هدف اصلی تامین انرژی اروپاست

افزایش تنش میان اسرائیل و روسیه

۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۵۲۲۳ اروپا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: رامین فخاری
رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: می توان گفت که روابط رژیم صهیونیستی و روسیه حداقل از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی به این سو تا این اندازه متشنج نبوده است؛ حتی تا قبل از وقوع جنگ اوکراین نیز روسیه عملا به عنوان سدی در برابر نیروهای ایرانی و حزب الله در مرزهای رژیم صهیونیستی عمل می کرد و هر زمان جنگنده های رژیم صهیونیستی بمباران مواضع ایران و ارتش سوریه را آغاز می کردند سامانه های دفاع هوایی اس ۳۰۰ روسیه در سوریه خاموش می شدند، اما هم اکنون معادلات تغیر کرده است و رژیم صهیونیستی و روسیه به مشکلات جدی خورده اند.
افزایش تنش میان اسرائیل و روسیه

دیپلماسی ایرانی: طی ماه های اخیر و همزمان با تحولات جنگ اوکراین، روسیه و رژیم صهیونیستی نیز به اختلافات فراوانی بر خورده اند، رژیم صهیونیستی اقدام به فروش تانک و جنگ افزار و همچنین اطلاعات سامانه های بدون سرنشین ایران به اوکراین کرده، همزمان اقدام به حمایت از دانشجویان اوکراینی کرده و مرزهای خود را به روی مهاجران یهودی روسیه و اوکراین باز کرده است و تعدادی از زخمی های جنگ اوکراین نیز برای مداوا به سرزمین های اشغالی منتقل شده اند. همچنین بخشی از تلاش های رژیم صهیونیستی برای انتقال اسلحه به اوکراین نیز به دلیل تحریم های بین المللی علیه صنایع نظامی اسرائیل با شکست مواجه شده است. رژیم صهیونیستی در یک اقدام تحریک آمیز دیگر علیه روسیه همه پرسی شرق اوکراین را نیز به رسمیت نشناخته است.

روسیه نیز دیدارهایی را با رهبران گروهای فلسطینی از جمله حماس داشته و همچنین از مقامات حزب الله لبنان نیز برای تبادل نظر به روسیه دعوت به عمل آورده است. 

می توان گفت که روابط رژیم صهیونیستی و روسیه حداقل از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی به این سو تا این اندازه متشنج نبوده است؛ حتی تا قبل از وقوع جنگ اوکراین نیز روسیه عملا به عنوان سدی در برابر نیروهای ایرانی و حزب الله در مرزهای رژیم صهیونیستی عمل می کرد و هر زمان جنگنده های رژیم صهیونیستی بمباران مواضع ایران و ارتش سوریه را آغاز می کردند سامانه های دفاع هوایی اس 300 روسیه در سوریه خاموش می شدند، اما هم اکنون معادلات تغیر کرده است و رژیم صهیونیستی و روسیه به مشکلات جدی خورده اند.

همزمان رژیم صهیونیستی دست به یک معامله بزرگ با لبنان برای استحصال گاز از میدان گازی "کاریش" زد و امتیازاتی را به لبنان اعطا کرد تا جایی که امتیازات اعطا شده به لبنان در داخل سرزمین های اشغالی با مخالفت های جدی مواجه شده است، اما دولت اسرائیل برای آسان کردن استحصال گاز و  ممانعت از حمله حزب الله به میدان های گازی حاضر به تامین نظر دولت لبنان شد.

می توان این تحلیل را مطرح کرد کرد که دلیل اصلی این تضادها بین رژیم صهیونیستی و روسیه ناشی از تضاد منافع است، زیرا به محض اینکه جریان گازی روسیه به سمت اتحادیه اروپا قطع شد رژیم صهیونیستی تلاش های خود را در راستای جایگزین شدن در مارکت گاز اتحادیه اروپا آغاز کرد و سران این رژیم اعلام کردند که ده درصد از گازی را که قبلا توسط روس ها تامین می شد را تامین خواهند کرد.

مساله تضاد منافع اقتصادی، خواه ناخواه به تضادهای سیاسی بین روسیه و رژیم صهیونیستی دامن خواهد زد و این مساله می تواند اثرگذاری خود را بر تحولات میدانی نیروهای ایرانی در سوریه و باز شدن بیشتر دست نیروهای ایرانی در سوریه داشته باشد.

مورد بعدی این است که حزب لیکود و بنیامین نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی توافق دریایی را یک امتیاز برای دولت لاپید می دانند و مخالفت هایی را با این توافق مطرح کرده اند در نتیجه می توان پیش بینی کرد که تمایل روسیه در انتخابات ماه نوامبر رژیم صهیونیستی به سمت سقوط لاپید و روی کار آمدن مخالفان این توافق خواهد بود در حالی که تمرکز آمریکا در راستای ابقای موافقان این توافق گازی خواهد بود زیرا آمریکا به این توافق برای جایگزین کردن گاز روسیه در اتحادیه اروپا نیاز دارد.

رامین فخاری

نویسنده خبر

کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه علامه طباطبایی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: روسیه اوکراین روسیه و اوکراین روسیه و اسرائیل اسرائیل صادرات گاز صادرات گاز به اروپا رژیم صهیونیستی حزب الله لبنان و اسرائیل میدان کاریش لبنان


( ۵ )

نظر شما :