همه علیه نتانیاهو

بحران ارتش تا کجا دامن بی بی را می گیرد؟

۲۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۲۲۷ اخبار اصلی خاورمیانه
از قبل هم قابل پیش بینی بود که به واسطه کودتای قضایی نتانیاهو بحران بی سایقه ای در ارتش رژیم صهیونیستی شکل بگیرد، اما آنچه که کمتر تصور می‌شد شدت، وسعت و عمق این بحران است تا جایی که اکنون کابینه نخست وزیر و ائتلاف حاکم را مجبور تشکیل جلسه در کنست کرده است. از یک سو در پی به صدا درآمدن زنگ خطر در ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل استعفا و انصراف نیروهای ذخیره از انجام خدمت، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «تومر بار» فرمانده نیروی هوایی و «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم، دیدار و درباره مسایل امنیتی گفت‌وگوکرد.
بحران ارتش تا کجا دامن بی بی را می گیرد؟

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: ​​​​​​از قبل هم قابل پیش بینی بود که به واسطه کودتای قضایی نتانیاهو بحران بی سایقه ای در ارتش رژیم صهیونیستی شکل بگیرد، اما آنچه که کمتر تصور می‌شد شدت، وسعت و عمق این بحران است تا جایی که اکنون کابینه نخست وزیر و ائتلاف حاکم را مجبور تشکیل جلسه در کنست کرده است. از یک سو در پی به صدا درآمدن زنگ خطر در ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل استعفا و انصراف نیروهای ذخیره از انجام خدمت، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «تومر بار» فرمانده نیروی هوایی و «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم، دیدار و درباره مسایل امنیتی گفت‌وگوکرد.

در سوی دیگر نیز منابع خبری از برگزاری جلسه کمیته خارجی و امنیت کِنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) برای بررسی سطح کارایی ارتش این رژیم درپی هشدارها نسبت به از دست رفتن این کارایی در سایه تمرد نظامیان از خدمت خبر داده‌اند.در همین باره ایرنا به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داد که کمیته خارجی و امنیت کنست چهارشنبه هفته جاری جلسه اضطراری را برگزار می‌کند تا کارآیی ارتش این رژیم برای جنگ را بررسی کند.

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» در این باره نوشت که این جلسه به درخواست نمایندگان جناح اپوزیسیون و در پی هشدارهای «تامر بار، فرمانده نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی نسبت به ناکارآمدی ارتش این رژیم در شرایط فعلی حاکم بر سرزمین‌های اشغالی برگزار می‌شود. این روزنامه اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از هشدار فرمانده نیروی هوایی از برگزاری جلسه کابینه امنیتی خودداری کرد و همین مساله باعث شد اعضای جناح اپوزیسیون خواستار برگزاری جلسه فوری کمیته خارجی و امنیتی پارلمان شوند. تامر بار شنبه هشدار داده بود که کارآیی ارتش رژیم صهیونیستی آسیب دیده و دیگر به سطح قبلی بازنخواهد گشت.

درگیری لفظی بی بی با فرمانده نیروی هایی ارتش

این روزها در موضوع بحران در بدنه ارتش رژیم صهیونیستی، تامر بار (فرمانده نیروی هایی ارتش) به یک چهره کلیدی و محوری علیه نتانیاهو بدل شده است. علاوه بر موضع گیری های بار که به جلسه چهارشنبه جاری در کنست منجر شده است، فرمانده نیروی هایی ارتش در جلسه ای مشترک با نخست وزیر هم حضور داشت که کار به درگیری لفظی کشده شد. این خبر را  شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی منتشر کرد. "اودی یگل" مجری شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که نشست نتانیاهو با فرماندهان ارتش برای بحث درباره کارایی و انسجام آن در سایه برخی گزارش ها مبنی بر کاهش آمادگی ارتش در اثر تمرد شماری از افسران ذخیره در واحدهای مختلف بویژه نیروی هوایی برگزار شد.

