باوجود تلاش تهران برای همکاری راهبردی با مسکو

مردم ایران همچنان به روسیه بدبینند

۰۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۴۱۵۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
هر چقدر هم که ایران روابط مستحکم تر خود را با روسیه تبلیغ می‌کند، عموم مردم ایران هنوز متقاعد نشده‌اند که این امر در خدمت منافع ملی آنها یا حتی با ایدئولوژی‌های آنها سازگار باشد.
مردم ایران همچنان به روسیه بدبینند

نویسنده: کوروش ضیابری 

دیپلماسی ایرانی: ایران و روسیه، دو غول نفت و گاز تحت تحریم‌ آمریکا، به سرعت در تلاش هستند تا زمینه‌های تازه ای از همکاری‌های دوجانبه را توسعه دهند و شرایط نابسامان خود را جبران کنند.

گزارش‌ها، از تحویل احتمالی صدها پهپاد ایرانی به روسیه تا خبر قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری بین وزارت نفت ایران و گازپروم روسیه، نشانه‌ها به طور فزاینده‌ای از بلوغ یک اتحاد و به نتیجه رسیدن یک ائتلاف ضد آمریکایی نوپا در اوراسیا حکایت دارند. این نزدیکی چنان سریع پیش می رود که مقامات جمهوری اسلامی با انحراف کامل از موضع دیرینه خود در قبال مداخلات خارجی، آشکارا از تجاوز روسیه حمایت و آن را به عنوان واکنش ذاتی در برابر تحریکات ناتو توجیه کرده اند. از نگاه تهران، این تغییر در سیاست خارجی به سوی هماهنگی نزدیکتر با مسکو برای تقویت انعطاف پذیری ایران در برابر فشارهای خارجی ضروری است، ولی هر چقدر هم که ایران روابط مستحکم تر خود را با روسیه تبلیغ می‌کند، عموم مردم ایران هنوز متقاعد نشده‌اند که این امر در خدمت منافع ملی آنها یا حتی با ایدئولوژی‌های آنها سازگار باشد.

شاخص ادراک دموکراسی بنیاد اتحاد دموکراسی ها مستقر در کپنهاگ نشان می دهد که ۵۰ درصد از مردم ایران به روسیه نگاه منفی و تنها ۱۵ درصد نگاه بسیار یا تا حدودی مثبت دارند. این نگرش شهروندان ایران به روسیه منفی‌تر از نگاه مردم مصر‌ یا عربستان یا حتی مردم یونان، مجارستان و ترکیه – متحدان امریکا در ناتو – است.

نگاه منفی مردم ایران به روسیه به قبل از شروع جنگ اوکراین بازمی گردد. گالوپ  در سال ۲۰۱۱ دریافت که تنها ۱۳درصد از مردم ایران نقش روسیه در جهان را تایید می کنند و ۵۲ درصد  به آن نگاه منفی دارند .

نظرسنجی‌های گاه به گاه موسسات بزرگ غربی مانند گالوپ یا بنیاد اتحاد دموکراسی‌ها که یافته‌های آنها در مجموع قابل اعتماد هستند، معتبر و گویای واقعیت های ایران است .

تاریخ تلخ مداخلات منطقه‌ای امپراتوری روسیه و خسارات ارضی به ایران در نتیجه جنگ‌های طرفین، دیدگاه مردم  ایران را نسبت به روسیه به عنوان یک مداخله‌گر استعماری شکل داده است .

نگاه منفی به روسیه همچنین ناشی از این است که ایرانی‌ها روسیه را تا حدی مسئول مشکلات اقتصادی کنونی  خود می‌دانند و معتقدند که مسکو با رای مثبت به شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران، بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، در عمل تحریم‌های غرب را تایید کرده و باعث رکود اقتصادی و محرومیت گسترده مردم ایران شده است، به گونه ای که  اکنون ۳۶.۱ درصد از جمعیت زیر خط فقر زندگی می کنند. بسیاری از ایرانیان معتقدند اگر روسیه از حق وتوی خود در شورای امنیت در دفاع از متحد فرضی خود استفاده می کرد، شاید موضوع هسته ای می توانست مسیری کاملاً متفاوت را دنبال کند و ایران با چنین اقدامات تنبیهی تحت فشار قرار نمی گرفت.

