مسکو بعد از ایروان به باکو گوشمالی می دهد؟

ناخرسندی روسیه از پیام های رژه آذربایجان

۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۷:۰۰ کد : ۱۹۹۸۰۷۱ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می نویسد: منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که روس ها از برگزاری این رژه بسیار ناراحت شدند. البته این ناراحتی را علنا بیان نکردند و چیزی از این ناراحتی را رسانه ای نکردند اما بعید نیست مراتب ناراحتی خود را به گوش آذری ها و ترکیه ای ها رسانده باشند. 
ناخرسندی روسیه از پیام های رژه آذربایجان

دیپلماسی ایرانی: رژه نیروهای مسلح آذربایجان که با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و به میزبانی الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان برگزار شد، بازتاب های گسترده ای در رسانه ها داشته است. شعرخوانی رئیس جمهوری ترکیه در آن رژه می توان گفت کل رژه را تحت تاثیر قرار داد و بازتابی که در ایران داشت و واکنش هایی که به این اظهارات شد، کام این سفر شیرین را برای اردوغان کمی تلخ کرد. چه بسا حتی بتوان گفت طرف آذربایجانی نیز از این که چنین فضایی به وجود آمد، ناخرسند شد.

ماهیت شعری که اردوغان خواند در اصل خطاب به روسیه است و شاعر آن شعر فولکلور از این که سرزمین های آذری توسط روسیه تزاری از هم دور افتاده اند گلایه می کند. این که مشاوران اردوغان به او مشاوره غلط دادند یا رئیس جمهوری ترکیه خود شخصا نیت کرد چنین شعری بخواند، برای کسی روشن نیست، اما یک واقعیت را نمی تواند کتمان کند؛ مخاطب آن شعر اگر ایران نباشد، حتما روسیه است.  

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که روس ها از برگزاری این رژه بسیار ناراحت شدند. البته این ناراحتی را علنا بیان نکردند و چیزی از این ناراحتی را رسانه ای نکردند اما بعید نیست مراتب ناراحتی خود را به گوش آذری ها و ترکیه ای ها رسانده باشند. 

غیبت مقامات روس در رژه باکو و حضور رجب طیب اردوغان به عنوان عالی ترین مقام یک کشور بیان کننده این واقعیت است که باکو می خواهد این پیام را بدهد که جنگ با ارمنستان را تنها به کمک ترکیه برده است، مساله ای که چندان به مذاق روس ها خوش نمی آید.

اگرچه توافق آتش بس اخیر با حضور روسیه به دست آمد و چهار طرف درگیر در آن یعنی آذربایجان، ارمنستان، روسیه و ترکیه پذیرفتند که نیروهای حافظ صلح متشکل از آنها مسئول تامین صلح قفقاز شود اما به این بدان معنا نیست که روسیه از تمامی اتفاقات پیش آمده خرسند است. 

نیکو پوپسکو، مدیر برنامه "وایدر یوروپ" در یادداشتی که در وبسایت شورای روابط خارجی اروپا نوشته است، می نویسد: "روسیه خطوط قرمز خود را هم برای ترکیه و هم برای آذربایجان روشن کرده است. اما به نظر می رسد هر دو کشور تعمدا از این خطوط قرمز عبور کرده اند. هم ترکیه و هم آذربایجان اهداف روشنی در جنگ قره باغ داشتند که گمان می کردند رسیدن به این اهداف ارزش آن را دارد که از خطوط قرمز عبور کنند."

وی در بخش دیگری از یادداشت خود می نویسد: "روسیه نسبت به هرگونه تغییر معادله در حوزه قره باغ به ویژه در آذربایجان و ارمنستان حساس است، برای همین به هیچ وجه اجازه نمی دهد کسی به راحتی معادلات را تغییر دهد حتی اگر آن عوامل داخلی باشند."

پوپسکو رژه پیروزی در باکو را دهن کجی آذربایجانی ها به حساسیت های روس ها می دانند که آنها به پشتوانه ترکیه انجام داده اند. 

