حمله به دستگاه سیاست خارجی نباید سرپوشی بر کاستی ها باشد

گاندو و ضدیت با دیپلماسی

۰۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۵ کد : ۲۰۰۱۱۸۸ اخبار داخلی پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
محمود اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: شایسته است به جای تخریب بهترین فرزندان این مرز و بوم که دغدغه ای جز منافع ملی و سربلندی مردم کشورمان ندارند، بدنبال نفوذی هایی بگردیم که ناکامی‌های امنیتی اخیر را در کشور رقم زده و درصدد تضعیف ایران در صحنه بین الملل با حمله به دستگاه دیپلماسی هستند. «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.»
گاندو و ضدیت با دیپلماسی

نویسنده: محمود اکبری، کارشناس روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی: با آغاز نمایش سریال گاندو ۲ در ادامه گاندو ۱ در رسانه ملی، بار دیگر این سوال پیش می آید که بانیان این سریال و رسانه ملی جهت تضعیف دستگاه دیپلماسی بدنبال چه اهدافی هستند. در گاندو ۱ رئیس دستگاه دیپلماسی که به اعتراف دوست و دشمن بهترین عملکرد را در مذاکرات هسته ای و به نتیجه رساندن برجام داشته، فردی منفعل و از همه جا بی خبر نشان داده می شود و در گاندو ۲ تا اینجای کار، علاوه بر اینکه رئیس دستگاه دیپلماسی همچون گذشته فردی منفعل نشان داده می شود، دو مشاور وزارت امور خارجه جاسوس انگلیس معرفی شده، یک مشاور دیگر جاسوس بالقوه است و یک نفوذی هم در تیم مذاکرات بوده است.  

گاندو ۱ زمانی ساخته و پخش شد که ترامپ و دولتمردان تحت امرش با اعتراف به اینکه برجام تماما به نفع ایران بوده و سر دولت قبلی آمریکا کلاه رفته، از آن خارج شد. این خروج با استقبال رژیم صهیونیستی، ریاض و ابوظبی که همیشه علیه منافع مردم کشورمان هستند مورد استقبال قرار گرفت. محافلی در داخل نیز که همیشه منافع جناحی و شخصی خود را بر منافع ملی ترجیح می دهند، از این اتفاق ذوق زده شده و حملات گسترده ی خود را علیه برجام آفرینان از جمله رئیس دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه تشدید کردند تا با تضعیف آنان، دفاع موثری از منافع ملی در مقابل دشمنان صورت نگرفته و هدف مشترک (مرگ کامل برجام) رخ دهد. ساخت و پخش سریال گاندو ۱ در راستای همین هدف بود. اگر سازندگان و پخش کنندگان گاندو ۱ کمترین دغدغه ای در مورد منافع ملی داشتند، باید در مسیری گام برمی‌داشتند که به بهره گیری ایران از امتیازات برجام منجر می شد، ولی با حمله به برجام و برجام آفرینان و نتیجتا نشان دادن چراغ سبز به برجام ستیزان خارجی، آنها را در تخریب برجام مصمم‌تر کردند. گاندو ۱ نشان داد که تامین کنندگان مالی، سناریو سازان و پخش کنندگان آن هرگز دوست ندارند که مردم و کشور در سایه تلاش های دیپلماتیک روی خوش و آرامش ببینند، بنابراین باید دیپلماسی و رئیس و دستگاه متولی آن، تضعیف شوند. منافع آنها زمانی تامین می شود که وضعیت عادی در کشور برقرار نبوده و مردم از تنگناهای اقتصادی رهایی نیابند.

دیپلماسی سدی در مقابل چنین هدفی به حساب می آید. گاندوی ۱ و در حال حاضر گاندوی ۲ غیر از عقده گشایی علیه دستگاه دیپلماسی را به ذهن متبادر نمی‌سازد. شاید در جهان نتوان کشور دیگری غیر از ایران را یافت که در آن ارگان هایی رسمی برای رسیدن به منافع جناحی یا شخصی و یا شاید پنهان سازی ضعفهای کلیدی خود، به دستگاه دیپلماسی به عنوان نیروی خط مقدم جبهه برای دفاع از منافع ملی، آن هم در شرایط ویژه کنونی، از پشت خنجر بزنند.

انفجار در تاسیسات هسته ای نطنز، دزدیده شدن اسناد و مدارک هسته ای، ترور دانشمند هسته ای، هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری بجای موشک و سرنگونی آن و ... همه نقص های امنیتی است که با حمله به دستگاه دیپلماسی قابل ترمیم نیست.

شاید از نظر سازندگان و پخش کنندگان سریال های گاندو برچسب زدن به دستگاه های سیاسی از جمله دستگاه دیپلماسی کم هزینه ترین راه برای انحراف افکار عمومی از ناکامی های امنیتی است، ولی این رویکرد بدترین ضربه به منافع ملی و آب ریختن در آسیاب دشمن است. 