بسیاری از ایرانیان همچنین تفاوتی بین امریکا و روسیه به عنوان قدرت های بزرگی که به دنبال منافع خود و نه معیارهای اخلاقی و  چندجانبه گرایی هستند، مشاهده نمی کنند. هزینه فعالیت روسیه در نیروگاه اتمی بوشهر که قرار بود در سال ۲۰۰۱ به بهره برداری برسد، در ابتدا ۸۰۰ میلیون دلار براورد شده بود ولی در نهایت بیش از ۱۱میلیارد دلار برای تهران بالغ شد و به علت تعویق‌های مکرر مسکو تکمیل آن تقریباً چهار دهه طول کشید. در داخل ایران، نیروگاه هسته‌ای به نمونه‌ای از نادرستی روابط با روسیه تلقی می شود.

پس از تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر در سال ۲۰۱۸ و امضای پنج کشور ساحلی، این اعتراض شدید از سوی ملی گرایان ایرانی مطرح شد که دولت از سهم ۲۰ درصدی ایران از آب های دریای خزر گذشته و به سهم ۱۳ درصدی رضایت داده تا روسیه را خشنود کند – اتهامی که در واقع تا حدودی درست بود.

در همین حال، دولت ایران برای تغییر نگرش‌های عمومی نسبت به روسیه، تلاش  کرده است. بازوی تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران مدت‌هاست به دنبال مثبت نشان دادن چهره روسیه است، ولی به نظر می رسد که دولت برای جلب نظر مردم مظنون به روسیه، مشکل خواهد داشت. بیشتر مردم خواستار روابط متوازن با همه کشورها و برنامه‌ای عمل‌گرایانه در روابط خارجی هستند. با این حال با توجه به مسیر کنونی جمهوری اسلامی، بعید است مخالفت های مردمی تغییری در سیاست‌های دولت ایجاد کند.

منبع: اندیشکده موسسه خاورمیانه / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و روسیه روسیه تهران و مسکو مردم ایران نگاه مردم ایران به روسیه بدبینی به روسیه ضد روسی احساسات ضد روسی سفر پوتین به تهران


( ۱۷ )

نظر شما :

