واشنگتن و اتاوا همکاری های دفاعی را تقویت می کنند

رویکردی تازه به روابط کانادا و امریکا

۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۰۸ اخبار اصلی آمریکا
سفر جو بایدن به کانادا نخستین سفر رئیس جمهوری ایالات متحده پس از نائل شدن به مقام رئیس جمهوری یا به عبارتی از ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ تاکنون است. سران دو کشور آمریکا و کانادا در پایان نشست با انتشار بیانیه مشترک تاکید کردند: «با ارتقای توانایی های فرماندهی دفاع هوا فضای آمریکا شمالی از تهدیدات جدید روسیه و چین در هوا و دریا جلوگیری خواهیم کرد.» 
رویکردی تازه به روابط کانادا و امریکا

نویسنده:‌ سوزوکی ایسی 

دیپلماسی ایرانی: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز بیست و چهارم ماه مارس با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در اتاوا، پایتخت کانادا دیدار و گفت وگو کرده است. دو طرف در این دیدار با ارتقای سطح توانایی های «فرماندهی دفاع هوا فضای آمریکای شمالی» سازمان دفاع مشترک آمریکا و کانادا توافق کردند. هدف از این توافق پاسخ به ورود بالون های شناسایی چینی و تحریکات هواپیماهای نظامی روسیه است. سران دو کشور همچنین درباره اقدامات سفت و سخت برای جلوگیری از مهاجرت غیر قانونی از آمریکای لاتین به کانادا از طریق آمریکا به توافق رسیدند.  

سفر جو بایدن به کانادا نخستین سفر رئیس جمهوری ایالات متحده پس از نائل شدن به مقام رئیس جمهوری یا به عبارتی از ماه ژانویه سال 2021 تاکنون است. سران دو کشور آمریکا و کانادا در پایان نشست با انتشار بیانیه مشترک تاکید کردند: «با ارتقای توانایی های فرماندهی دفاع هوا فضای آمریکا شمالی از تهدیدات جدید روسیه و چین در هوا و دریا جلوگیری خواهیم کرد.» 

همچنین قرار است دو کشور تا سال 2028 یک رادار نسل آینده با قابلیت پوشش قطب شمال و دیگر مناطق را مستقر کنند. همچنین سران دو کشور توافق کردند که زیرساخت های پایگاه عملیاتی شمال برای استقرار جنگنده های رادار گریز اف 35 که کانادا از آمریکا خریداری خواهد کرد، بهبود بخشند.

سران دو کشور آمریکا و کانادا همچنین درباره اقدامات متقابل علیه مهاجرت غیر قانونی توافق کردند. این توافق در واقع متممی بر موافقتنامه سال 2004 میان دو کشور به نام «کشور امن ثالث» ‌است که پناهجویان را ملزم می کند پس از ورود به نخستین کشور امن چه آمریکا باشد و چه کانادا درخواست پناهندگی کنند. با دستیابی به این توافق معاهده بین آمریکا و کانادا اصلاح می شود و بر اساس آن پناهجویانی که قصد عبور غیر قانونی از مرز را دارند، به کشورهای یکدیگر بازگردانده خواهند شد. این توافق از روز بیست و پنجم ماه مارس اجرا می شود.

از سوی دیگر کانادا باید برنامه ای برای پناهندگی تنظیم کند که بر اساس آن پانزده هزار مهاجر را که از مسیر قانونی درخواست پناهندگی می کنند، بپذیرد. جو بایدن پس از پایان نشست در پارلمان کانادا سخنرانی کرد. رئیس جمهوری آمریکا در این سخنرانی با تاکید بر همبستگی در حمایت از اوکراین اظهار داشت: «‌آمریکا و کانادا از حاکمیت و دموکراسی محافظت می کنند و در کنار کسانی که خواهان آزادی هستند، خواهند ایستاد.»

منبع: ماینیچی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: کانادا ایالات متحده امریکا امریکا و کانادا جو بایدن جاستین تورودو قاره امریکا همکاری دفاعی


( ۲ )

نظر شما :