تفرقه داخلی و دستگیری نظامیان ضدغرب برای پایان دادن به مقاومت مردمی

رویدادهای خطرناک در قلب آرتساخ؛ تحریک احساسات ضد روسی

۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۰۶۵۸ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
امید آزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این گورگن بود که خواستار تظاهرات ضد روسی دو روز قبل شد و به جای نام بردن از پاشینیان به عنوان عامل تقدیم آرتساخ به باکو و محاصره ۲۰۰ روزه مردم، نیروهای حافظ صلح روسیه را مقصر دانست و مردم را به سمت محوطه نزدیک به فرودگاهی که روس ها در آن مستقر هستند فرستاد تا کمپ اعتراضی ایجاد کنند. افرادی مانند بازرس حقوق بشر و نمایندگان دولت پاشینیان که در این تجمع سخنرانی کردند، به وضوح سعی داشتند خشم عمومی را علیه روس ها برانگیزند و ادعا کردند آنها فقط برای خودشان تدارکات می آورند. این بخشی از کارزار غرب برای ضربه زدن به روسیه است که آرتساخ را از درون دچار تفرقه و منازعه داخلی می کند تا از طریق ضربه خارجی با همدستی باکو و ناتو کار این منطقه یکسره شود.
رویدادهای خطرناک در قلب آرتساخ؛ تحریک احساسات ضد روسی

نویسنده: امید آزاده، کارشناس حوزه قفقاز 

دیپلماسی ایرانی: همزمان با تحولات خطرناک در مذاکرات آذربایجان و ارمنستان با اروپا که زمینه الحاق فیزیکی ارتساخ یا قره باغ کوهستانی را به قلمروی علیف فراهم می کند، در داخل آرتساخ و به خصوص استپاناکرت نیز دو اقدام برای کاهش نفوذ روس ها و نیز تضعیف اپوزیسیون ضدغربی و حامی روسیه در میان ارامنه آرتساخ در جریان است:

۱- تداوم روند دستگیری نظامیان و ژنرال های ملی گرا و حامی روسیه. به عنوان مثال، ژنرال میکائیل آرزومانیان پس از جنگ در ارمنستان دستگیر شد، ژنرال گریگوری خاچاتوروف که در ژوئیه ۲۰۲۰ ارتش باکو را از منطقه تاووش عقب راند، در فوریه و هفته گذشته ژنرال ویتالی بالاسانیان در آرتساخ زندانی شدند.

۲- مقصر جلوه دادن روسیه در میان افکار عمومی بابت محاصره آرتساخ و برگزاری تجمعاتی در این زمینه.

همان طور که بیان شد دو روز پیش یکی از ژنرال های ارشد در آرتساخ به نام ویتالی بالاسانیان توسط مقامات دولت آرتساخ که حامی پاشینیان هستند، دستگیر شد. وی از نزدیک ترین نظامیان آرتساخ به روس ها محسوب می شود. پیش از این ژنرال مانول گریگوریان پس از روی کار آمدن پاشینیان دستگیر شده بود که نحوه برخورد با وی و مرگ مشکوکش به علت کرونا در سال ۲۰۲۰ جنجال به پا کرد.

جالب آنکه در همان روز دستگیری ژنرال ویتالی بالاسانیان اعتراض های مردمی نسبت به محاصره آرتساخ نیز شروع شد. اما پیکان حملات توسط سازمان دهندگان اعتراض که به دولت پاشینیان نزدیک هستند، به سمت روسیه هدف گرفته شد و نه باکو و حامیان غربی آن که مدتهاست آرتساخ را محاصره کرده اند.

زمانی که دولت پاشینیان روبن واردانیان، وزیر امور خارجه آرتساخ را یک شبه به درخواست علی اف کنار گذاشت، جانشین او گورگن نرسیسیان بود که مخلوق بنیاد سوروس است.

این گورگن بود که خواستار تظاهرات ضد روسی دو روز قبل شد و به جای نام بردن از پاشینیان به عنوان عامل تقدیم آرتساخ به باکو و محاصره ۲۰۰ روزه مردم، نیروهای حافظ صلح روسیه را مقصر دانست و مردم را به سمت محوطه نزدیک به فرودگاهی که روس ها در آن مستقر هستند فرستاد تا کمپ اعتراضی ایجاد کنند. 

