نبود رقیبی جدی در برابر عبدالفتاح السیسی

آیا مصر به انتخابات زودهنگام نیازمند است؟

۲۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۹۸۷۴ اخبار اصلی خاورمیانه
در سطح سیاسی، به نظر می‌رسد عرصه مصر آماده پذیرش برگزاری انتخابات زودهنگام همزمان با پایان جلسات گفت وگوی‌های ملی طی چند هفته آینده است.
آیا مصر به انتخابات زودهنگام نیازمند است؟

نویسنده: محمد أبوالفضل

دیپلماسی ایرانی: این پرسش طی روزهای گذشته در برخی محافل مصری زمانی در سطح گسترده مطرح شد که سایت «ذات مصر» گزارشی را  برخلاف همیشه با همین مضمون منتشر کرد و در آن همچنین به این مسئله پرداخت که حسام بدراوی، سیاستمدار بزرگ و رهبر اصلاح طلب سابق حزب منحل شده ملی احتمالا رقیب عبدالفتاح السیسی خواهد بود که البته او این مسئله را به سرعت تکذیب کرد.

فکر کردن به بدراوی که در حال حاضر مشاور گفت وگوی ملی است یا فردی در سطح او به این مسئله اشاره دارد که حکومت مصر به شخصیتی دارای اعتبار نیاز دارد تا به انتخابات طعمی واقعی اعطا کند و فکر کردن به او برای این بوده است که از تکرار صحنه انتخابات پیشین در سال 2018 پرهیز شود.

در مصر معمولا وقتی حکومت بخواهد از واکنش‌ها درخصوص مسئله مشخصی مطلع شود آن را به یکی از روزنامه‌ها، برنامه‌ها یا سایت‌ها یا شخصیت‌های نزدیک خود منتقل می‌کند. این مسئله به قضیه انتشار مطلب درخصوص انتخابات زودهنگام اهمیت اعطا می‌کند.

در سطح سیاسی، به نظر می‌رسد عرصه مصر آماده پذیرش برگزاری انتخابات زودهنگام همزمان با پایان جلسات گفت وگوی‌های ملی طی چند هفته آینده است. برگزاری انتخابات نیز به عنوان یکی از خروجی‌های مستقیم این گفت وگوها به تصویر کشیده می‌شود؛ اما واقعیت این است که نیروهای سیاسی و احزاب آماده نیستند.

تاکنون شخصیت برجسته‌ای در صف مخالفان وجود ندارد که بتواند وارد انتخابات شود به استثنای احمد الطنطاوی که آمادگی خود را برای ورود به انتخابات اعلام کرد؛ اما او فاقد هرگونه طیف سیاسی گسترده است که از وی حمایت کند. از این رو نقش عامل اقتصادی به عنوان انگیزه‌ای برای تسریع برگزاری انتخابات مطرح می‌شود.

اگر اقدامات اصلاحی جسورانه‌ای که اخیرا از سوی شورای عالی سرمایه گذاری به ریاست السیسی صورت گرفت بتواند سرمایه گذاران را متقاعد کند که دیدگاه منفی خود را تغییر دهند و مبالغ هنگفتی را وارد بازار مصر کنند، در این صورت به ثمر رسیدن آن به زمان احتمالا یک سال یا بیشتر نیاز دارد. این امر از تشدید بحران اقتصادی هم زمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه مارس آینده و کاهش دوباره محبوبیت السیسی حکایت دارد. این کاهش محبوبیت در مقایسه با سطح محبوبیت او در زمانی است که انتخابات در ماه اکتبر آینده برگزار شود.

البته این کاهش محبوبیت به عدم موفقیت او در انتخابات منجر نمی‌شود و به هیچ یک از رقبای او این امکان را نمی‌دهد تا او را از نظر سیاسی در تنگنا قرار دهند؛ اما شور و اشتیاق مردمی در بحبوحه مشکلات اقتصادی در میان قشر وسیعی از شهروندان وجود نخواهد داشت.

عامل اقتصادی در معادله فکر کردن به انتخابات زودهنگام مهم است زیرا توضیح انگیزه عملیات سر و گوش آب دادن سایت «ذات مصر» برای مقاماتی در حکومت است که قصد دارند برگزاری انتخاباتی آتی با آمادگی بیشتری از انتخابات قبلی باشد؛ زیرا چشمان بسیاری از طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی به این انتخابات دوخته خواهد شد.

مقامات مصری آمادگی خود را برای اعمال اصلاحات در روند نظارت بر انتخابات اعلام کرده اند و رئیس جمهور السیسی برای بازگشت نظارت کامل قضات بر انتخابات چراغ سبز نشان داده است. این گام اطمینانی به نیروهای سیاسی متعددی بخشیده است؛ اما به اقدامات دیگری در راستای گشایش در فضای عمومی  و آزاد کردن زندانیان سیاسی نیازمند است.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر عبدالفتاح السیسی انتخابات مصر انتخابات ریاست جمهوری مصر پیروزی السیسی عرصه سیاسی مصر صحنه سیاسی مصر


نظر شما :