چه بسا نفوذی هایی که تسهیل‌گر ترور دانشمند هسته ای، دزدیده شدن اسناد هسته ای، خرابکاری و انفجار در مراکز هسته ای و نظامی بوده اند، همانها هدایت حمله به دستگاه دیپلماسی را بر عهده دارند، تا ایران عزیز ضربات جبران ناپذیری را توامان در عرصه های داخلی و بین المللی تجربه کند. 

شایسته است به جای تخریب بهترین فرزندان این مرز و بوم که دغدغه ای جز منافع ملی و سربلندی مردم کشورمان ندارند، بدنبال نفوذی هایی بگردیم که ناکامی‌های امنیتی اخیر را در کشور رقم زده و درصدد تضعیف ایران در صحنه بین الملل با حمله به دستگاه دیپلماسی هستند. «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.»

کلید واژه ها: ایران و امریکا جاسوسی سریال گاندو گاندو 2 دیپلماسی ترور محسن فخری زاده


( ۲۶ )

نظر شما :

ناشناس ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۷
کلا ایران به استراحت نیاز دارد ... ایرانِ به شدت سیاست زده ، شدیدا به استراحت نیاز دارد ... خوب است تمام ( تاکید می کنم ) تمام گروهای کوچک و بزرگ سیاسی برای مدتی کرکره حرافی ، باند بازی ، حقه بازی ، زیرآب زنی ، سفسطه ، مغلطه ، دورویی ، گروکشی ، بگم بگم ، اختلاس ، ارتشا و کلا تمام اعمال و افکار و صحبتهای مشمئز کننده که نفس ایران و ایرانی را بند آورده است را پایین بکشند بلکه برای چند صباحی هم که شده در فضایی شفاف بتوانیم لااقل جلوی بینی خود را ببینیم ، دورتر پیشکش ... بابا بفهمید چند مدت دیگر که خیلی هم دور نیست ، همین ترکیه بیخ گوشمان ، جای آمریکا را برایمان خواهد گرفت ... بفهمید ای ...
مهدی ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۱
با سلام فکر کنم نویسنده محترم کلا بی خبر تشریف دارن یاد شدن نیست رهبر انقلاب اینجور قرارداد رد خسارت محض دونست خود رئیس جمهور با این ادعا گفت نا دو سه بردین برجام رو. ما نقد رو دادیم هیچی نگرفتیم یادش رفته رئیس بانک مرکزی اون گفت دستاورد ما در ب جان تقریبا سفر بوده نتیجه برجام رو در خواب صنعت هوافضا میبینیم چون تعهد دادیم در مقابل چه گرفتیم: تقریبا هیچ سایت وزین دیپلماسی ایرانی بهتره متن های بهتری منتشر کنه
صادقی ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۳
دیپلماسی ایران ضعیف نیست ، بلکه ذلیل ، ناکارامد ، فشل ، با کمی چاشنی خیانت ، الوده است ، چرا در برجام ظریف بجای اعتراض به نقض تحریم ها ، سعی در لاپوشانی و توجیه تحریم های غربی ها دارد ، این عمل یا خیانت است ، یا نا کارامدی دیپلمات های ایرانی،،،چرا سعی در تطهیر مردان ناکارامد،در دیپلماسی ایران دارید
اکبر ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۴
در اینکه فرزندان ما در دستگاه دیپلماسی دغدغه ای بجز منافع و سربلندی کشورمان ندارند کسی تردید ندارد . بلکه جنجال برای سیاسی جلوه دادن سریال موفق گاندو ۱ و ۲ که خواسته چگونگی ارتباط گرفتن دشمنان با دیپلمات‌های کشورمان را بعنوان یکی از راههای نفوذ نشان دهد جای تعجب دارد. برخلاف نظر آقای اکبری اتفاقاً دیپلمات‌های همه کشورهای جهان ( از جمله کشور خودمان ) همواره اولین قربانیان سازمانهای جاسوسی دنیا بوده و هستند.
محسن ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۶
سلام زحمات دستگاه دیپلماسی برای برای خیر خواهان مردم و نظام پوشیده نیست و قدردان آن هستند و هستیم . ولی متاسفانه در دیدگاه اقلیت تندرو همه متهمند حتی اگر خلافش ثابت شود .از نظر این گروه هر کاری جناح مقابل انجام دهد چه خوب چه بد محکوم است و برعکس هر کاری از طرف یاران و همفکرانشان باشد مورد تایید شان خواهد بود .
محمد ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۲
به جای فرافکنی در خصوص جاسوسی در تیم هسته ای و دستگاه دیپلماسی باید در اداره دستگاه دیپلماسی شیوه و افرادی به کارگیری بشه که این همه جاسوس در جای حساسی مثل وزارت خارجه رفت و آمد نداشته باشن.
حسین ۰۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۱:۴۷
