بعید است در وین دود سفید بلند شود

موتور مذاکرات روشن شد، اما ...!

۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۳۶۳۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
باید دید این دیپلماسی سینوسی و قطع و وصل مذاکرات توسط دولت رئیسی نهایتاً ایران را به گریز هسته می رساند و شکست برجام را به دنبال خواهد داشت یا اینکه می توان در سایه ازسرگیری مذاکرات به احیای توافق هسته‌ای امیدوار بود؟ هرچند که جواب این پرسش کلیدی از قبل روشن است.
موتور مذاکرات روشن شد، اما ...!

دیپلماسی ایرانی: همانگونه که در گزارشات پیشین تاکید شد بر اساس قرائن، شواهد و اخبار واصله دور جدید مذاکرات هسته ای در وین در دستور کار طرفین برجامی قرار گرفته است. در این راستا پایگاه خبری اکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که مذاکرات وین بر سر احیای برجام امروز پنج‌شنبه از سرگرفته خواهد شد.

آنگونه که دیروز چهارشنبه رویترز مطرح کرده بود راب مالی راهی پایتخت اتریش شد. به موازاتش ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم از عزیمت باقری کنی و هیأت مذاکره‌کننده کشور به وین خبر دارد. انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نیز همان دیروز (چهارشنبه) در پیامی توییتری خبر داد که برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام راهی وین شده است.

نکته حائز اهمیت آن است که یک «منبع ایرانی» که نامش فاش نشده نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که مذاکرات امروز در وین به صورت غیرمستقیم و همانند فرمت «نشست دوحه» خواهد بود که در آن انریکه مورا پیام‌ها میان باقری و رابرت مالی را منتقل می‌کرد.

اگرچه اساساً نفس ازسرگیری مذاکرات، چه در وین، دوحه یا هر جای دیگری برای پیگیری پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی سازنده و مسیری کم هزینه برای همه طرف ها است، اما با توجه به واقعیات حال حاضر و مجموعه اقدامات، مواضع تصمیماتی که به خصوص تهران و واشنگتن طی چند هفته اخیر اتخاذ کرده اند به نظر نمی رسد نشست پیش رو بتواند گره از کار برجام بگشاید، کما اینکه نشست دوحه و ادوار پیشین مذاکرات در همین وین هم نتوانست کاری از پیش ببرد.

هرچند نباید در خصوص مذاکرات دست به فضاسازی رسانه‌ای منفی زد و پیشاپیش حکم قطعی پیرامون خروجی نشست داشت، ولی باید به جای نگاهی خوش بینانه و امیدوارانه با درک واقعیات جاری، دلخوشی چندانی به مذاکرات نداشت. اتفاقا در سایه نکته یاد شده یک منبع آمریکایی به این پایگاه خبری گفت: «ما با انتظارات پایینی برای توافق و احیای برجام به وین بازمی‌گردیم، اما تلاش‌مان را با حسن نیت انجام می‌دهیم.»

همین اظهار نظر مقام آمریکایی نشان می‌دهد که امیدها برای موفقیت در نشست وین تا چه اندازه کم رمق است. در عین حال نباید فراموش کرد که فضای سیاسی و رسانه ای در داخل کشور هم به جای احیای برجام و ازسرگیری گفت‌وگوها بیشترین تمرکز و تلاش خود را روی تقویت برنامه فعالیت‌های هسته‌ای و حتی تلاش برای رسیدن به نقطه گریز هسته ای قرار داده است، لذا اینگونه اقدامات برای برگزاری دور جدید گفت و گوها و ازسرگیری مذاکرات صرفا یک نمایش توخالی دیپلماتیک با هدف خرید زمان در جهت رسیدن به این مهم (نقطه گریز هسته‌ای) تلقی می شود. حال باید دید این دیپلماسی سینوسی و قطع و وصل مذاکرات توسط دولت رئیسی نهایتاً ایران را به گریز هسته می رساند و شکست برجام را به دنبال خواهد داشت یا اینکه می توان در سایه ازسرگیری مذاکرات به احیای توافق هسته‌ای امیدوار بود؟ هرچند که جواب این پرسش کلیدی از قبل روشن است./شرق

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران نشست دوحه آمریکا علی باقری کنی رابرت مالی برجام


( ۱۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۱
تازه بعد از این همه لیلی ومجنون گفتن به این سئوال رسیدیم که لیلی زن بود یا مرد۔امریکا برمیگردد به برجام یانه۔۔اگر امریکا مبخواست به برجام برگردد ابتدا اینکه بی خداحافظی نیم ساعته خارج نمی شد ودوم انکه نیم ساعته با سلام وعلیک وعذر خواهی برمیگشت به برجام۔این همه مذاکره لازم نداشت۔
سعید ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۸
اگر جواب سوال کلیدی‌تان از قبل مشخص است پس دلیل نگارش مقاله از اساس چیست؟ پاسخ به سوالی که از نظر نویسنده پاسخش اظهر من الشمس است؟ جناب فتح اللهی در فضا سازی رسانه‌ای سر سوزنی استعداد ندارند.