شکاف ها میان ترکیه و بروکسل عمیق تر می شود

آنکارا در خطر اخراج از شورای اروپا

۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۶۸۲۰ اخبار اصلی اروپا
دولت ترکیه از اجرای حکم دادگاه استراسبورگ خودداری کرده است. اگر دولت ترکیه بر عدم آزادی کاوالا و دمیرتاش تا پایان ماه نوامبر پافشاری کند، شورای وزیران شورای اروپا قصد دارد در جلسه خود از ۳۰ نوامبر تا ۲ دسامبر روند اخراج ترکیه را آغاز کند.
آنکارا در خطر اخراج از شورای اروپا

نویسنده: یورگن گوتشلیش   

دیپلماسی ایرانی: در پایان یک محاکمه طولانی در استانبول، سرانجام عصر جمعه قضات به نفع درخواست دادستان عمومی رای دادند: این بدان معناست که عثمان کاوالا، زندانی سیاسی برجسته حتی پس از چهار سال همچنان در بازداشت موقت به سر می برد.

این تصمیم اقدامی تحریک آمیز است، نه تنها علیه کاوالا، بلکه بیش از همه علیه شورای اروپا که بالاترین نهاد آن، یعنی شورای وزیران، در اواسط ماه سپتامبر خواستار آزادسازی سریع کاوالا از زندان شده بود. شورای وزیران بدین ترتیب بر تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا که قبلاً در سال 2019 حکم داده بود تا کاوالا و صلاح الدین دمیرتاش، رئیس سابق حزب دموکراتیک خلق ‌ها از زندان آزاد شوند، صحه گذاشت.

دولت ترکیه از اجرای حکم دادگاه استراسبورگ خودداری کرده است. اگر دولت ترکیه بر عدم آزادی کاوالا و دمیرتاش تا پایان ماه نوامبر پافشاری کند، شورای وزیران شورای اروپا قصد دارد در جلسه خود از 30 نوامبر تا 2 دسامبر روند اخراج ترکیه را آغاز کند.

تنها چند ماه پیش نیز ترکیه از کنوانسیون استانبول برای حمایت از زنان که طبق قوانین بین المللی یک قرارداد الزام آور شورای اروپاست، خارج شد. حذف ترکیه از قدیمی ترین سازمان دولتی اروپایی که در سال 1949 تأسیس شد و همه کشورهای اروپایی از جمله روسیه و کشورهای قفقاز ارمنستان، آذربایجان و گرجستان در آن عضویت دارند، تقریبا بی سابقه خواهد بود و به دولت اردوغان که به اعتبار بین المللی خود اهمیت زیادی می دهد، آسیب دائمی وارد می کند. 

عثمان کاوالا یکی از مشهورترین مبارزان در جامعه مدنی ترکیه است. او نهادهای مختلفی را تأسیس کرد که از فرهنگ اقلیت ها در ترکیه، به ویژه ارمنی ها و کردها و همچنین آشتی همگانی در بطن جامعه حمایت می کند. کاوالا که ابتدا متهم به تأمین هزینه اعتراضات گزی در سال 2013 بود، از این اتهام تبرئه شد. اما پیش از آنکه بتواند زندان را ترک کند، دادستان اتهام جدیدی را مبنی بر دست داشتن وی در کودتای 2016 علیه اردوغان مطرح کرد.

منبع: تاگس سایتنوگ / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه اتحادیه اروپا ترکیه و اروپا شورای اروپا ترکیه و اتحادیه اروپا


( ۱۴ )

نظر شما :

علی ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۷
طوری از کاوالا سخن گفتن انگار او یک فرشته است. بهتره سوابق و کارهایی وه انجام داده و نقش اصلی که در کودتا داشته رو نیز مینوشتن اگر در ترکیه دموکراسی نبود خیلی وقت پیش به اتهام کمک به کودتاگران تهدید امنیت ملی ارتباط با دستگاههای اطلاعاتی غرب اعدام شده بود.
اشکان ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۵
زمانی نه چندان دور برخی مردم ترکیه ایرانیها را انسانهای عقب مانده می پنداشتند اما اکنون با تشکر از اردوغان همه دنیا ترکیه را عقب مانده مرتجع تروریست میدانند چاه مکن بهر کسی اول خودت دوم کسی
خسرو ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۸
شورای اورپا تشکل سطحی و بی اثری است که مخالفت با ترکیه یا روسیه آنرا سر پا نگهداشته است و توصیه هایش ارشادی است و اجباری به رعایت آنها وجود ندارد چرا یک شورا در مورد دو نفر باید رای دهد ؟ دو نفری که اگر در کشور دیگری بودند تا حال اعدام شده بودند اگر ترکیه از این شورا خارج شود فرقی به حالش نمی کند ولی شورا بی اعتبار میشود
الپرتونگا ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۶
زمانی که در جنگ بوسنی خون مسلمان ریخته می شد برای صربستان جنایت کار از این تهدید ها وجود نداشت
آبتین ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۱
کودتا نمایشی بیشتر نبود برای کشتار و زندانی کردن مخالفین اردوغان و پانترکها. هرکسی حتی روزنامه نگارها و معلمها و پزشکهای مخالف رو به تروریسم متهم کردن و خودشون داعش رو در بالاترین سطح حمایت کردن. کشوری که بر مبنای نژادپرستی اداره بشه همین وضعیتش میشه که تروریستها آزاد و صلح طلبها زندانی هستن. وضعیتی که پانترکها با نفرت پراکنی میخوان در ایران هم اجرا کنن آخرش به همین میرسه.
آراد ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۴
بعضی از هم وطن هامون طوری سنگ ترکیه رو به سینه میزنند که خود شهروندان ترکیه اینگونه نمیکنند.
امیر ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۲
شورای اروپا بازوی سیاست اتحادیه اروپاست ( نماینده تمام پارلمان اروپاست )نه تشکل سطحی و بی اثر اعتبارش در سیاست اقتصادی ،امنیتی و .....اتحادیه مشهود است
هشترودی ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰
در جواب جناب آراد باید بگم اینان یا شهروند ترکیه هستن یا مزدور ترکیه شک نکن،هرجا که حرف از ترکیه و اردوغان هست اینا هم هستن ماموریت اینا همینه