اصلاحات بحث برانگیز قضایی پیش خواهد رفت؟

نتانیاهو و فشارهای فزاینده داخلی و خارجی

۲۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۸۳۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که این روزها در حالی که روزهای ابتدایی دولت خود را می گذراند و به شدت تحت فشار است، می تواند از این موضوع در رابطه با پرونده های فساد علیه خود، بهره برداری کند. بنابراین منتقدان دولت را متهم می کنند که قانون را بر اساس منافع نتانیاهو تنظیم کرده است.
نتانیاهو و فشارهای فزاینده داخلی و خارجی

نویسنده: سینا-ماریا شویکله

دیپلماسی ایرانی: چند روز پس از بزرگترین اعتراضات در تاریخ اسرائیل، چندین تغییر قانونی در کنست اسرائیل، موانع دیگری را از سر راه اصلاحات بحث برانگیز قضایی برداشت. پس از ساعت‌ها بحث، عصر دوشنبه گذشته مجلس در اولین رأی گیری از سه رای گیری، تغییری را در قانون تصویب کرد تا بدین ترتیب اعلام بی کفایتی نخست‌وزیر را بسیار دشوارتر کند: در آینده، فقط خود نخست وزیر یا اکثریت سه چهارم مجلس خواهد توانست او را از سمت خود عزل کند و فقط از مشکلات سلامتی می توان به عنوان توجیحی برای این کار استفاده کرد. 61 نماینده پارلمان رای موافق و 51 نماینده مخالف دادند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که این روزها در حالی که روزهای ابتدایی دولت خود را می گذراند و به شدت تحت فشار است، می تواند از این موضوع در رابطه با پرونده های فساد علیه خود، بهره برداری کند. بنابراین منتقدان دولت را متهم می کنند که قانون را بر اساس منافع نتانیاهو تنظیم کرده است. گالی بهاراو- میارا، دادستان کل کشور درباره «وضعیت های غیر قابل باور» و «سیاهچاله»، در صورتی که نخست وزیر را دیگر نتوان به دلیل رفتار نادرستش فراخواند، هشدار داد.

پیشنهاد دیگری نیز در اولین قرائت به تصویب رسید: با به اصطلاح بند لغو، اکثریت 61 نماینده مجلس می توانند تصمیمات دیوان عالی کشور را در آینده لغو کنند. طرح تقویت حضور شهرک نشینان اسرائیلی در اراضی اشغالی فلسطین نیز مورد تایید قرار گرفت. به گزارش رسانه های اسرائیل، برای افزایش فشار بر ائتلاف مذهبی دست راستی نتانیاهو، نمایندگان اپوزیسیون اسرائیل تهدید کردند در صورتی که این لایحه ها به قرائت سوم و نهایی برسد، رای کنست را تحریم خواهند کرد. جامعه مدنی نیز با تظاهرات بیشتر نارضایتی خود را نشان می دهد. بنیامین نتانیاهو تحت تأثیر قرار نگرفته است و رسانه ها را به دامن زدن به اعتراضات علیه اصلاحات برنامه ریزی شده متهم می کند.

در حالی که مواضع در دولت همچنان سخت‌تر می‌شوند، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل تلاش می‌کند در این درگیری میانجیگری کند. هرتزوگ روز دوشنبه گفت باید توافقی برای خروج اسرائیل از این بحران حاصل شود. بحرانی که روز به روز اسرائیل را ضعیف تر می کند و پایه های اجتماعی – سیاسی کشور را تحلیل می برد. منتقدان در نتیجه اصلاحات قضایی برنامه ریزی شده، تفکیک قوا را در خطر می بینند. دولت ایالات متحده آمریکا و رئیس جمهوری آلمان نیز که قبلا در مورد این پروژه بحث برانگیز ابراز نگرانی کرده بودند، دیدگاه مشابهی دارند. اسرائیل چه خواهد کرد، در حالی که هم به لحاظ داخلی تحت فشار است و هم به لحاظ خارجی، کشورهای متحدش در غرب به آن فشار می آورند؟! نتانیاهو از تصمیمات افراط گرایانه اش با هدف حفظ قدرت عقب نشینی خواهد کرد؟

منبع: زوددویچه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو راست افراطی قدرت گیری راست افراطی افراطی ترین دولت در اسرائیل افراطی ترین دولت اسرائیل اسحاق هرتزوگ


( ۲ )

نظر شما :