامی خود در نزدیکی اربیل و شهر القیاره در جنوب موصل رزمایش سنگین هوایی و زمینی برگزار کنند.

نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا در حالی قصد برگزاری رزمایش هوایی و زمینی در شمال عراق را دارند که روز دوشنبه هفته جاری نخست وزیر عراق در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح این کشور تاکید کرد که عراق به حضور نیروهای نظامی خارجی نیازی ندارد.

نمایندگان، سیاستمداران و تحلیلگران عراقی و مردم این کشور بارها بر لزوم پایان حضور نظامی آمریکا در کشورشان تاکید کرده و خواهان احترام کامل به حاکمیت و استقلال آن شده‌اند. در این پیوند دولت عراق در ۱۸ آذر سال ۱۴۰۰ به طور رسمی پایان ماموریت نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا را در این کشور اعلام کرد اما این نظامیان اشغالگر همچنان در عراق حضور دارند.

-    تحرکات نظامی اسرارآمیز آمریکا در عراق

برخی از تحلیگلران بر این نظر هستند که تاوم حضور ناتو و نیورهای امریکا در عراق می تواند متاثر از تحولات سوریه باشد. در این باره الشرق الاوسط طی گزارشی عنوان داشت که برخی جریان های عراقی با آگاهی از وقوع عملیاتی احتمالی در سوریه سعی در اجنتاب از تشدید تنش در منطقه دارند. 

با این وجود عکس‌هایی از حرکت کاروان‌های نظامی آمریکا در شهرهای مختلف توسط  رسانه‌های محلی عراق دست به دست می‌شود. در همین باره سه شخصیت عراقی، از جمله یکی از رهبران یک گروه مسلح مستقر در شمال غرب عراق، به الشرق الاوسط گفته اند که ایالات متحده در حال جابجایی نیروهای خود در منطقه است تا برای عملیات نظامی در خارج از عراق آماده شود.  

با در نظر گرفتن این نکات، تحلیلگران تاکید دارند که هدف استراتژیک این عملیات احتمالی آمریکا «تغییر معادلات با روس‌ها در سوریه» است. البته بر اساس گفته برخی مقامات عراقی، «آمریکایی ها همچنین تلاش خواهند کرد تا مسیر تدارکاتی ایران به سمت سوریه و لبنان را از طریق خاک عراق قطع کنند.» 

کلید واژه ها: آمریکا عراق سوریه ایران روسیه


( ۶ )

نظر شما :