بعد از سال مصیبت بار ۲۰۲۲

مراقب پیشگویی های غلط در سال ۲۰۲۳ باشیم

۱۳ دی ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰ کد : ۲۰۱۶۷۹۱ اخبار اصلی اروپا آسیا و آفریقا
ما از سالی که رو به اتمام است این درس را گرفته ایم که با توجه به تحولات جنجالی و ناگهانی تمامی سناریوها، پیشگویی هایمان با شکست مواجه شدند. کافی است به دوازده ماه پیش بازگردیم تا به یاد آوریم که در جهانی زندگی می کردیم که از نظر جنبه های مختلف دقیقا در نقطه مقابل جهان امروز بود.
مراقب پیشگویی های غلط در سال ۲۰۲۳ باشیم

نام نویسنده: فدریکو رامپینی

دیپلماسی ایرانی: زمانی که می خواهیم برای سال 2023 پیشگویی کنیم باید با احتیاط قدم برداریم. ما از سالی که رو به اتمام است این درس را گرفته ایم که با توجه به تحولات جنجالی و ناگهانی تمامی سناریوها، پیشگویی هایمان با شکست مواجه شدند. کافی است به دوازده ماه پیش بازگردیم تا به یاد آوریم که در جهانی زندگی می کردیم که از نظر جنبه های مختلف دقیقا در نقطه مقابل جهان امروز بود. فهرست واژگونی ها در عرصه های ژئوپلیتیک، اقتصاد و انرژی چشمگیر بوده است.

ابتدا به دولت های اروپایی می پردازیم که در مقابل علامت های دال بر آمادگی پوتین برای آغاز حمله نظامی به اوکراین چشم ها و گوش هایشان را بسته بودند. این هشدارها بارها توسط اطلاعات ایالات متحده آمریکا و انگلیس دریافت شده بودند که البته به طور مرتب از سوی پوتین تکذیب می شدند. اما دولت های اروپایی از روی سادگی یا فرصت طلبی یا بزدلی  ترجیح داده بودند این تکذیب های پوتین را به فال نیک بگیرند. این اشتباهی سخت تا لحظه آغاز حمله پوتین بود. اکنون ده ماه از جنگی می گذرد که به نظر خاتمه اش غیرممکن می آمد اما حالا لاینحل به نظر می رسد.

در فهرست تحولات، بهای انرژی جایگاهی ویژه دارد. از قبل هم به سبب رونق اندک چین در دوران پسا پاندمی بهای انرژی رو به افزایش بود. تقاضای انرژی از سوی پکن مدتهاست که عامل تعیین کننده در بازار به شمار می آید. این امر از ابتدای این هزاره واقعیت دارد. جنگ در اوکراین و تبادل تحریم ها میان غرب و روسیه توسل به افزایش قیمت ها را باعث شد. در ضمن خود قیمت ها اندکی به این دلیل که ذخایر زمستانی پر بودند و اندکی نیز به سبب کند شدن شتاب چین کاهش یافتند. تعیین سقف قیمت چه در مورد گاز و چه درمورد نفت باعث ایجاد وضعیتی شده بود که قیمت ها از قبل و به نوبه خود رو به کاهش گذارده بودند. برای درک این موضوع که قیمت ها در سال 2023 به کجا خواهند رسید در وهله اول باید ببینیم که اقتصاد چین به کجا می رود.

عجالتا این دو پیشگویی غلط از آب درآمدند و هر آنچه درباره آنها در ابتدای سال گذشته بیان می شدند، اشتباه از کار درآمد. حالا هم بهتر است برای سال جدید با احتیاطی بیش از پیش پیشگویی کرد، به ویژه با توجه به مسئولیت ناپذیری دولت ها از جمله در اروپا و همچنین افت و خیز تقاضا برای انرژی هر گونه پیشگویی عجولانه می تواند محاسبات غلطی را رقم بزند.

منبع: کوریره دلاسرا (ایتالیا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا اروپا انرژی جنگ اوکراین چین بازار انرژی سال 2022 سال 2023


( ۳۸ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۵
مگر کسی به این پیشگوئی هائی که پایه ریاضی ندارند وتصوراتی وتخیلاتی است اعتقادی دارد؟برای اینکه پیش گوئی را بپذیریم باید مبنای محاسباتی ریاضی داشته باشد ولا غیر۔