افرادی مانند بازرس حقوق بشر و نمایندگان دولت پاشینیان که در این تجمع سخنرانی کردند، به وضوح سعی داشتند خشم عمومی را علیه روس ها برانگیزند و ادعا کردند آنها فقط برای خودشان تدارکات می آورند. این بخشی از کارزار غرب برای ضربه زدن به روسیه است که آرتساخ را از درون دچار تفرقه و منازعه داخلی می کند تا از طریق ضربه خارجی با همدستی باکو و ناتو کار این منطقه یکسره شود.

نکته جالب در این زمینه اشتباهات مکرر روس ها در ارتساخ و به طور کلی منطقه قفقاز است که از آنها درس هم نمی گیرند. به عنوان مثال آرائیک هاروتیونیان، رئیس جمهور فعلی آرتساخ، استپاناکرت را قبل از آتش بس تخلیه کرده بود و این روس ها بودند که او را به حکومت بازگرداندند. اما او به آنها وفادار نیست.

شرایط در قفقاز جنوبی برای تسخیر کامل قره باغ توسط باکو و ناتو و به تبع آن بیرون راندن روسیه و ایران از این منطقه حساس لحظه به لحظه بحرانی تر می شود و بی عملی ایران در کنار اشتباهات روسیه ممکن است در روزهای آینده کار را به نقطه غیرقابل بازگشت برساند.

کلید واژه ها: ارمنستان جمهوری ارمنستان آرتساخ تظاهرات ضد روسی نیکول پاشینیان قفقاز


( ۱۲۵ )

نظر شما :

