هم زمانی آتش سوزی های اخیر با مذاکرات هسته ای

جنگ سایه های اسرائیل و توافق هسته ای متزلزل

۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۳۰۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
. به نظر می رسد تهران مشتاق است هزینه یک معامله احتمالی را افزایش دهد. این مسئله باعث نگرانی اروپایی ها و جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده می شود که از زمان روی کار آمدن خود به سازش با تهران امیدوار بوده است و فرستادگان وی پشت میز مذاکره در وین نشسته اند. اما در درجه اول، اسرائیل مایل نیست اجازه دهد ایران به اقدامات خود ادامه دهد و به نظر می رسد "خارک" و پالایشگاه نفت حاوی این پیام است: ما حواسمان به شماست.
جنگ سایه های اسرائیل و توافق هسته ای متزلزل

نویسنده: کریستیان بومه

دیپلماسی ایرانی: به رغم تلاش های چندین ساعته خدمه و آتش نشانان، کشتی "خارک" ایران در مقابل دریای عمان غرق شد. این یک ضرر و خسارت بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است. "خارک" یکی از معدود کشتی های نیروی دریایی ایران بود که می توانست به کشتی های دیگر کمک رسانی کند و از جمله سوخت آنها را تأمین کند و همچنین محموله های سنگین را حمل کند. ایران تأکید می کند که "خارک" تنها برای اهداف آموزشی استفاده می شد.

هیچ گونه اطلاعات رسمی در مورد علت این حادثه در دست نیست. اگرچه گفته می شود این یک حمله نبوده است، اما در مورد این ادعا تردیدهایی وجود دارد، زیرا تقریبا در همان زمان یک پالایشگاه نفت در جنوب تهران نیز شعله ور شد. یک مقام دولتی "هر گونه حدس و گمان در مورد خرابکاری" را رد کرد.

اما ناظران عقیده دیگری دارند و اشاره می کنند که اخیرا شمار آتش سوزی ها و انفجارهای مرموز در نیروگاه ها، بیمارستان ها و  تأسیسات هسته ای مهم ایران در حال افزایش است. همه این وقایع یک وجه مشترک دارند: احتمال دست داشتن اسرائیل و موساد در آن. بسیاری از ناظران این نظریه را قابل قبول می دانند.

برای سال ها دولت یهود و حکومت تهران جنگ سایه ها را در پیش گرفته اند و با استفاده از روش های نظامی سعی می کنند به دشمن نشان دهند که قادرند او را در هر جایی مورد اصابت قرار دهند. مدت هاست که این دشمنان نه فقط در خشکی و هوا، بلکه در دریا نیز می جنگند. غرق شدن کشتی "خارک" می تواند بخشی از این جنگ سایه در جبهه دریایی باشد.

نکته قابل توجه همزمانی آن با مذاکرات جاری در وین میان کشورهای اروپایی و امریکا و روسیه و چین با ایران برای احیای توافق هسته ای است. به نظر می رسد تهران مشتاق است هزینه یک معامله احتمالی را افزایش دهد. این مسئله باعث نگرانی اروپایی ها و جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده می شود که از زمان روی کار آمدن خود به سازش با تهران امیدوار بوده است و فرستادگان وی پشت میز مذاکره در وین نشسته اند. اما در درجه اول، اسرائیل مایل نیست اجازه دهد ایران به اقدامات خود ادامه دهد و به نظر می رسد "خارک" و پالایشگاه نفت حاوی این پیام است: ما حواسمان به شماست. این امر در دولت جدید اسرائیل نیز که برای اولین بار پس از سال ها توسط بنیامین نتانیاهو رهبری نشده است، تغییر نخواهد کرد. نفتالی بنت که در پی تصدی پست نخست وزیری است، از مخالفان سرسخت ایران است و حتی در ائتلاف بسیار ناهمگن او، بر سر ادامه عملیات علیه تهران اتفاق نظر وجود دارد.

با این حال بعید است چنین مانورهای خرابکارانه ای، اشتیاق مهمترین متحد اسرائیل را برانگیزد. ایالات متحده امریکا تحت ریاست جمهوری بایدن می خواهد هرچه سریعتر مشکل ایران حل شود تا بتواند با تمام توان به رقیب خود در چین بپردازد. اما به هر حال حملات اسرائیل، مذاکره با تهران را آسان نمی کند.

منبع: اشپیگل / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل ایران و امریکا احیای برجام خرابکاری اسرائیل آتش سوزی


( ۸ )

نظر شما :