داود ۰۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۱:۱۶
مشکل اصلی ایران عهد شکنی روسیه نیست چون هر کشوری بدنبال منافع خودش میباشد و نباید ملامت شود بله مشکل ما غرب زدگان و شیفتگان غرب هستند که برای محکوم کردن روسیه تمسک به دهه های قبل میکنند و بی لیاقتی شاهان هوسباز قاجار را که نوکران غرب بودند و قسمتی از اراضی ایران را به باد دادند را به حساب روسیه میگذارند و اگر قسمتی از خاک ایران ضمیمه روسیه شد باعثش غربیها بودند و درست همان بلایی را که بر سر اوکراین آوردنده اند بر سر ایران آوردند و اگر کسی باید محکوم شود روسیه نیست بلکه غرب زدگان قاجار هستندکه نوکران غرب بودند این بلا را بر مملکت نازل کردند و حالا این نویسنده دم از استبداد و اشغالگری روسها میزند و درک نمیکند که روسیه بدنبال منافع خودش میباشد و حضور غربیها را در همسایگیش بر نمیتابد و حضور غربیها و امریکا در زمان قاجار در ایران و در همسایگی روسیه یقینا برای آنها خط قرمز بود و باعث تیرگی روابطش با ایران شد و به ایران حمله کرد.
ابراهیم قدیمی ۰۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۲
مشکل روابط ایران با اتحاد جماهیر شوروی سابق وروسیه امروز مسئله سرزمینی نیست۔انگلیسی ها سرزمین بیشتری را طبق قرار دادهائی با جنگ وبی جنگ جدا کردند ولی کسی بیاد نمی اورد۔حتی سیاستمداران وسیاست نویسان نام قرادا ها را نمی دانند۔تا صحبت میشودمیگویند ترکمانچای۔تحریک ضد شوروی وروسی ایرانیان با جنگ های قفقاز دویست سال پیش سیاست بازی غربی ها بود وهست۔ روابط بین دو کشور با تاریخچه فرهنگی وارتباطات اقتصادی وفرهنگی عمومی وتبلیغات در جهت وخلاف جهت دارد۔روسبه در تمام این موارد نسبت به مجموعه غرب که اروپای غربی وامریکا باشد بسیار بسیار روابط ضعیف تری دارد۔روابط قدیمه قابل اتکائی نیست۔ روابط اقتصادی وفرهنگی ما بعلت تخریب کامل روسیه در جنگ دوم وسیستم اقتصادی غیر مصرفی روسیه بسیار ضعیف بوده است۔ روسیه بازارجهانی برای تولیدات نیمه سرمایه ای مانند اتومبیل وغیره تقریبا ندارد۔لذا تولیدات ان نسبت به تولیدات غربی بهینه شده نیست۔در گذشته روسیه سعی کرد با سواری پابدا ومسکویچ وارد بازار اتومبیل گردد ولی موفق نبود۔روسیه روابطدولتی قابل توجهی در گذشته وحال با دولتها دارد۔در نیروگاه سازی و ۔۔۔در مورد هزینه ۱۱ میلیارد در مورد نیروگاه بوشهر رقم مطمئنا صحیح نیست وباید با سازمانهای مربوطه صحت ان جستجو شود۔درمورد نیروگاه باید عنوان شود که غرب علاقهای به اتمام نیروگاه بوشهر نیمه تمام نداشت۔وروسیه داوطلب این کار شد۔ونیاز به زمان برای مطالعه فعالت های قبلی بود و تغییرات اتحاد شوروی وجنگ و۔۔۔مزید بر علت شد۔روسیه در ایران دو مسکل دارد۔الف تجارز وفرهنگی نیست ودوم قلم های متعدد وبیشمار در دست دشمن وارد۔۔
علی ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۷
همان ذوب آهن اصفهان و صنایع معدنی و.... تکنولوژی شوروی بود ،انهم در زمانیکه ایران مستعمره غرب و آمریکا و انگلیس بودند و اصولاً مخالف احداث صنایع مادر در ایران بودند ،بستگی به رفتار ایران و موقعیت استفاده ایران از روابط با روسیه دارد ،انگلیسیها ۹ میلیون نفر از مردم ایران را در قحطی کشتند اما اهمیت به ابرو غرب و غربگرایان ایرانی نیامد ،انهم مقاله ای از یک ایرانی سازمان مستقر منطقه ای غربی و آمریکایی
خسرو ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۵
روسیه رقیب نفت و گاز ایران است روسیه در گذشته نزدیک همراه با امریکا تحریمهای ایران را تایید کرده است روسیه از بمباران اسراییل و تلفات نیروهای ایرانی در سوریه ، حمایت و چشم پوشی کرده است روسیه موشکهای پیشرفته وسلاحهای مخرب را به امارات و عربستان فروخته ولی به ایران نداده است روسیه در سی سال گذشته نیروگاه اتمی بوشهر را تبدیل به محل سرکیسه کردن ایران نموده ولی در ترکیه نیروگاه اتمی را بزودی تمام کرده وتحویل خواهد داد البته بدون گرفتن پول --- و دهها موارد دیگر که نشان میدهد روسیه دوست وفاداری نخواهد بود بیخود نیست که بیشتر مردم ایران روسیه را نمی پسندند
رضا ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۶:۱۲
چه آمریکا و چه روسیه هر دو فقط بر اساس منافع خودشان با ایران ارتباط برقرار می‌کنند. حاکمیت ایران، ظاهرا از عقرب جراره به مار غاشیه پناه برده. یک سری از مردم ایران هم که همواره صحبتی را می‌کنند که به قول معروف "شاه را خوش آید، نه بادمجان را' و به هر شکل و بهانه سعی در توجیه رفتار دولت دارند. اما در حقیقت نزدیکی روسیه با ایران فقط از بعد هندسی هست. ما هیچ وقت آن آمیزش فرهنگی، مذهبی و اجتماعی که با دیگر همسایگانمان مثل افغانستان و پاکستان و ترکیه و عراق و اعراب داشته ایم را با روسیه نداشته‌ایم. روسیه در تمام طول تاریخ فقط بر اساس منافع خودش با ایران ارتباط برقرار کرده و فقط به یک دلیل گاهی با ایران همکاری‌های مختصری کرده و آن هم رقابت همیشگیش با آمریکا برای تقسیم دنیا بوده و بس. و اما منفی ترین بعد این مسئله، ایجاد دودستگی بین ایرانیان و تبدیل شدن به طرفداران متخاصم تر دو تیم رقیب هست که بهتر است روزی این فرهنگ اصلاح شود.