مذاکرات در تعلیق

ایران و امریکا منتظر هم هستند

۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۴:۰۰ کد : ۲۰۱۱۰۸۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
لورا روزن می نویسد: از یک مقام رسمی ایران پرسیدم که به نظر او دو طرف می توانند راهی به جلو پیدا کنند؟ پاسخ داد که در تلاش هستند. وی در ایمیلی گفت: "آنها تلاش می کنند که راهی را برای خروج از این وضعیت پیدا کنند. مشکل بتوان گفت که چه زمانی توافق حاصل می شود."
ایران و امریکا منتظر هم هستند

نویسنده: لاورا روزن Laura Rozen   

دیپلماسی ایرانی: گفت وگوها برای احیای توافق هسته ای ایران، بر سر حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا، در تعلیق است. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه گفت که "شمار اندکی از مسائل دیرپا باقی مانده و اکنون بر عهده ایران است که درباره این موارد تصمیم بگیرد."

پرایس گفت: "از 2012 تا 2018، چندان حمله ای به پرسنل نظامی و تاسیسات دیپلماتیک آمریکا در عراق صورت نمی گرفت. این وضعیت در سال 2018 تغییر کرد و بین سال های 2019 تا 2020، شمار حملات گروه های مورد حمایت ایران 400% افزایش یافت. این شرایط در پی خروج دونالد ترامپ از برجام، قراردادن سپاه در فهرست تروریستی و قتل سلیمانی پدید آمد."

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین افزود که "تلاش برای خاموش کردن نیروهای مسلح مورد حمایت ایران در عراق، در چارچوب راهبردی که از دولت ترامپ به ارث رسید، کارآیی نداشته است. ما به راهبردی نیاز داریم که کار کند، موثر باشد و همچنان بر این باوریم که بازگشت به برجام، تغییر مسیر مناسبی است."

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به رادیو فرانس 24 گفت: "گام بزرگ به جلو در مسئله هسته ای ایران، آن است که ما بنیان توافق را تحصیل کرده ایم. هنوز وقفه ای وجود دارد که به روابط آمریکا و ایران بر می گردد و امیدواریم بتوانیم این مسئله را هم حل و فصل کنیم."

علی واعظ، یک کارشناس ارشد در زمینه گفت وگوهای هسته ای وین می گوید: بویژه به این دلیل که آمریکا اطلاعات دقیقی از طرح های فعال ایران برای هدف گرفتن مقام های پیشین آمریکایی به انتقام قتل قاسم سلیمانی دارد، برای دولت بایدن بسیار دشوار است که بتواند از حذف نام سپاه از فهرست تروریستی دفاع کند.

واعظ افزود: "بسیار دشوار است که بتوان فرمولی را یافت که برای دو طرف قابل پذیرش باشد. این شبیه یک بن بست مکزیکی است. هر طرف انتظار دارد که طرف دیگر کوتاه بیاید چرا که هر کدام فکر می کند که دیگری نیاز بیشتری به توافق دارد. اما در واقعیت، هر دو طرف به این توافق نیاز دارند و به نظرم هر دو طرف در معرض بدسنجی هستند."

صالح شاه، از شبکه رهبری اروپایی می گوید: "اشکال اینجاست است که این مسئله، حساسیت سیاسی دارد و نه اهمیتی مادی و واقعی." واعظ هم می گوید "واقعیت آن است که اگر درج سپاه در فهرست تروریستی، کارآیی داشت، نباید تهدیدی علیه حضور آمریکا در منطقه یا افراد آن صورت می گرفت. بنابراین، این کار به هدفش نرسیده و آمریکا را امن تر نکرده است."

از یک مقام رسمی ایران پرسیدم که به نظر او دو طرف می توانند راهی به جلو پیدا کنند؟ پاسخ داد که در تلاش هستند. وی در ایمیلی گفت: "آنها تلاش می کنند که راهی را برای خروج از این وضعیت پیدا کنند. مشکل بتوان گفت که چه زمانی توافق حاصل می شود."

هنری راوم از گروه یورواشیا نیز گفت: "به نظرم دو طرف در حالت صبر و انتظار هستند تا ببینند چه پیش می آید... به هر حال راهی پیدا می شود و به نظرم شانس حصول توافق بالاست. علاقه سیاسی کافی در هر دو طرف برای عبور از این مانع وجود دارد و اراده انجام آن را هم دارند."

راوم درباره تاثیر افزایش بهای نفت به دلیل جنگ اوکراین بر طرف آمریکایی گفت وگوهای هسته ای، گفت که احتمالا این فاکتور، در سطح مذاکره کنندگان تاثیری ندارد اما برای دولت آمریکا که بر متحد ساختن جهان برای فشار بر روسیه و حمایت از اوکراین تمرکز کرده و نیز در تلاش برای مقابله با تورم و بهای بالای سوخت در داخل کشور است، این باید یک فاکتور تاثیرگذار باشد."

منبع: پولیتیکو / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاکرات وین مذاکرات هسته ای ایران و امریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی لورا روزن خروج سپاه از فهرست گروه های تروریستی


( ۱۰ )

نظر شما :