درگیری مرزی بین مصر و اسرائیل رویدادی غیرمنتظره یا برنامه ریزی شده بود؟

روابط با قاهره، چالش تازه نتانیاهو

۱۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۹۰۱ اخبار اصلی خاورمیانه
با توجه به حادثه اخیر، پیش بینی می شود پرونده همکاری مشترک امنیتی و راهبردی بین مصر و اسرائیل از یک سو و اسرائیل و اردن از سوی دیگر، باز و در آن بازنگری شود.
روابط با قاهره، چالش تازه نتانیاهو

نویسنده: طارق فهمی

دیپلماسی ایرانی: سخنان مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی اسرائیلی نشان می دهد تیراندازی در مرز مصر و اسرائیل، رویدادی با برنامه ریزی قبلی نبوده است هرچند برخی فرماندهان نظامی سابق، دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را به ناکامی در اداره مرزهای مشترک و سپردن پاسگاه های مرزی به سربازانی که برای این کار آموزش ندیده اند، متهم کردند. اما به نظر می رسد توجه بیش از حد اسرائیل به مرزهای شمالی با لبنان و مرزهای جنوبی با غزه، موجب کاهش توجه به مرزهای اسرائیل با اردن و مصر شده است و می توان پیش بینی کرد حوادث مشابهی در آینده در مرز اسرائیل با اردن یا مصر روی دهد. 

برگزاری یک رشته نشست ها در سطوح بالای مقامات سیاسی و نظامی و امنیتی اسرائیل نشان می دهد که این مقامات نگران ماهیت حادثه نیستند بلکه بیشتر از احتمال تکرار آن نگرانند چرا که این حادثه نشان داد تدابیر اسرائیل در مرزها موفقیت آمیز نبوده است. موفقیت سرباز مصری در عبور از مرز با اسرائیل و حرکت آزادانه در خاک اسرائیل پس از تیراندازی به سمت نظامیان اسرائیلی و پیش از آن که کشته شود، نشان می دهد مرزبانان اسرائیلی برای مقابله با چنین رویدادی آماده نبوده اند و برخورد مناسبی با آن نداشته اند. 

ارتباط دادن حادثه در مرز مصر و اسرائیل به مسائل دیگری مانند ظهور «سلیمان خاطر» جدید و این که سرباز مصری تحت تاثیر تفکرات داعش یا القاعده بوده یا گرایش های دینی معینی داشته، نوعی گل آلود کردن آب است تا دولت مصر را به سمت اتخاذ موضع معینی سوق دهند و چنین وانمود کنند که طرف مصری در تفسیر خود از این رویداد، صادقانه عمل نکرده و به همه جزئیات آن نپرداخته است. چرا که پیش بینی می شود تحقیقات اسرائیل درباره این حادثه، کوتاهی آشکار در محافظت از مرزها با مصر و اردن و حتی شمال اسرائیل را ثابت کند. 

کنست اسرائیل چند روز پیش از این حادثه تقویت محافظت از مرزها را خواستار شده بود و وقوع این حادثه، دولت نتانیاهو را به سمت عجله در تامین منابع لازم برای تقویت مرزها سوق خواهد داد هرچند قانون بودجه تصویب شده است. به این ترتیب اختلاف بین کسانی که خواستار افزایش بودجه نظامی و امنیتی از طریق کاستن از بودجه بخش های آموزش و بهداشت هستند و کسانی که با این نظر مخالفند، تشدید خواهد شد. 

با توجه به حادثه اخیر، پیش بینی می شود پرونده همکاری مشترک امنیتی و راهبردی بین مصر و اسرائیل از یک سو و اسرائیل و اردن از سوی دیگر، باز و در آن بازنگری شود. از نظر مقامات اسرائیلی، رویارویی با فلسطینی ها در کرانه باختری و نوار غزه نباید اسرائیل را از پرداختن به جبهه هایی که یک دهه آرام بوده، منصرف کند چرا که اکنون سمت و سوی اوضاع تغییر کرده و نیازمند بازنگری های امنیتی و راهبردی جدی است. 

نتیجه تحقیقات درباره حادثه در مرز مصر و اسرائیل هرچه باشد، روشن است که اسرائیل به سمت بازنگری در سیاست های کنونی خود پیش خواهد رفت و در عین حال بر صلح با مصر و وارد نشدن به هر گونه کشمکش با این کشور تاکید خواهد داشت. حتی این احتمال وجود دارد که این حادثه تحکیم بیشتر روابط امنیتی دوطرف با هدف پیشگیری از وقوع حوادث مشابه در آینده را موجب شود.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر اسرائیل مصر و اسرائیل مرزهای اسرائیل تنش در روابط مصر و اسرائیل بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو


( ۴ )

نظر شما :