نتانیاهو یکشنبه شب نشستی با حضور هرتزی هالیوی رئیس ستاد مشترک ارتش و تومر بار فرمانده نیروی هوایی داشت. مجری شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گفت: این نشست بعد از گفت وگوی دشوار جمعه شب بین نتانیاهو با فرماندهان ارتش برگزار شد. مجری سپس در این باره با "تسوی عوفدایا" خبرنگار این شبکه گفت وگو کرد. این خبرنگار خطاب به مجری گفت: من نمی خواهم درباره این نشست صبحت کنم بلکه می خواهم به ۴۸ ساعت قبل یعنی جمعه شب برگردم که نخست وزیر یک ویدئو کنفرانس فوری در ساعتی غیرمعمول انجام داد. این ویدئو کنفرانس پس از درز مطالبی که از سرتیپ تومر بار فرمانده نیروی هوایی در جریان گفت گو با خلبانان ذخیره درخصوص آسیب دیدن کارایی نیروی هوایی نقل شده بود، انجام شد.

وی خطاب به مجری شبکه با اشاره به اینکه روسای ارتش به تنهایی برای حفظ کارایی آن تلاش می کنند، افزود: "اودی"، اگر تصور می کنی که نتانیاهو این گفت وگو را برای مشورت با روسای ارتش درباره آنچه می توانند انجام دهند، برگزار کرد، اشتباه می کنی و این طور نیست. او روسای ارتش را به خاطر صحبت های نقل شده از جانب فرمانده نیروی هوایی توبیخ کرد و از تومر بار خواست که این صحبت ها را تکذیب کند.

وی افزود: لحن و تُن صدها در این گفت وگو چند بار بالا رفت و نخست وزیر به شرکت کنندگان در این ویدئو کنفرانس گفت که این ارتشی است که می خواهد بر ارکان نظام سیطره یابد و شما به اصل بازدارندگی آسیب وارد می کنید و چرا چنین حرف هایی می زنید؟ او این ررا هم گفت: در مقابل، رئیس ستاد مشترک ارتش با لحنی دردناک گفت که من نمی توانم کناری بایستم؛ وقتی که کارایی ارتش آسیب می بیند.

 ارتش خدمتکار بی بی نیست

به دنبال افشاگری های فرماندهان ارشد رژیم صهیونیستی مبنی بر تضعیف کارایی ارتش در سایه تمرد گروهی از نیروهای ذخیره به خاطر مخالفت با لایحه جنجال برانگیز تغییرات قضایی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم به فرماندهان دستور داد که درباره کارایی ارتش حرف نزنند و یک ژنرال ارشد رژیم صهیونیستی نیز در پاسخ به نتانیاهو گفت که ارتش خدمتکار او نیست.

در مقابل، عاموس گلعاد، ژنرال ذخیره ارتش و رئیس سابق واحد اطلاعات امنیتی - سیاسی وزارت جنگ و رئیس سابق بخش تحقیقات واحد اطلاعات نظامی «امان» رژیم صهیونیستی به این اظهارات نتانیاهو واکنش نشان داد و گفت: مطمئن نیستم که این دستورات قانونی باشد. آنها به اسرائیل خدمت می کنند، به مملکت و نه پادشاه. باید هشدار دهیم و نگرانی های خود را با نخست وزیر در میان بگذاریم.

 اوج گیری نگرانی ها 

در کنار حجم گسترده ای از اختلافات نظامیان با نتانیاهو، چهره های سیاسی نیز انتقادات گسترده و نگرانی شدیدی به دلیل بحران بی سابقه در بدنه ارتش دارند. در این باره آویگدور لیبرمن، رئیس حزب موسوم به "اسرائیل بتنا" و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی در سخنانی هشدار فرمانده نیروی هوایی این رژیم نسبت به از دست رفتن کارایی ارتش را به منزله یک زنگ خطر جدی ارزیابی کرده بود.«هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی هم چند روز پیش در بازدید از پایگاه هوایی «تل نوف» گفته بود که درخواست‌ها برای نافرمانی به ارتش آسیب می‌زند.

یائیر لاپید، نخست وزیر پیشین و از سران جناح اپوزیسیون و بنی گانتس وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی نیز یکشنبه شب در سخنان جداگانه با حمله به بنیامین نتانیاهو گفتند که او به کارآمدی ارتش این رژیم آسیب رسانده است.

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو ارتش


( ۱ )

نظر شما :