ظاهراً این نویسنده اگر دچار توهم گردیده است.اگر مخالفان دستگاه دیپلماسی در مورد نفوذی های ذکر شده در این سریال دروغ میگویند چرا رییس دستگاه دیپلماسی از آنها شکایت نمیکند.علت بیرون رفتن ترامپ از برجام یک نظر شخصی نبود که این نویسنده عنوان میکند بلکه دستور کار دولت آمریکا و رژیم اسراییل برای ترامپ بود تا بتوانند با فشار حداکثری ایران را به برجامهای دیگر مجبور نمایند پس این احمقانه است که تقصیر را به گردن مخالفان برجام بیندازیم بلکه این سناریو از پیش طراحی شده روباه پیر یعنی دولت انگلیس بود که با امپراطوری رسانه ای و لابی‌ها و نفوذی های خود در ایران موفق به اجرای برجام هسته ای شد و متاسفانه این نویسنده آن را وارونه جلوه میدهد و بدنبال انحراف افکار عمومی می‌باشد بلکه میل ملت ایران به رو در رویی با نظام بکشد بلکه نظام مجبور به اجرای برجام های دیگر شود.
سید طاهر ۰۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۲:۴۵
بیان واقعیت های اثبات شده چرا اینقدر ناراحت و پریشانتون کرده؟
سعید سلطانپور ۰۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۷:۴۴
اقای کارشناس برای اثبات ادعای خودش ، از ترامپ دلیل می اورد که نه اعتبار جدی در واشنگتن دارد و نه در بین متحدین آمریکا - اتفاقا امضای برجام ، به ایران یک فرصت تاریخی داد که فشارهای سیاسی اسراییل را که ایران را همواره به تلاش برای ساخت بمب اتم ، متهم می کند و بدلیل نفوذ رسانه ای و مالی ، در سطح جهان ، جا انداخته بود ، را خنثی کند . فقط یک سال اول 2015 ؛ اسراییلی ها عملا کارشکنی نکردند ولی بدلیل گره زدن اقتصاد داخلی توسط دولت نو لیبرال اقتصادی اقای روحانی ، به تحریم ها ، عملا راه را برای تحریم های مجدد ترامپ بازتر کرد . اقای ظریف سیاستمدار توانایی هست ولی بدون اقتصاد قوی و نیروی نظامی قوی ، نمی توان در سیاست منطقه ای و جهان ، در صحنه سیاسی تاثیرگذار بودو شما را جدی بگیرند. ازادی بیان اری ، تحریف حقایق و وارونه جلوه دادن برای منافع جناحی ، نه
پارسی ۰۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۹
خلاصه خروجی گاندو برای بیننده ایرانی و خارجی : گرگها برای رسیدن به منافع بیشتر به جان هم افتاده اند و یکدیگر را می دارند. به همین سادگی
معین ۰۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۳:۱۹
اگر برجام خوب بود چرا امریکا مثل اب خوردن تمام تحریم ها را دوباره اجرا کرد وبرگرداند این چه توافقی است که ایران باید به ان عمل کند و طرف های دیگر هیچ کاری انجام ندهن دوم اینکه توافق برجام را میشود یکی از بدترین توافق ها ی تاریخ 40 ساله جمهوری اسلامی ثبت کرد از مکانسیم ماشه که تمام تحریم ها را بر میگرداند تا نگرفتن ضمانت اجرایی که دوباره یک ریس جمهور دیگر امریکا از ان خارج نشود سوم نابود کردن بخش عظیم صنعت اتمی کشور نابودی کامل ارکتور اراک و نابودی نطنز و فردو نابودی اورانیوم های 20 درصدی و ارسال ان به خارج از کشور چهارم از دست دادن توان بازدارندگی اتمی در برابر امریکا وقتی امریکا بداند ایران دیگر برگ اتمی را ندارد معلوم است که فشار ها را افزایش میدهد در پایان باید گفت سیاست اقای ظریف یک سیاست خارجه ضعیف وشکست خورده و نابودگر برای کشور بود امیدوارم این اخرین اشتباه جمهوری اسلامی در حوزه مذاکره درباره مولفه های قدرت باشد
مختار ۰۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۳:۲۷
متاسفانه دولت حسن روحانی یکی از بدترین دولت های تاریخ ایران است حسن روحانی یک ریس جمهور ناکارامد است که نمیشود به ان و دستگاه و وزیران ان اعتماد کرد در دوره حسن روحانی ما شاهد لو رفتن اسناد اتمی کشور بودیم اینقدر این عملیاتی که در ایران انجام دادن خنددار است که باید حسن روحانی را بعد از پایان ریاستش محاکمه کنن مگر میشود تمام اسناد اتمی کشور را با کامیون بار بزنن و از ایران خارج کنن در دوره اقای روحانی ما شاهد ترور شهید فخری زاده و حاج قاسم بودیم ایا دشمن در دولت نفوذ نکرده نمیدانم ولی باید کشور را از دست این جماعت یا قبیله که هیچ کاری جز نابودی و تحقیر مردم ندارن را نجات داد
میرحلیم ۰۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۶
مطلب جالبی بود .احسنت .