واقعا توافق نزدیک است

رفع مانع روسی

۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۰۹۰۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
در عمل، به نظر می‌رسد دولت بایدن احساس کرده که توافق با ایران ارزش معافیت تحریم‌های بی‌سابقه‌ علیه مسکو را دارد و مسکو نیز به این نتیجه رسیده است که یک مانع می تواند بر اتحاد حیاتی آن با نظام ایران تأثیر بگذارد.
رفع مانع روسی

نویسنده: ایو بوردیون

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد هیچ چیز مانع از توافقی که برنامه هسته ای ایران را در ازای لغو تحریم های ایالات متحده امریکا متوقف می کند، نباشد. روسیه از امریکا تضمین هایی را به دست خواهد آورد که روابط اقتصادی این کشور با تهران را از تحریم های اعمال شده علیه این کشور معاف خواهد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو به همراه همتای ایرانی خود اطمینان داد که از کاخ سفید تضمین‌های کتبی دریافت کرده است که تحریم‌های کشورش به همکاری هسته ای غیرنظامی آن با تهران مربوط نیست. بنابراین می توان استنباط کرد که روسیه مانعی برای توافق جدید بر سر برجام نخواهد بود.

برجام بازگرداندن بین‌المللی ایران را در ازای توقف قابل راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای این کشور که مظنون به مخفی کردن تولید بمب‌های اتمی بود، فراهم کرده بود.

در عمل، به نظر می‌رسد دولت بایدن احساس کرده که توافق با ایران ارزش معافیت تحریم‌های بی‌سابقه‌ علیه مسکو را دارد و مسکو نیز به این نتیجه رسیده است که یک مانع می تواند بر اتحاد حیاتی آن با نظام ایران تأثیر بگذارد.

احیای برجام سه پیامد مطلوب برای غربی‌ها خواهد داشت. این امکان را به ایران می‌دهد تا چند ماه دیگر به بازارهای جهانی نفت بازگردد، در حالی که قیمت نفت خام به علت جنگ در اوکراین در حال افزایش است. مزیت دوم، حداقل در کوتاه مدت، موضوع نگران کننده خاورمیانه را از بین می برد، در حالی که روسیه در اوکراین و همچنین چین، چالش های امنیتی و اقتصادی بزرگی را تشکیل می دهند. و مزیت سوم احیای برجام که مشروط به راستی‌آزمایی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، ذخایر اورانیوم غنی‌شده لازم برای ساخت بمب‌های اتمی ایران را متوقف می‌کند.

ضرر غربی‌ها این است که در مرحله کنونی، به نظر می‌رسد تهران یکی از مراحل کلیدی را پشت سر گذاشته است که به آن امکان می‌دهد به یک «کشور آستانه» تبدیل شود، یعنی در صورت لزوم بتواند ظرف چند هفته بمب هسته‌ای داشته باشد.

بر اساس گزارش سوم مارس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران 33.2 کیلوگرم مواد شکافت‌پذیر غنی‌شده با غنای 60 درصد اورانیوم 235 ایزوتوپ که برای بمب‌های هسته‌ای لازم است، ذخیره کرده که دو برابر بیشتر ازاواخر ژانویه است. برای تولید بمب، 25 کیلو اورانیوم غنی شده با غنای 90 درصد کافی است. هنوز چندین مرحله لازم است تا ایران بتواند یکی از آنها را در اختیار داشته باشد. اسرائیل، دشمن قسم خورده حکومت ایران، همواره گفته است که اجازه نخواهد داد ایران به یک کشور آستانه دستیابی به بمب اتم تبدیل شود.

منبع: لزکو / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و روسیه مذاکرات وین مذاکرات هسته ای لغو تحریم ها گفت وگوهای هسته ای ایران و امریکا


( ۱۰ )

نظر شما :