حزبی ریشه دار با پیونده های قوی

عربستان تاب رقابت با قدرت حزب الله در لبنان را ندارد

۰۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۹۹۳۱ اخبار اصلی خاورمیانه
موفقیت عربستان برای تقویت تاثیر خود در لبنان بسیار کم است زیرا نفوذ ایران در این کشورها به سال‌های طولانی برمی‌گردد و قدرت نظامی حزب الله این گام کشورهای خلیج فارس را مهار می‌کند...اسرائیل باید نفوذ خود را در لبنان از طریق صدور گاز تقویت کند تا از این طریق تهران و حزب الله را تضعیف کند.
عربستان تاب رقابت با قدرت حزب الله در لبنان را ندارد

نویسنده: زهیر اندراوس

دیپلماسی ایرانی: موفقیت عربستان برای تقویت تاثیر خود در لبنان بسیار کم است زیرا نفوذ ایران در این کشورها به سال‌های طولانی برمی‌گردد و قدرت نظامی حزب الله این گام کشورهای خلیج فارس را مهار می‌کند...اسرائیل باید نفوذ خود را در لبنان از طریق صدور گاز تقویت کند تا از این طریق تهران و حزب الله را تضعیف کند.

همچنان انتقال گاز اسرائیل به لبنان فکر نهادهای امنیتی و سیاسی اسرائیلی را به خود مشغول کرده است و علاوه بر این کارشناسان مراکز پژوهشی این موضوع و پیامدهای راهبردی و تاکتیکی آن را بر امنیت ملی  این رژیم بررسی می‌کنند.

در این راستا موشه البو، پژوهشگر موسسه هرتزلیا این پرسش را مطرح کرد که آیا گاز اسرائیل به لبنان از طریق خطوط لوله کشورهای عربی منتقل خواهد شد؟ او به این پرسش در پژوهشی جدید با گفتن این که احتمال این امر وجود دارد پاسخ داد؛ اما افزود اکنون پرسش این نیست. او تاکید کرد اسرائیل مسئول گازی نیست که به مصر و اردن صادر می‌کند با این وجود منفعت اسرائیل ایجاب می‌کند که گستره همکاری در زمینه انرژی با مصر و اردن را افزایش دهد و سرمایه اسرائیل را در امنیت ملی کشورهای عربی تقویت کند و از این امر برای محقق ساختن اهداف امنیتی خود استفاده کند.  

در این پژوهش اسرائیلی اضافه شده که اسرائیل منفعت آشکاری در توسعه نفوذ مصر، اردن و کشورهای خلیج فارس در لبنان و کاهش نفوذ رو به افزایش ایران دارد؛ اما علی رغم این امر شانس محقق شدن آن کم است.

این پژوهشگر اسرائیلی به 12 شرطی اشاره کرده است که چندی پیش کشورهای خلیج فارس به واسطه وزیر امور خارجه کویت برای کمک به لبنان به این کشور ارائه کردند. به گفته این پژوهشگر اسرائیلی این اقدام که در پاسخ به تهدید عربستان و امارات از سوی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان صورت گرفت، مورد تایید کشورهای منطقه و جهان است و هدف آن تضعیف جایگاه حزب الله در لبنان، توقف مداخله این حزب در جنگ داخلی یمن و افزایش فشار بر دولت لبنان و جریان‌های سیاسی دیگر این کشور است.

با این وجود این پژوهشگر اسرائیلی تاکید کرد که شانس موفقیت این اقدام عربستان بسیار کم است زیرا نفوذ ایران سال های طولانی در لبنان قدمت دارد و قدرت نظامی، سیاسی و اجتماعی حزب الله به نظر می‌رسد این اقدام کشورهای خلیج فارس را مهار می‌کند. به علاوه اینکه سناریوی امضای توافق هسته‌ای جدید شامل سرازیر شدن منابع بسیاری به اقتصاد ایران خواهد شد و تهران خواهد توانست از آن برای بهبود جایگاه حزب الله در لبنان استفاده کند.

در این پژوهش اسرائیلی همچنین آمده که بُعد فرقه‌ای و شیعی آشکار حزب الله در بافت فرقه‌ای پیچیده لبنان این حزب را به حامی ایرانی رسانده است.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل حزب الله حزب الله لبنان لبنان عربستان سعودی عربستان و لبنان اسرائیل و لبنان اسرائیل و حزب الله


( ۷ )

نظر شما :