عبدالرضا ۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۹
اقا ازاده شما زیاد استراخ استراخ نکنید سرزمین اشغالی قره باغ به صاخبش بر میگردد خود ارمنستان اینرو پذیرفته ولی اقایون کاسه داغ تر از اش هستند حالا کسی می اید در مورد جزایر سه گانه حرف می زند به اقایون بر می خورد
محمد ۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۸
قره باغ مال آذربایجان است
علی از تبریز ۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۳
قره باغ جزء آذربایجان است
ناشناس ۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۷
سوزش از نوع فارسی و مدافع حقوق سی هزار نفر ارمنی در خانکندی و مدافع حق استقلال برای گروهی کوچک در داخل سرزمین آزربایجان در مقابل کتمان ابتدایی ترین حقوق چهل میلیون آزربایجان در کشور ممالک محروسه قاجار دیروز و ایران امروز!!!!
داریوش ۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۲
انشاالله مسلمانان شیعه آذربایجان بر کفار ارمنی و طرفداران منافقشان پیروز خواهند شد و دل امام زمان را خوشنود خواهند کرد
ساده ۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۹
این اسامی عجیب و غریب که هیچ سنخیتی با ادبیات ایران و آذربایجان و منطقه قفقاز ندارد که جای کلمات اصیل قره باغ و آذربایجان می ذارید هیچ خاکی را نصیب شما نخواهد کرد جز خاک به سری، دو میلیون ارمنی به نظرم کوچ کنند سمت اروپا و آمریکا هم برا خودشون خوبه و هم منطقه
حسن ۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۱
لطفا امید آزاده چه سودی از ارامنه دارد که این گفته های گذب را بیان کرده است .الان اگر یکی از قوم های ساکن در ایران خواستار خودمختاری و وابسطه به یک کشوری دیگر باشند حتما رگ گردنش بیرون میزند .کشور ایران که رنگین کمانی از اقوام است نباید چنین مطالب جانبدارانه نوشته شود
علیرضا ۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۲۱:۵۶
خدا عاقبت ما رو با این کارشناسان به خیر بکنه اولا ارتساخی وجود نداشته و نخواهد داشت بکارگیری مجعولات یک گروه نژادپرست جایی در واقعیت و عالم دیپلماسی ندارد،ثانیا قره باغ قانونا متعلق به آذربایجان است،و تنها راه ارامنه قره باغ بازگشت به جامعه آذربایجان است، ثالثا تنها کشوری که تمایل واقعی به حل نشدن این مناقشه ندارد روسیه است و با تحریک از طریق عوامل خود درصدد حفظ تنش و توجیه حضور استعماری خود است، حالا چرا یک ایرانی باید آب به آسیاب روس‌ها بریزد و در جهت منافع آنها حرکت کند؟
سجاد ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۱
بیرون کردن ایران و روسیه؟ به نظرتون ایران الان اونجا کاره ای هست؟
رفیع الله خیر اندیش ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰
خواستم چند جمله برای اصلاح یاداشت فوق خدمتتان ابراز کنم ،ولی منصرف شدم ، اول اینکه باب سلیقه شما نبود ، دوم اینکه شما هنوز ۴ قطعنامه سازمان ملل مبنی بر تمامیت ارضی اذربایجان و رفع اشغال ارامنه از خاک اذربایجان را قبول ندارید، سوم اینکه شما توافق ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ که به امضا پوتین،پاشنیان،علی اف هم رسیده اعتقاد ندارید،. چهارم اینکه شما به توافقات پاشنیان و علی اف که زیر نظر شارل میشل ریس شورای اورپا در پراگ امضا شده که طی ان دولت ارمنستان تمامیت ارض اذربایجان را برسمیت شناخته وقره باغ را جزو سرزمین لاینفک اذربایجان تایید و قبول کرده، چیزی که تمام سازمانهای بین المللی و کل ممالک دنیا هم انرا تایید و قبول دارند ، ولی شما هنوز راجع به دولت ارتساخ و راهای جدایی وادغام ان با ارمنستان قلم فرسایی میکنید. یعنی نویسنده مقاله چندان هم ازاده نیست بر خلاف اسم امیدوارش ، بیاییم واقعییت موجود را قبول کنیم،و در راستای افکار عمومی ملل جهان که تبلورش در سازمانهای بین المللی ظهور میکند را سر لوحه خود قرار دهیم، و منطقه را از اتش نجات دهیم پیش از انکه خودمان در همان اتش شعله ور شویم.
فدوی ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۲
جای بسی تاسف هست که امثال نویسنده و احسان موحدیان ، جمعیت کثیر ترک زبان ایران را دشمن تلقی کرده و پیوند دوستی با ارمنیها ، که کل تاریخ از پشت به ایران خنجر زده اند ،بسته اند
زلنسکی ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۵
به نظر میاد نویسنده از روسوفیل های وطنی باشه
کوروش ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۵
آتش به جان پانترکها و خائنان به مملکت افتاده است :)))))
کوروش ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۷
لااقل با فاصله پیام بذار معلوم نشه ار عوامل مجازی میت و موساد هستی. به شما چه ربطی داره که تعیین تکلیف میکنی یک ایرانی دیگه چی بگه و چی نگه؟ دوران مغول تموم شده.
بهروز ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۷
این شباهت به نظر داشناک ها و روسوفیل ها وضد ترک دارد تا کارشناس منطقی و علمی
سراج‌الدین حقانی ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۰
