سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران

خطیب زاده در پاسخ به دیپلماسی ایرانی: بیش از آنچه لازم باشد به دوستان عراقی اطلاعات داده ایم/خودتحقیری نکنیم

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۳ کد : ۲۰۱۲۴۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره حمله ای که هفته گذشته به شمال عراق انجام شد و گفته شد که یکی از افسران موساد کشته شده است، و همچنین اظهارات فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق که روز گذشته گفت که ایران هیچ مدرک و دلیلی برای ادعای خود مبنی بر اینکه اهداف هدف قرار گرفته در اربیل مورد استفاده موساد بوده، ارائه نکرده است، گفت: ما دوستانمان در عراق را توصیه می کنیم که مرزها و سرزمین هایشان مورد استفاده افراد یاغی علیه کشورهای دوستشان یعنی ایران قرار نگیرد، بیش از آنچه لازم باشد به دوستان عراقیمان اطلاعات داده شده، ما چندین بار و من شخصا چند بار از همین تریبون هشدار داده ام و آنچه می بینید جراحی کوچکی بوده که دقیقا به هدف اصابت کرده است.
خطیب زاده در پاسخ به دیپلماسی ایرانی: بیش از آنچه لازم باشد به دوستان عراقی اطلاعات داده ایم/خودتحقیری نکنیم

دیپلماسی ایرانی: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست امروز خود با خبرنگاران در ابتدا ضمن تبریک میلاد امام هشتم (ع) به روزشمار تحولات دیپلماتیک طی یک هفته گذشته پرداخت.

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره حمله ای که هفته گذشته به شمال عراق انجام شد و گفته شد که یکی از افسران موساد کشته شده است، و همچنین اظهارات فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق که روز گذشته گفت که ایران هیچ مدرک و دلیلی برای ادعای خود مبنی بر اینکه اهداف هدف قرار گرفته در اربیل مورد استفاده موساد بوده، ارائه نکرده است، گفت: ما دوستانمان در عراق را توصیه می کنیم که مرزها و سرزمین هایشان مورد استفاده افراد یاغی علیه کشورهای دوستشان یعنی ایران قرار نگیرد، بیش از آنچه لازم باشد به دوستان عراقیمان اطلاعات داده شده، ما چندین بار و من شخصا چند بار از همین تریبون هشدار داده ام و آنچه می بینید جراحی کوچکی بوده که دقیقا به هدف اصابت کرده است.

وی درباره حمله اخیر انجام شده به اربیل حاضر به پاسخ نشد اما گفت: جمهوری اسلامی ایران عادت دارد پاسخ رفتارهای خصمانه رژیم صهیونیستی را در مبدا انجام دهد نه در کشورهای ثالث. منبع تهدید هر کجا باشد همان جا پاسخ داده می شود.

وی سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره مواضع ترکیه در رد این مساله که عامل گرد و خاک ها و خشکسالی ها سدسازی های ترکیه است و سخنانی که نماینده ترکیه در نشستی زیست محیطی بیان کرده که گویا ایران حضور کم رنگی در آن داشته است، گفت: ایران اتفاقا بنیانگذاران کارگروه مبارزه با پدیده غبار و ریزگرد است. چه در جلساتی که در جلسات گذشته برگزار شده و چه در جلساتی که در فائو برگزار شده ایران حاضر بوده است. جمهوری اسلامی ایران سعی کرده با یک روش منطقی این موضوع را حل کند. قطعا ترکیه، عراق و عربستان سعودی بخشی از این مساله است. ما هر کشوری که ادعا کند پیوستگی زیست محیطی وجود ندارد مواضع غیرعلمی بیان می کند. 

خطیب زاده سپس گفت: ما هفته گذشته سفر آقای امیرعبداللهیان به هند داشتیم، ایشان علاوه بر ملاقات با وزیر امور خارجه هند ملاقات های بسیار و درجه یکی را در آنجا داشته اند. ابعاد مختلفی به صورت جدی پیگیری شد. سه تفاهم نامه در این زمینه امضا شد. همه اینها برای این است که آنچه دیپلماسی منطقه ای گفته می شود، پیگیری شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر گروسی به اسرائیل گفت: مدیرکل آژانس موظف است که نگران استقلال و بی طرفی باشد، بر اساس بند اف اساسنامه، در این زمینه وظیفه قطعی دارد. ما بسیار متاسفیم که رژیم صهیونیستی چنین سازمان های بین المللی را به بازی گرفته است.

خطیب زاده درباره تحولات جاری در خود آژانس نیز گفت: این قطعنامه سیاسی بود که در روند دیپلماسی خلل ایجاد کرد. این تغییر گفت وگو و تغییر لحنی که مدیرکل آژانس در گزارش خود به اتحادیه اروپا داد، غیرسازنده بود و ما را بر آن داشت که واکنش نشان دهیم که متناسب با مواضع آنها مجبور شدیم واکنش نشان دهیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تاکید رافائل گروسی برای سفر به ایران برای تداوم دیپلماسی و رایزنی ها با تهران درجهت حل اختلافات گفت: مراودات ایران و آژانس در چارچوب فنی ادامه دارد. هر تحولی دستورکاری دارد. گروسی اگر می‌خواهد در چارچوب مدیرکل بیاید دستورکاری می‌خواهد، ولی اگر بخواهد به‌عنوان توریست بیاید می‌تواند بیاید.

