یادداشت اختصاصی از سوریه

سوریه و نفتی که غارت می شود

۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰ کد : ۲۰۰۹۶۸۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
عبدالله السامر در یادداشت اختصاصی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یشتر چاه های نفت سوریه تحت کنترل ایالات متحده است که به واسطه آن شرکت های نفتی وابسته به کاخ سفید اموال کشور سوریه را غارت می کنند. پنتاگون از ضعف موقت ملت سوریه سوء استفاده می کند تا منابع طبیعی کشور را بدزدد و استقلال و وحدت کشور را نابود کند. 
سوریه و نفتی که غارت می شود

نویسنده: عبدالله السامر، روزنامه نگار مستقل سوری

دیپلماسی ایرانی: اخیرا ویدئویی در اینترنت منتشر شد که نشان می دهد نیروهای جنایتکار امریکایی مقادیر متنابهی از نفت سوریه را ربوده اند و در تانکرهای عظیم از کشور خارج می کنند در حالی که ادوات نظامی امریکایی آنها را همراهی می کنند. کاروان نظامی امریکایی در بزرگراه M4 به سمت عراق می رود تا از طریق گذرگاه مرزی الولید به طور غیرقانونی عبور کند.

حضور امریکایی ها در این منطقه از سوریه کاملا روشن است. به گزارش خبرگزاری سانا، نیروهای امریکایی اخیرا پالایشگاه نفت را در چاه های رمیلان در بخشی شرقی از استان حسکه توسعه داده اند که می تواند سرقت و غارت نفت سوریه در ماه های آینده را افزایش دهد. 

لازم به یادآوری است که این نخستین بار نیست که امریکایی ها تولیدات نفتی کشور را به یغما می برند، این شیوه جابه جایی منابع طبیعی کشور مدت های طولانی است انجام می شود. 

در سال 2018 رسانه ها اطلاعاتی را درباره راه های جدید انتقال نفت از مرز سوریه و عراق منتشر کردند. همچنین عشایر محلی اعلام کردند که خودشان به عینه دیده اند که تریلی های حامل نفت بارها راه چاه نفت العمر به پایگاه نظامی امریکایی ها در نزدیکی شهر الشدادی را پیموده اند. همچنین از اراضی ممنوعه در منطقه سنجار نفت صادر شده که این گونه معروف است تروریست های داعشی از این طریق به پول رسیده اند و از نفت ربوده شده سهمی برده اند. 

این در حالی است که بیشتر چاه های نفت سوریه تحت کنترل ایالات متحده است که به واسطه آن شرکت های نفتی وابسته به کاخ سفید اموال کشور سوریه را غارت می کنند. پنتاگون از ضعف موقت ملت سوریه سوء استفاده می کند تا منابع طبیعی کشور را بدزدد و استقلال و وحدت کشور را نابود کند. 

مسئولان امریکایی اهداف خود را از تسلط بر چاه های نفت سوریه پنهان نمی کنند و روشن است که آمادگی دارند از نیات خود به هر شکلی دفاع کنند. این واقعیت نگران کننده بر وضعیت مرزهای ترکیه و سوریه تاثیر می گذارد و افزایش تنش در سراسر سوریه را باعث می شود. واشنگتن برای حفظ نفود خود در خاورمیانه با وجود همه وعده هایی که بر سر عقب نشینی نیروهایش از خاک جمهوری سوریه داده بود تلاش می کند. 

کارهای جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا نشان می دهد که هدفش طولانی کردن بحران تسلیحاتی و بی ثباتی وضعیت است. در حالی که دولت قانونی گام به گام آزادسازی کشور را از دست گروه های مسلحی که فضا را برای آزادی عمل کامل نیروهای امریکایی در شمال شرق سوریه مهیا کرده اند، پیش می برد.  

این واقعیت ها و دیگر حقایق موجود نشان می دهد که حضور غیرقانونی امریکا در سوریه سبب می شود تا تنش در خاورمیانه تشدید شود و این خود، مانع اساسی در برابر هر گونه رسیدن به صلح سیاسی در وضعیت موجود است. روشن است که قبل از هر چیز کاخ سفید به دنبال یافتن منابع جدیدی برای بهره برداری های غیرقانونی خود است نه نجات شهروندان عادی و حل بحران انسانی در کشور.  

