در حالی که پکن خونسرد است

عجله امریکا برای رویارویی با چین

۳۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۰۹۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
واشنگتن بر این باور است که در دهه کنونی با چالش‌های عظیمی روبه رو است، از این رو نباید ابتکار عمل و زمان را از دست بدهد؛ بنابراین برای ایجاد بحران در برابر چین تلاش می‌کند و در تایوان و دریای جنوبی چین علیه این کشور اقدامات تحریک آمیز انجام می‌دهد.
عجله امریکا برای رویارویی با چین

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد که ایالات متحده آمریکا برای حرکت از مرحله رقابت با چین به سمت رویارویی با این کشور عجله دارد تا مبادا ابتکار عمل را از دست بدهد و مبارزه بر سر تصاحب یکجانبه قله‌ی نظام بین المللی را از دست بدهد.

در این میان روشن است که سفر اخیر شی جی پینگ، رئیس جمهوری چین به روسیه و نتایجی که این سفر در بر داشت نگرانی واشنگتن را برانگیخته است.

چین تنها رقیبی است که قصد دارد نظم نوین جهانی را تغییر دهد و از منابع اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و تکنولوژیک لازم برای دستیابی به این هدف برخوردار است. برای واشنگتن هدف چین کاهش قدرت و عظمت این کشور به عنوان یک کشور دارای سیطره است و این مسئله مستلزم تسریع رویارویی از طریق سرمایه گذاری در امور نظامی، توسعه شبکه‌ای از ائتلاف‌های نظامی برای محاصره چین و تشدید تحریم‌های اقتصادی و فنی برای جلوگیری از تلاش های این کشور در راستای برخورداری از عناصر قدرت و نفوذ فزاینده ژئوپلیتیک است.

واشنگتن بر این باور است که در دهه کنونی با چالش‌های عظیمی روبه رو است، از این رو نباید ابتکار عمل و زمان را از دست بدهد؛ بنابراین برای ایجاد بحران در برابر چین تلاش می‌کند و در تایوان و دریای جنوبی چین علیه این کشور اقدامات تحریک آمیز انجام می‌دهد. همچنین در امور داخلی این کشور در هنگ کنگ، تبت و سین کیانگ مداخله می‌کند. این امر رئیس جمهوری چین را بر آن داشت تا در جلسه اخیر پارلمان این اقدامات آمریکا را محکوم کند و این کشور را به اعمال «کنترل و سرکوب» علیه کشورش متهم کند.

چین عجله‌ای ندارد و قدرت اقتصادی، نظامی و تکنولوژیک خود را برپا می‌کند و در آرامش و بدون عجله روی روابط بین المللی خود سرمایه گذاری می‌کند تا از نردبان نظام بین‌الملل بالا رود؛ اما این مسئله باعث ناراحتی آمریکا می‌شود. آمریکا باور دارد بهتر است منتظر نماند؛ زیرا هزینه درگیری احتمالا بیشتر خواهد بود. این همان چیزی است که  مارک میلی، رئیس ستاد مشترک آمریکا به آن اشاره کرد. وی گفت رفتار چین این کشور را در مسیر رویارویی و درگیری قرار می‌دهد. وی خواستار تداوم نوسازی نیروهای آمریکایی به منظور تضمین آمادگی آنها برای جنگ شد. این امر کنگره را بر آن داشت تا با بودجه دفاعی به میزان 842 میلیارد دلار موافقت کند.

منبع: الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: چین پکن روسیه روسیه و چین امریکا ایالات متحده امریکا امریکا و چین امریکا و روسیه تایوان تنگه تایوان بحران تایوان


( ۲۹ )

نظر شما :