وی سپس درباره تغییرات سفرا و تعلل هایی که در این زمینه وجود دارد نیز گفت: فرایندهای بوروکراتیک قطعا بخشی از آن در وزار امور خارجه است اما روندهای خاص خود را دارد. این امری طبیعی است که در برخی موارد زمان می برد. نهادهای ذیربط با دقت بسیار تغییر سفرا را دنبال می کنند و این موضوع با جدیت دنبال می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس درباره خاموش شدن دوربین های آژانس ها گفت: همه می دانیم ایشان کجا در حال خروج از چارچوب سازمانی خود سخن می گوید و کجا در حال صحبت بر خلاف رویه و غیرفنی هستند. مشکل ما با برخی اظهارات ایشان دقیقا همین است که ایشان فراتر از وظایف خود اظهار نظر می کند. ایشان دیروز درباره مسائل اقتصادی ایران با یک نشریه امریکایی صحبت کرده که در چنین جایگاهی نیست که چنین صحبت کند. برخی از اظهارات ایشان اگر نبود چه بسا بسیاری از مشکلات دیپلماتیک فعلی نیز به وجود نمی آید. اقدامات ایران کاملا در چارچوب پادمان است اما ایشان بزرگنمایی های رسانه ای می کند و حرف های خلاف واقع می زند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره کاهش تعهدات برجامی ایران و این که آیا این اقدام به مذاکرات ضربه وارد می کند یا خیر گفت: آنچه جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. برجام کارآمدی اقتصادی برای ایران مدتهاست که ندارد. تمامی اقدامات ایران برگشت پذیر است. اگر فردا مذاکرات در وین به نتیجه برسد همه این اقدامات برگشت پذیر است. آنچه برگشت پذیری آن سخت است فشارهای اقتصادی و تحریم های ظالمانه ای است که ایالات متحده و متحدانش انجام داده اند. توافق در دسترس است به شرطی که ایالات متحده نخواهد از فشارها اهرم سازی کند. وقتی امریکایی ها و متحدان اروپایی شان از مذاکرات ابزارسازی کردند مذاکرات به بن بست خورده است.

وی درباره روند مذاکرات نیز گفت: ما از طریق آقای بورل همچنان در حال مذاکره هستیم. اما مساله این است که ایالات متحده به دنبال تطویل مذاکرات است و می خواهد مسائل دوجانبه را از طریق این مذاکرات حل کند و امتیاز بگیرد، چنین چیزی شدنی نیست. همکاری امریکا با سه کشور اروپایی علیه ایران در آژانس نیز در همین چارچوب بوده است. اما واقعیت این است که اگر ایالات متحده تصمیم سیاسی خود را بگیرد ما همین فردا می توانیم در وین حاضر شویم را به توافق برسیم.

وی درباره دیپلماسی ایران در حوزه آفریقا گفت: به زودی آقای امیرعبداللهیان به آفریقا به زودی انجام می شود. اداره مربوطه آفریقا ماموریت یافته تا مراودات با آفریقا را به شدت تقویت کند. معاونت اقتصادی نیز تلاش های بسیاری را در این زمینه آغاز کرده است. سفر بنده به آفریقا نیز در همین چارچوب تقویت روابط با آفریقا بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر فرستاده حقوق بشر سازمان ملل به چین نیز گفت: ما از این سفر استقبال می کنیم و امیدواریم بازتاب ایجابی به سود ملت و دولت چین داشته باشد.

وی همچنین گفت که سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به تهران به زودی در زمان مناسب انجام و در این رابطه اطلاع رسانی خواهد شد.

خطیب زاده همچنین درباره رایزنی های ایران و عربستان گفت: در حال حاضر تمرکز ما بر حج است. سازمان حج ارتباطات خوبی را با طرف عربستانی داشته تا سفر حجاج به خوبی انجام شود و همان طور که مقام معظم رهبری گفتند امسال سفر حج آرامی را داشته باشیم. قطعا بازگشایی سفارتخانه ها یکی از دستورالعمل های ماست اما الآن صرفا بر حج تمرکز کرده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره تصاویری که از حضور وزیر نفت وله نظامیان ایرانی در سفارت روسیه منتشر شده است نیز گفت: شبهه افکنی کار ساده ای است اما نگاه دقیق نیازمند نگاهی است که فارغ از شبهه افکنی باشد. آیا در سفارت جمهوری اسلامی ایران در جاهای دیگر مقامات صف نمی کشند تا با سفیر دست بدهند؟! ما نباید دچار خودتحقیری شویم. آنچه مردم و رسانه ها و نخبگان می گویند مورد احترام است اما باید دچار خودتحقیری و شببه افکنی نشویم. پیام ما همواره نه شرقی و نه غربی بوده و وزیر امور خارجه نیز در مسکو اعلام کردند ما نه اقمار کشوری می شویم و نه اقماری برای خود می خواهیم.

وی درباره استعفای نمایندگان جریان صدر و احتمال بروز آشوب در عراق گفت: درباره وضعیت داخلی عراق خود مردم عراق باید صحبت کنند و خود نخبگان عراقی آن قدری بلوغ دارند که مشکلاتشان را خودشان حل کنند. ما همیشه بر اصول حفظ استقلال و فعالیت ها ضمن چارچوب های قانونی تاکید کرده ایم. ما همواره از حفظ آرامش و ثبات در عراق حمایت کرده ایم.

کلید واژه ها: عراق کردستان عراق سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران


( ۶ )

نظر شما :