کلید واژه ها: نفت سوریه سوریه سوریه و امریکا امریکا و سوریه عبدالله السامر


( ۲۶ )

نظر شما :

فرهاد ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۱
نفت سوریه بیشتر در مناطق کردنشین این کشور است. بسیاری از محصولات کشاورزی سوریه هم مربوط به همین مناطق است. سوال اینجاست که سوریه که بیشتر ثروتش مربوط به مناطق کردنشین است به جز ندادن شناسنامه و حق تحصیل و مالکیت و... برای کردها چه کرده است!؟
کامران ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۴
نویسنده یک پای این سرقت را که همانا گروهای تروریستی کردی هستند قید نکردند .و نگفتند که این گروهها خودسرانه نسبت به عقد قرارداد با شرکتهای امریکایی و سرقت نفت سوریه اقدام کرده اند
ابراهیم قدیمی ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۶
کردها در چهار کشور ایران ،عراق ،سوریه و ترکیه حضور کم وزیاد دارند۔۔کردها از مرزها بدون اجازه دولتها عبور میکنند۔بخش عمدهای از کردهای سوریه مهاجر از ترکیه هستند۔کردهای قدیمی حتی مهاجرین انها در سوریه شناسنامه واوراق هویت دارند۔کردهای جدیدا از مرز گذشته ندارند۔ایا دولت سوریه باید بهر کردی که از مرز گذشت اوراق هویت بدهد؟این سئوالی است که پاسخ ان مشگل است۔دولت امریکا مهاجرین غیر قانونی امریکای جنوبی ومکزیک را نمی پذیرد۔ذخایر معدنی هر کشور متعلق به کل جامعه ان کشور است وبرطبق قانونمندی دولتی استخراج وبهره وری میشوند۔ ونه منطقه محدودی که در ان واقع شدهاست۔
ابراهیم قدیمی ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۳
مرزی در سرزمین خاکی نمی توان رسم کرد که فرهنگ دوطرف مرز را جدا گند۔دوطرف مرز همواره فرهنگمشترک وحتی خویشاوندی مشترک دارند۔افراد باید به تابعیت خود احترام بگذارند۔دوطرف مرز کردستان کرد هستند ودوطرف مرزبلوچستان بلوچ ودوطرف مرز اذربایجان ترک۔
ابراهیم قدیمی ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۷
اگر زباغ رعیت ملک خورد سیبی بر اورند غلامان او درخت از بیخ۔امریکا اگر به صنار وسه شاهی در امد نفت چند بشکه ای سوریه خود را وصل کندوضعیت دیگران مشخص است۔
کامران ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۲
کنترل بخش شرقی فرات توسط گروههای ترور کردی و کمک امریکایی ها دلیل بر این نیست که این مناطق تماما کرد نشین هستند ! اکثریت این مناطق عرب نشین و بخشهایی کردنشین و ترکمن نشین بوده اند . از قضا همین حس تملک و نیامده صاحب خانه شدن باعث شده دولت سوریه به کردها که اکثرا تازه واردان بوده اند شناسنامه سوری ندهد .
ایرانی ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۶
خوب اگر به مهاجرت است که در ایران هم به ترکهای مهاجر که هزار سال بعد از آریاییها آمده اند نباید شناسنامه داده شود؟ مبدا تاریخ را که نمیشود به اختیار نژادپرستان گرفت. ضمنا مسلما سابقه حضور کردها چه در ترکیه و چه در کنونی از خود اعراب و ترکها بسیار بیشتر است.
کوروش ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۱
قبلا هم نفت این مناطق بر ضد ساکنین بومی اون منطقه توسط خود حکومت سوریه و بعدش توسط داعش و ترکیه غارت میشد. اون موقع ولی کسی اعتراض نمیکرد!
امیر ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۵
من نمیخوام هیچ وقت ایران تجزیه بشه و در ضمن یک فارس هستم و نه کرد. اما از یکطرف هم میبینم که ۶۰-۷۰ میلیون کرد با نژاد و زبان و مذهب مشترک بین چهار کشور گیر افتادن و در همه این کشورها هم به اینها به یک نحوی ظلم میشه! وقتی میبینی حتی یهودی های اسرائیل هم با ۷-۸ میلیون جمعیت حق حاکمیت خودشون رو پیدا کردن آدم نمیدونه چی بگه. واقعا در حق کردها ظلم تاریخی شده!
خسرو ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۲
