بولسونارو مقابل لولا: انتخابات مهم برزیل با گزینه‌هایی به شدت مخالف یکدیگر

۱۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۷ کد : ۲۰۱۴۹۷۷ سرخط اخبار

شهروندان دارنده حق رای برزیل امروز (یک‌شنبه) به پای صندوق‌های رای فراخوانده شده‌اند تا ریاست جمهوری چهار سال آینده را انتخاب کنند. آزمونی بزرگ برای یکی از بزرگترین دموکراسی‌های جهان، انتخاب بین دو غول سیاسی.

به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز، برزیلی‌ها رای خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور بعدی خود به صندوق خواهند انداخت، به این امید که بزرگترین کشور آمریکای لاتین را به سوی آینده‌ای باثبات‌تر و روشن‌تر سوق دهند - با تصمیم گیری بین دو مردی که عمیقاً با گذشته پر فراز و نشیب آن گره خورده‌اند.

تاریخدانان برزیلی می‌گویند که انتخابات به طور گسترده به عنوان مهم‌ترین رای ملت در دهه‌های اخیر شناخته می‌شود، تا حدی به این دلیل که سلامت یکی از بزرگترین دموکراسی‌های جهان ممکن است در خطر باشد.

رئیس‌جمهور فعلی، ژایر بولسونارو، یک پوپولیست راست افراطی است که دوره اول او به دلیل آشفتگی و حملات مداومش به سیستم انتخاباتی برجسته بوده است. او به خاطر سیاست‌هایی که جنگل‌زدایی در جنگل‌های آمازون را تسریع می‌کرد، به خاطر استقبال از داروهای اثبات‌نشده بر سر واکسن‌های کووید-۱۹ و حملات شدیدش به رقبای سیاسی، قضات و متخصصان بهداشت، خشم در داخل و خارج از کشور را برانگیخت.

رقیب او، رئیس جمهور سابق، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، یک آتش نشان چپ است که بر رونق برزیل در دهه اول این قرن نظارت داشت، اما سپس به اتهام فساد به زندان رفت. این اتهامات بعداً رد شد، و اکنون، پس از ماه‌ها پیشروی در نظرسنجی‌ها، مردی که به سادگی به عنوان «لولا» شناخته می‌شود، آماده است تا یک رستاخیز سیاسی خیره‌کننده را تکمیل کند. آن‌ها شاید دو چهره شناخته‌شده و قطبی‌کننده در این کشور ۲۱۷ میلیون نفری باشند و بیش از یک سال است که رای‌دهندگان را در دیدگاه‌های کاملاً متفاوت برای کشوری که اقتصاد آن تحت تأثیر همه‌گیری و تورم آسیب دیده است، قرار داده‌اند.

بولسونارو، ۶۷ ساله، می خواهد شرکت نفت دولتی برزیل را بفروشد، آمازون را به روی استخراج بیشتر معادن باز کند، مقررات مربوط به اسلحه را کاهش دهد و ارزش‌های محافظه‌کارانه‌تری را ایجاد کند. داسیلوا، ۷۶ ساله، وعده افزایش مالیات بر ثروتمندان را برای گسترش خدمات برای فقرا، از جمله گسترش شبکه ایمنی اجتماعی، افزایش حداقل دستمزد، و تغذیه و اسکان افراد بیشتر می دهد.

شعار کمپین بولسونارو «خدا، خانواده، وطن و آزادی» است، در حالی که داسیلوا متعهد شده کاری کند که همه برزیلی‌ها بتوانند از سه وعده غذایی در روز لذت ببرند، این رقابت حول گذشته هر نامزد می چرخد. برزیلی‌ها به جای حمایت از نامزدها، تا حد زیادی بر اساس مخالفت با یکی از نامزدها، در هر دو طرف صف کشیده‌اند. تمرکز امروز - زمانی که در مجموع نام ۱۱ نامزد ریاست جمهوری در برگه‌های رای نوشته شود - نه تنها بر روی آرا، بلکه بر روی آنچه پس از اعلام نتایج اتفاق خواهد افتاد نیز خواهد بود.