به عبدالرضا۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۹ وطن‌فروشان بهتر است ساکت باشند.
سراج‌الدین حقانی ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۲
به ناشناس۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۷ سوزش از نوع پان ترکی اش را شاهد هستیم چرا که ایران مانع دالان تورانییتان و عمو طغرل شد
طغرل ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۴
به داریوش۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۲ چقدر جالب نقش بازی می‌کنید!
طغرل ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۰
به رفیع الله خیر اندیش۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ ما اگر من منافع کشورمان تامین نشود حتی موجودیت کشور شما آذربایجان را هم به رسمیت نخواهیم شناخت.
طغرل ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۴
به زلنسکی۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۵ من غلط کردم واژه روسوفیل را بکار بردم گفتم جنبه ندارید. یک شوونیست هم بود که احسان گفت پدر ما رو در آوردید با شوونیست صبح تا شب هی میگید هههههههههه
طغرل ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۵
به بهروز۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۷ بیا میگم جنبه ندارید هههههه
ایرانی ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۴
واقعا عجیب است که ترکها به خودشان اجازه می‌دهند نه تنها به تمام ملت‌ها و اقوام موجود در منطقه توهین کنند بلکه به سرزمین آنها حمله و کشتار راه بیاندازند ولی هیچکس حق انتقاد از این قوم اصیل! را ندارد.
خسرو ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۱
بی عملی ایران !!!!!!!؟ ایران باید چکار کند؟ بیاید عوض ارمنستان صلیبی و ناحق و باطل طبق قوانین جهانی و وجدان انسانها ، با آذربایجان وارد جنگ شود؟ با عکس العمل دهها کشور مسلمان و قطعنامه های سازمان ملل چه کند ؟ ارامنه مستقر در قره باغ در سی سال گذشته صدها روستا و دهها شهر را ویرانه کردند چون جمعیتی برای زندگی در آن شهرها نداشتند نوشته دفاع از روس‌هاست در حالی که در دوسال گذشته روس‌ها تبدیل به فروشنده سلاح در بازار سیاه به ارامنه شده اند که این برخلاف وظیفه صلح بانی است
مهدی سهیلی ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۳
دولت ایران باید در مسئله آرتساخ وارد شه و از آرتساخ حمایت کنیم.
حسین ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۰
ارتساخ کجاست خیلی جای تعجبه ادعاهای روسیه و فرانسه را شما مطرح و با ادبیات کشورهای غیر اسلامی و ضداسلامی حرف می زنید.
بابک ۳۱ تیر ۱۴۰۲ | ۰۰:۳۸
بیسوادی نادانی دروغگویی تحریف ....مال پان تورک بیسواد بی وطن است اول پان تورک بگو کشورت کجاست؟ایرانی هستی یا نه؟،نوکر بودن و تجزیه طلب بودن و ...افتخار نیست
آرش ۳۱ تیر ۱۴۰۲ | ۰۰:۴۸
شما اول اسم جعلی کشور آذربایجان را نیاورید اسم آنجا آران است همه ه چیزش از تاریخش تا هویتش جعلی است آذربایجان مربوط به ایران است آنجا شمال ارس و خاک ایران است و بس پان تورک جاهل و بی هویت است
سیامک ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۹
مقاله سرتاسر شوونیستی ، ایرانشهری و ضد تورکی را خواندم.این مقاله کاملا حقارت و ضعف ایرانشهری ها را نشان میدهد.جناب امید آزاده و همفکران شوونیست و داشناک ایشان باید واقعیت های منطقه را درک کنند و دست از توهمات ایرانشهری بردارند.ضمنا" هر چقدر می توانید از نامهای جعلی استفاده کنید چون اوج ضعف و شکست شما را می رساند ، فرزندان شیعه تورک بدجوری حالتان را گرفته اند.به حقارت و ذلت افتاده اید، هنوز شیعه های علی کارشان تمام نشده، منتظر باشید و فقط نظاره کنید.
به سیامک ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۶
سیامک ابغوره یا ابلیمو بخور تا فشارت بیا پایین .شوونیسم و پانطورکی بودن و افتخار به جعل تاریخ کشتار و استحاله و اسیمولاسیون سازی ترکی راه چاره نیست واقعیت تلخ اسامی قدیمی و واقعی تاریخی با وجود اقدامات پیشه وری و اتاترک و....قابل چشم پوشی نیست .فرزندان شیعه دل در گرو قومیت نژاد و زبان ندارد و اهداف والای انها تحریف نمی شود .فرزندان شیعه علی با ناصبیها(سلفیان ترکمن سوری و ترکیه )یهودیان همکاری و همراهی ندارند
ARZ ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۲:۴۵
لطفاً بدون جانبداری احساسی، فقط کمی درباره تاریخ منطقه قفقاز جنوبی بخوانیم! سیاستمداران دروغگو و فاسد راهنمای خوبی برای انسانهای حقیقت‌جو نیستند.
خسرو ۱۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۰
بالاخره حق به حقدار رسید آرتساخ تمام شد آرزو بدل ماندند پان ارمنی ها و پانکردها ، بعد از این مردم آذربایجانی خانکندی و مردم عادی ارامنه زندگی معمولی و صلح آمیز خود را خواهند داشت و خوشبختانه علیرغم تحریک شیاطین ، ایران دخالتی در قره باغ نکرد چون پانکردها دندان تیز کرده بودند که با دخالت ایران در قره باغ و در گیر شدنش با ترکیه و آذربایجان مثل همیشه از پشت به ایران خنجر بزنند