هفتاد میلیون کرد ؟ افراطی های کرد خودشون جمعیت چهل میلیون را قبول دارند ولی فرق کردهای ایران با کردهای ترکیه بیشتر از فرق عربها با تاجیک ها هست یا فرق مذهبی و طریقت های عشایر کرد عراق بیشتر از تفاوت شیعه و سنی است یعنی این مردم جمع شونده در یک کشور نیستند و نمونه بارز آن جنگ دائمی بارزانی ها و طالبانی ها در عراق و ... است ایرانی و فرهاد و کوروش و امیر که وانمود میکنند کرد نیستند به سوال من جواب دهید واقعا چرا ایران به این بزرگی را نمی توانید وطن حساب کنید ؟ کردستان خیالی تان که محصور در کوهها بوده و اختلافات عشایری و دینی و مذهبی موجود انرا مثل افغانستان خواهد کرد چه جذبه ای دارد ؟ باور کنید که وطن پرستان چهار کشور ایران و ترکیه و عراق و سوریه ، اجازه تجزیه کشورشان را نمیدهند -- در سوریه پ ک ک تبدیل به ابزار امریکا برای دزدی نفت شده است برای اینکه سرباز امریکایی زنده بماند جوان فریب خورده کرد قربانی میشود
فرهاد ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۸
مطمینا ما ایران را بسیار بیشتر از پانترکهایی که پرچم بیگانه را بلند میکنند و اسم خلیج فارس و بزرگان و تاریخ این مملکت را تحریف میکنند وطن میدانیم و از خیلیها بیشتر برای ایران هزینه داده ایم. کجا بر خلاف پانترکها که حاضرند برای اردوغان و علیف جامه بدرند حرفی بر علیه ایران زده شده است؟ اما در برابر ظلم به کردها هم ساکت نخواهیم بود.
امیر در جواب خسرو ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۲
شما درست گفتی ۴۰ میلیون عدد صحیح هست. اما مگه ۴۰ میلیون شوخیه؟ همچین جمعیتی یک کشور متوسط بحساب میاد. حتی جمعیت ایران در زمان انقلاب هم بیشتر است! در ضمن بقیه صحبت های شما راجع به اختلاف کردها کاملا اغراق آمیز و غلط هست!
ایران دوست ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۱
جالب است یک عده با تفکرات بنیادگرایی قومی همین چند وقت دادشان بلند شده بود که از مس سونگون چیزی به ما نمی‌رسد و باید خرج تیم تراکتور از این معدن بیاید که در محدوده ماست که تحت لوای این تیم برویم ورزشگاه و ضد ایران و ایرانی شعار بدهیم. ولی همینها زمانی که ازحق و حقوق مردم محلی دیگری که سالها یک صدم حقوق اولیه شان در مورد تحصیل و مالکیت و... نداشته اند چه برسد به مزایای اقتصادی، صحبت میشود، معیارهایشان عوض میشود و خودشان را ایرانی جا میزنند!
اصغر ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۲
چطور است وقتی ترکیه از داعش تروریست نفت میخرید دزدی محسوب نمیشد
خسرو ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۱
پانکردی که خود را ایران دوست جا میزند -- انصاف داشته باش در ایران حق تحصیل و مالکیت در این حد فعلی برای همه یکسان اعمال میشود میدانم که تو منظورت حق تحصیل بزبان کردی است ولی این برای همه غیرفارسها یک شکل است در ضمن حقوق مالکیت برای کل ملت ایران یکسان است باور کن که فریب کاری مشکلتان حل نمیکند نود درصد کردها اعتقادی به جدایی طلبی ندارند وقت و هزینه ایران با تجزیه طلبی کردی هدر میرود
ایران دوست ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۲
عزیز من شما هنوز در درک جملات مشکل دارید ولی تحلیل بین المللی میکنید! منظور من از حق تحصیل واضح است اگر با عینک پانترکیسم و فاشیسم به آن نگاه نکنید. کردهای سوریه به دلیل محروم بودن از شناسنامه نمیتوانند تحصیل کنند. چه برسد به اینکه خواستار تحصیل به زبان مادری باشند. طبعا به دلیل نداشتن مدارک شناسایی مالکیت هم نمیتوانند داشته باشند. قبل از اینکه با پیشفرضهای ملهم از توهم بخواهید صرفا جواب بدهید اول سوادتان را بالا بررید و حرف طرف مقابل را متوجه بشوید. ضمنا دهه هاست ما از هیچ جای ایران به جز از شما در درداخل ایران شعارهای تجزیه طلبانه با تکیه بر پانترکیسم و عثمانی گری نمیشنویم.