بولسونارو ماه‌هاست که امنیت سیستم رای‌گیری الکترونیکی برزیل را مورد تردید قرار داده است و بدون هیچ مدرکی ادعا می‌کند که این سیستم در برابر تقلب آسیب‌پذیر است و  طرفداران داسیلوا در حال برنامه ریزی برای تقلب در رای هستند. بولسونارو در واقع گفته است که تنها راه شکستش این است که انتخابات از او دزدیده شود.

در اوایل سال جاری، ارتش با به چالش کشیدن سیستم انتخاباتی نگرانی‌هایی را مطرح کرد اما در هفته‌های اخیر، ارتش و مقامات انتخاباتی بر روی تغییر آزمایش‌های دستگاه‌های رأی‌دهی به توافق رسیدند و رهبران ارتش می‌گویند اکنون از سیستم امنیتی راضی هستند.

با این حال، بولسونارو هنوز راضی به نظر نمی‌رسد. روز چهارشنبه، حزب سیاسی او سندی دو صفحه‌ای منتشر کرد که بدون مدرک ادعا می‌کرد که برخی از کارمندان و پیمانکاران دولت «قدرت مطلق برای دستکاری در نتایج انتخابات بدون باقی گذاشتن ردی» دارند. مقامات انتخاباتی پاسخ دادند که این ادعاها "کاذب و غیرصادقانه" و "تلاش آشکار برای جلوگیری و اخلال" در انتخابات است.

داسیلوا از سال گذشته در نظرسنجی‌ها پیشتاز بوده است.

اگر روز یکشنبه هیچ نامزدی بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب نکند، دو نفر برتر در دور دوم در ۳۰ اکتبر با یکدیگر رقابت خواهند کرد. به نظر می رسید که  بولسونارو و داسیلوا در آن زمان در یک مسابقه دیگر قرار خواهندگرفت ، اما افزایش اخیر در  اعداد نظرسنجی داسیلوا حاکی از آن است که او می تواند در روز یکشنبه پیروز شود.

پیروزی داسیلوا به تغییر سمت چپ در آمریکای لاتین ادامه خواهد داد و شش کشور از هفت کشور بزرگ منطقه رهبران چپ را از سال ۲۰۱۸ انتخاب خواهند کرد. همچنین ضربه بزرگی به جنبش جهانی پوپولیسم جناح راست خواهد بود که در دهه گذشته گسترش یافته است. رئیس جمهور سابق دونالد جی. ترامپ متحد کلیدی بولسونارو و از رئیس جمهور برزیل حمایت کرده است.

اگر بولسونارو نتایج انتخابات را به چالش بکشد، ملت خود را برای خشونت آماده می کند. بولسونارو در مبارزات انتخاباتی خود قول داده است که مقررات زیست محیطی را به شدت اجرا کند. در عین حال، او در مورد آمارهایی که نشان دهنده جنگل زدایی سرسام آور است، تردید کرده و گفته است که برزیل باید بتواند از منابع طبیعی خود استفاده کند.

داسیلوا متعهد شده است که به استخراج غیرقانونی معادن و جنگل زدایی در آمازون پایان دهد و گفت که کشاورزان و دامداران را تشویق می کند تا از زمین‌های اشغال نشده‌ای که قبلاً جنگل زدایی شده‌اند استفاده کنند.

دویچه وله نیز در گزارش خود از این انتخابات آورده است: از سوی دیگر سیلاس مالافایا، رهبر بزرگ‌ترین کلیسای انجیلی برزیل از پرنفوذترین حامیان رئیس جمهوری افراطی کنونی به شمار می‌رود و در سال ۲۰۱۸ هم پشتیبان بولسونارو بود.

نقش پیروان کلیسای انجیلی در انتخابات برزیل

برآورد می‌شود در انتخابات دوره قبل بیش از ۷۰ درصد پیروان کلیسای انجیلی به بولسونارو رای داده‌اند. باورمندان این کلیسا به سرعت در حال رشد هستند و گمان می‌رود طی یک دهه آینده از جامعه مسیحیان کاتولیک برزیل پیشی بگیرند.

مالافایا در بسیاری از همایش‌های انتخاباتی راست‌گرایان دوشادوش بولسونارو در صحنه حاضر شد و با حرارت به برنامه‌های چپ‌گرایان تاخت.

