جهش در روابط ایران و تاجیکستان آغاز می شود

سفر امام علی رحمان به تهران برای احیای دوستی

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۲۲۴۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
با به قدرت رسیدن سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید در ایران، تهران و دوشنبه روابط خود را از صفر آغاز کردند و بنا را بر گسترش فوری و همه جانبه روابط گذاشتند. در سال ۲۰۲۱، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به ۱۲۱ میلیون دلار رسید که دو برابر سال ۲۰۲۰ میلادی بود. ایجاد سرمایه گذاری های مشترک در مناطق آزاد اقتصادی نیز در حال بررسی است.
سفر امام علی رحمان به تهران برای احیای دوستی

نویسنده: ویکتوریا پانفیلووا

دیپلماسی ایرانی: امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، برای سفر دو روزه ای عازم تهران شد. روسای جمهوری ایران و تاجیکستان اجرای نقشه راه در راستای همکاری اقتصادی و همچنین، مسائل امنیتی در رابطه با اوضاع جاری در افغانستان را بحث و بررسی کردند. هیات دولت تاجیکستان متشکل از وزیر اقتصاد، وزیر انرژی و وزیر حمل و نقل بود. در دوشنبه، انتظار دارند که میلیون ها دلار از سرمایه های ایران را به وطن وارد کنند. 

حسین امیر عبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران ضمن بررسی جزئیات سفر رئیس جمهوری تاجیکستان، ابراز امیدواری کرد که اشتراک زبانی، تاریخی، فرهنگی و تمدنی ایران و تاجیکستان توسعه روابط دو کشور در سطح بالا را به همراه داشته باشد. احتمال دارد که طرفین موضوع لغو رژیم ویزا را نیز مطرح کنند. 

روابط ایران و تاجیکستان به خاطر سفر محدین کبیری به تهران و دیدارش با مقامات ارشد وقت ایران خدشه دار شده بود. در دوشنبه، این اقدام به عنوان حمایت از مخالفان تلقی شد و تهران را به دست داشتن در کودتای کبیری متهم کرده بودند. در پاسخ، تهران خواهان بازگرداندن دارایی های بابک زنجانی در تاجیکستان به کشور شده بود. در جریان تحقیقات مشخص شد که بابک زنجانی 2.4 میلیارد دلار در حساب بانکی اش در تاجیکستان دارایی دارد. دوشنبه این موضوع را رد کرده و اموال بابک زنجانی را بین شرکت های داخلی تقسیم کرده بود.

با به قدرت رسیدن سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید در ایران، تهران و دوشنبه روابط خود را از صفر آغاز کردند و بنا را بر گسترش فوری و همه جانبه روابط گذاشتند. در سال 2021، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به 121 میلیون دلار رسید که دو برابر سال 2020 میلادی بود. ایجاد سرمایه گذاری های مشترک در مناطق آزاد اقتصادی نیز در حال بررسی است.

در اواسط ماه مه، نخستین کارخانه مشترک تولید هواپیماهای بدون سرنشین ابابیل 2 آغاز به کار کرد. این نقطه عطفی در همکاری نظامی دو کشور بشمار می رود. دولت دوشنبه معتقد است که تهدید اصلی برای این کشور از جانب افغانستان است. کارشناسان معتقدند، ایران که مواضع قوی در افغانستان دارد، می تواند به بهبود اوضاع افغانستان کمک کند. تهران بر خلاف دوشنبه، موفق به همکاری با طالبان شده است.

در این میان تاجیکستان می تواند، به ادغام ایران با سازمان های مختلف منطقه ای و بین المللی کمک کند. تاجیکستان همچنین می تواند محرکی برای همکاری نزدیک تر میان ایران و کشورهای آسیای مرکزی باشد.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و تاجیکستان امام علی رحمان سفر رئیس جمهوری تاجیکستان به ایران سید ابراهیم رئیسی دولت سیزدهم آسیای مرکزی آسیای میانه ایران و آسیای میانه


( ۱۴ )

نظر شما :

میر یعقوب حمیدی ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۰
سفر امامعلی به ایران جهت احیای دوستی؟ فکر میکنم مصلحت ارباب امامعلی را مجبور به این سفر کرده والا چندان رغبتی بر احیای دوستی در کار نیست. در میان مستعمرات سابق شوروی (( ۱۵ جمهوری اتحاد جماهیر شوروی)) تنها ۳ جمهوری ( بیلوروس،ارمنستان،تاجیکستان) به معنی واقعی مستقل نشدند ، که دلیل ان حضور دهها هزار قشون روس در این ۳ جمهوریست، که بدون اجازه روسها قادر به حرکت مستقلی نیستند، که در این میان اثار تداوم حاکمیت روس بر تاجیکستان دامن دیگر جمهوریهای اسیای میانه را هم گرفته ( ازبکستان،قیر قزستان،قزاقستان،ترکمستان) در اولین روزهای پاشیدن شوروی واعلام استقلال تمامی جمهوریها تنها این ۳ جمهوری ( تاجیک،ارمن،بلوروس) مانع رفتن قشون روس از سرزمینشان شدند ودر حقیقت زیر سایه روسها نفس میکشند در غیر اینصورت دوامی بر ادامه حیات ندارند. وتازه به اتکای روس بر دیگر همسایگان هم زور بازو نشان میدهند مثل ( تصرف خاک قره باغ توسط ارامنه و ادعاهای مرزی تاجیکها بر کشورهای همسایه،و توپ وتشر بلوروس بر اوکراین و لیتوانی) لذا معنی احیای دوستی هم در مصلحت ارباب بوده که در ۳۰ سال گذشته چنین اجازه ای را روا نمیداشت.
پوتین ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۴
خیلی ذوق زده شدین اینگار نخست وزیر ژاپن یا آلمان قدم رنجه فرمودن هر چه گرسنه هست مارا پیدا می کند
به میر یعقوب حمیدی ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۸
چرا قرقیزستان و قزاقستان و ....جا انداختی ؟؟؟؟؟ اینها روس‌ها پایگاه دارند ،تا به حال بعد تاریخ ۱۹۹۱ فروپاشی شوروی را خوانده ای ؟؟؟؟؟؟ یا خاطرات مکتوب ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در وضعیت بعد فروپاشی کشورهای شوروی ؟؟؟؟؟؟چیزی را ندانسته اظهار فضل نکنید ؟؟؟؟؟ بعد فروپاشی شوروی ترکمنها که کاملا با قحطی و کمبود گندم مواجه شده بودند ،ایران با سخاوت چند صد تن گندم و آرد تحفه آنها کرد ( پدر بزرگ همین ریس جمهور ترکمنستان به آن اذعان کرده و نهایت تشکر را از ایران کرده است )،جنگ قره باغ ایران آرد گندم ،نفت و گاز و حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی از نخجوان و باکو در مقابل پیشروی ارامنه و روس‌ها روانه کرد حتی سپاه علنا با توپخانه نیروهای زرهی ارمنستان را کوبید که باعث توقف پیشروی ارمنستان به سمت نخجوان محاصره شد ،شد ، قضیه دره فرعانه و مرزبندی تاجیکستان با ازبکستان و قرقیزستان تفرقه روس‌ها برای ماندن در این کشورها بوده است هرچند ازبکستان با حمایت غرب قصد باجگیری و امتیاز گیری داشت که ناموفق بود ، تفکرات پانترکی یک و به طرفه شما قومگرا ها کاملا علنی شده