کمبود ادامه دار آب در دجله عراق

از باز شدن سدهای ترکیه خبری نیست

۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۸۹۶ اخبار اصلی خاورمیانه
در روزهای اخیر صدها خبر منتشر شده مبنی بر اینکه ترکیه از ترس وقوع زلزله هایی دیگر پس از زلزله ۶ فوریه در این کشور، اقدام به گشودن دریچه های ۲۲ سد خود کرده، این اخبار قویا توسط وزارت منابع آبی عراق تکذیب شده است.
از باز شدن سدهای ترکیه خبری نیست

دیپلماسی ایرانی: استان میسان عراق بیشتر با کشاورزی شناخته می شود، چراکه اقتصاد این استان بر محصولات کشاورزی استراتژیک تکیه دارد. اما اکنون این استان بر اثر کاهش سطح آب و افزایش میزان نمک و خشکی زمین که حاصل جنگ آبی ترکیه با سلاحی به نام سد است، با مشکلات عدیده ای در زمینه کشاورزی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش «اینفو پلاس» رودخانه دجله که شریان حیاتی مهم استان میسان و منبع اصلی کشاورزی این استان است، از سمت شمال در مجاورت استان واسط وارد استان میسان می شود و به مسیر خود در جنوب عراق ادامه می دهد و در شهر العماره به چند شاخه تقسیم می شود.

کندی جریان آب و افزایش رسوبات و بروز برخی از جزرهای میانی در بسیاری از مناطق و رشد شدید گیاهان آبی در داخل و اطرف رودخانه دجله، باعث پایین آمدن سطح آب این رودخانه و شاخه های آن شده است. همچنین باعث تغییر رنگ آب این رودخانه، تلف شدن جاندارن آبی و انتشار بوی ناخوشایند و سایر مشکلات شده که این امر سلامت مردم این مناطق را تهدید کرده و منظره زشتی را در این رودخانه پدید آورده است.

ترکیه در سال 2006 سنگ بنای پروژه «Gap» را که شامل احداث 8 سد روی رودخانه دجله می شود آغاز کرد که این پروژه سومین طرح بزرگ سدی در دنیاست.

ترکیه در ژانویه 2018 از آغاز عملیات آبگیری این سدها خبر داد و از آن زمان نگرانی ها به واقعیت تبدیل شد و فاجعه ای در مناطق مختلف عراق از شمال تا جنوب آغاز شد.

آمارها هشدار می دهد که این پروژه سدی ترکیه تا 47 درصد موجب کاهش سطح آب رودخانه دجله در عراق می شود و مساحت وسیعی از زمین های زراعی این کشور را با خشکی روبه‌رو می کند.

سطح آب دجله در استان میسان عراق در این روزها، به کمترین میزان خود تاکنون رسیده و بسیاری از کشتی ‌ها در این رودخانه به گل نشسته اند.

در روزهای اخیر صدها خبر مبنی بر اینکه ترکیه از ترس وقوع زلزله هایی دیگرف پس از زلزله 6 فوریه در این کشور، اقدام به گشودن دریچه های 22 سد خود کرده، منتشر شده است. این اخبار فورا توسط وزارت منابع آبی عراق تکذیب و تاکید شد که تا این لحظه هیچ گونه اقدامی در این موضوع صورت نگرفته است.

این وزارتخانه افزود: بسیاری از رسانه ها و شبکه های اجتماعی اخباری از گشوده شدن سدهای ترکیه پس از وقوع زلزله در این کشور منتشر کردند.

وزارت منابع آبی عراق در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که این اخبار را به طور جدی دنبال می کند و تاکنون افزایش محسوسی در سطح آب دو رودخانه دجله و فرات ثبت نشده است.

پس از تکذیب این خبر، کارشناسان آبی تاکید کردند که ترکیه همچنان مصمم به بستن آب رودخانه دجله و فرات و خشک کردن هورها و نابودی کشاورزی عراق است تا این کشور با فروش آب در مقابل نفت موافقت کند.

«عبدالله الاحمد» کارشناس آبی و ژئوپلیتیکی گفت که در نبود نظارت بین المللی و نقض توافقات دوجانبه، ترکیه از آب به عنوان ابزار جنگی علیه سوریه و عراق استفاده می کند.

وی افزود: خطرناک ترین کاری که ترکیه اقدام به آن کرده این است که از آب به عنوان یک کالای تجاری بهره می برد و این مغایر با قوانین بین المللی است.

فعالان این زمینه، نقش دولت ها در مهار ترکیه و تسلط این کشور بر آب های عراق را زیر سوال می برند؛ به ویژه که ترکیه می داند که عراق به تهدید این کشور با عدم واردات از آن قادر است که به زیان سالانه بیش از 20 میلیارد دلاری می انجامد و ترکیه را به گشودن سدهای خود به روی دجله و فرات مجبور می کند.

از سوی دیگر کارشناسان پیشنهاد کردند تا دولت عراق به حفر چاه های فراوان در شمال استان موصل، در نزدیکی مرزهای ترکیه اقدام کند که این کار برای نیاز آبی رودخانه دجله کافی است.

منبع: اینفو پلاس / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: عراق ترکیه سدهای ترکیه استان میسان عراق و ترکیه رود دجله سد فلوجه سد ایلیسو آبگیری سد ایلیسو


( ۲۶ )

نظر شما :

خداپرست ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۰:۱۲
سنگ بنای پروژه GAP نه در سال 2006 بلکه در دهه 1980 نهاده شد.