این کشیش پرنفوذ کلیسای انجیلی، برنامه‌های چپ‌گرایان را متاثر از "فرهنگ مارکسیستی" عنوان کرده که به ادعای او "افکار عمومی، شبکه‌های اجتماعی و همه چیز" را کنترل می‌کند و از دیکتاتوری بدتر است.

کلیسای انجیلی برزیل به رهبری مالافایا حدود ۱۵۰ معبد و پرستشگاه در سراسر کشور دارد، مالک یک موسسه انتشاراتی و یک فرستنده تلویزیونی است و شمار پیروان آن ۱۲ میلیون نفر برآورد می‌شود.

سیلاس مالافایا در یکی از تازه‌ترین موعظه‌های خود رئیس جمهوری کنونی برزیل را کنار خود داشت و خطاب به پیروانش گفت: «در تاریخ برزیل هرگز رئیس جمهوری نداشته‌ایم که مانند بولسونارو به خلق مسیحی، کلیسای عیسی مسیح و خدا احترام بگذارد.»

در برزیل که زمانی بزرگترین کشور کاتولیک جهان محسوب می‌شد اکنون نزدیک به ۷۰ میلیون نفر پیرو کلیساهای مختلف انجیلی هستند و حدود یک سوم کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.

بر پایه آخرین نظرسنجی‌ها، در انتخابات روز یک‌شنبه اکثریت پیروان کلیسای انجیلی به نامزد مورد حمایت راست‌گرایان افراطی و پوپولیست رای خواهند داد.

با این حال سیاست‌های دولت راست‌گرای برزیل در سال‌های اخیر، از جمله سهل‌انگاری در مقابله با پاندمی کرونا با انتقادهای زیادی روبرو شده و بارها ده‌ها هزار نفر علیه بولسونارو تظاهرات کردهو خواهان کنار رفتن او شده‌اند.

پشتیبانی جنجالی نیمار از بولسونارو

بولسونارو یک حامی دیگر با میلیون‌ها طرفدار در سراسر جهان نیز دارد؛ نیمار ستاره برزیلی تیم پاری سن ژرمن فرانسه که به خاطر ویدئویی که در حمایت از رئیس جمهوری راست‌گرای کنونی منتشر کرده با انتقادهای زیادی روبرو شده است.

 نیمار که خود یک مسیحی معتقد است و سال ۲۰۱۸ هم به بولسونارو رای داد، با انتشار ویدئویی در فضای مجازی به حمایت آشکار از نامزد راست‌گرایان افراطی در انتخابات روز یک‌شنبه پرداخت.

بولسونارو ضمن بازنشر این ویدئو در حساب کاربری خود در توئیتر از ستاره تیم ملی فوتبال برزیل قدردانی کرد.

نیمار در توئیتر ۵۸ میلیون و در شبکه اجتماعی اینستاگرام حدود ۱۸۰ میلیون دنبال‌کننده دارد. حمایت آشکار نیمار از راست‌گرایان افراطی با انتقادهای فراوانی روبرو شده و او در پاسخ، حمله منتقدان را اقدامی ضد دموکراتیک توصیف کرد.

با وجود این گونه حمایت‌ها، لولا داسیلوا در برخی نظرسنجی‌ها جلوتر از رقیب راست‌گرای خود قرار دارد. ظاهرا همین مسئله باعث شده که بولسونارو و حامیانش پیشاپیش مدعی شوند که شکست احتمالی او فقط می‌تواند حاصل تقلب در انتخابات باشد.

رئیس جمهوری افراطی کنونی برزیل از هفته‌ها پیش چنین سخنانی را مطرح کرده و به همین دلیل در مورد واکنش حامیانش به شکست احتمالی او نگرانی‌های جدی وجود دارد.

برخی ناظران احتمال می‌دهند شکست بولسونارو در انتخابات می‌تواند پیامدهایی نظیر حمله حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به ساختمان کنگره داشته باشد. بولسونارو زمانی گفته بود فقط خدا می‌تواند او را از منصب ریاست جمهوری خلع کند.


( ۱ )

نظر شما :