تل آویو نگران از عصبانیت مسکو

اوکراین انتظار بیشتری از اسرائیل دارد

۲۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۹۸۵ اخبار اصلی اروپا
اوکراین برای دستیابی به طیف وسیعی از سامانه های دفاع هوایی و دفاع موشکی ابراز علاقه کرده است. در این میان، اسرائیل تاکنون از اقدامات شدیدی که می تواند، مسکو را عصبانی کند، خودداری کرده است.
اوکراین انتظار بیشتری از اسرائیل دارد

نویسنده: ماریانا بلنکایا

دیپلماسی ایرانی: کی اف از این واقعیت که دیپلمات های اسرائیلی به تماس با همتایان روسی خود ادامه می دهند، به گونه ای که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده، ناراضی است. کی اف در انتظار حمایت فعال تر از سوی دولت های خاورمیانه از جمله اسرائیل است. این کشور به ویژه، برای دستیابی به طیف وسیعی از سامانه های دفاع هوایی و دفاع موشکی ابراز علاقه کرده است. در این میان، اسرائیل تاکنون از اقدامات شدیدی که می تواند، مسکو را عصبانی کند، خودداری کرده است.

تماس های روسیه و اسرائیل پس از آغاز تشدید تنش ها در اوکراین قطع نشد، اما بار اصلی بر دوش سفرای دو کشور افتاد. افزون بر آن، نمایندگان دولت قبلی اسرائیل نسبتا تند درباره اقدامات روسیه صحبت کردند، از جمله آنها را به عنوان "جنایت جنگی" توصیف کردند.

همچنین از سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین سخن در میان است. الکسی رزنیکوف خاطرنشان کرد که گنبد آهنین در برابر موشک های کروز و بالستیک محافظت نمی کند. در هر صورت، اسرائیل به صراحت اعلام کرد که عرضه تسلیحات مورد بحث نیست، زیرا این امر به طور جدی، روابط دولت یهود با مسکو را تهدید می کند.

پس از سفر الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل به کی لف در اواسط ماه فوریه، گزارش هایی مبنی بر تشدید همکاری اوکراین و اسرائیل برای توسعه سیستم هشدار موشکی مشابه با اسرائیل منتشر شد. هشدارهای گلوله باران مستقیما به ساکنان مناطقی از کشور ارسال می شود که ممکن است تحت تاثیر حملات قرار گیرند. در اوایل ماه مه، روزنامه جروزالم پست گزارش داد که مقامات اوکراین قبلا اولین آزمایش های این سیستم را آغاز کرده اند.

در ماه ژانویه، مشخص شد که وزارت دفاع امریکا در حال انتقال مهمات امریکایی به اوکراین است، در درجه اول گلوله های توپخانه 155 میلی متری. در ماه های اخیر، اسرائیل مجوزهای صادراتی برای فروش سامانه های جنگ الکترونیک علیه پهپادها به اوکراین را تایید کرده است. در ماه نوامبر، روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که اسرائیل تحت فشار امریکا موافقت کرده است که تامین مالی "مواد استراتژیک" اوکراین را به مبلغ چند میلیون دلار تامین کند.

واشنگتن، در صورت درخواست، می تواند یکی از دو باتری گنبد آهنین خود را به کی اف منتقل کند. تجهیزات جدید روی یکی از آنها در حال نصب است، اما دومی آماده انتقال احتمالی است. اما، این امر مستلزم رضایت اسرائیل به عنوان سازنده اصلی این سیستم است.

منبع: کامرسنت (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل اوکراین روسیه روسیه و اسرائیل روسیه و اوکراین اوکراین و اسرائیل روسیه و اوکراین و اسرائیل جنگ اوکراین گنبد آهنین


( ۴ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۲
اوکراین خط اصلی خود را از اسرائیل باهمکاری ناتو گرفته است۔اگر پرزیدنت پوتین یک اشتباه در دوران بلند مدت خود که روسیه به پیشرفت رسید را داشته باشد احترام زیاد ایشان به نتان یاهو بوده است۔ غرب وسرمایه داری جهانی از به ثروت رسیدن روسیه وچین در هراس است۔