در همین رابطه امیل مصطفایف، کارشناس مسائل سیاسی در آذربایجان به الجزیره می گوید: "آذربایجان باید این را گوشه ذهن خود داشته باشد که اگر ارمنستان شهرهای آذربایجان را اشغال کرد و توانست حدود 30 سال تحت اشغال داشته باشد با وجود این که سازمان ملل و جامعه جهانی اشغالی بودن آنها را تایید کرده اند، به این دلیل بود که روسیه از این اشغال حمایت می کرد. حالا هم روسیه اگر ببیند هر کدام از طرف منازعه معادلات را رعایت نمی کنند و می خواهند محاسباتی را بدون در نظر گرفتن منافع روسیه اعمال کنند، فورا واکنش نشان خواهد داد. ممکن است این واکنش سریع و آنی نباشد اما تجربه ثابت کرده است روسیه هیچ چیز را فراموش نمی کند و در زمان مناسب اراده خود را تحمیل خواهد کرد.» 

شاید بتوان گفت که مسکو در وهله اول قصد داشت گوش مالی حسابی به نیکول پاشینیان، نخست وزیر غرب گرای ارمنستان بدهد و به او بفهماند اگر کشورش در منطقه در امان مانده و می تواند در حوزه هایی یکه تازی کند، به واسطه حمایت روسیه است که اگر نباشد، چنان که در جنگ اخیر ارمنستان با آذربایجان حداقل بود، ارمنستان قادر به تحمل فشارهای بیرونی نیست و بسیار شکننده است. کما اینکه دیدیم شکست خورد.

پوپسکو در این باره می نویسد: «روسیه در جنگ ارمنستان میزان شکنندگی ایروان را به ارمنی ها فهماند. روسیه در آنجا به آنچه می خواست رسید. قطعا به راحتی هم از کنار آذربایجان نمی گذرد. به ویژه که می بیند ترکیه و آذربایجان هر دو خطوط قرمزش را رعایت نکرده اند. بنابراین آمادگی آن را دارد که در اولین فرصت بازی این دو را به هم بزند.»

روسیه ارمنستان و آذربایجان، هر دو را حیات خلوت خود می داند که هر گونه صحنه گردانی در آن را تنها با حضور خود به عنوان یک بازیگر غیرقابل تغییر تصور می کند. رفتارهای ترکیه و هر کشور خارجی دیگر در آذربایجان و همچنین تمایلاتی که آذربایجانی ها به غرب بی توجه به منافع روسیه ابراز داشته اند به هیچ وجه برای روس ها قابل قبول نیست.

با این تفسیرها باید انتظار داشته باشیم که در روزها یا ماه های آینده باز هم تحولات تازه ای در حوزه قفقاز روی دهد. تحولاتی که چه بسا این بار باب میل باکو و آنکارا نباشد و میدان گردان آن این بار مسکو باشد.   

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: آذربایجان روسیه روسیه و آذربایجان ارمنستان روسیه و ارمنستان مسکو قره باغ رجب طیب اردوغان الهام علی اف ترکیه


( ۷۸ )

نظر شما :

سورنا تبریزی ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۰
ایران از همان سی سال پیش در پی آزادسازی قره‌باغ بود ولی تفکرات پانترکیستی ایلچی بیگ باعث شد نه تنها قره باغ در اشغال بماند بلکه شوشا نیز از دست آذربایجان رفت. حالا که جنگ تمام شده و حواس تصمیم‌گیران به این موضوع متمرکز شده ، زمان حضور جدی ایران در جمهوری آذربایجان است. ایران نزدیکترین مناسبات فرهنگی را با جمهوری آذربایجان دارد و باید از این فرصت استفاده کرد و روابط را گسترش داد. نیروی قدس سپاه پاسداران و جامعه المصطفی بهترین فرصت حضور را دارند. پیوند عاشورا پیوند مهمی است.
فدوی ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۴
سورنای عزیر حرف شما متین و درسته اما افسوس که چپمان خالیست ... کشورها چه قوی و چه ضعیف ، پول و اقتصاد طرف مقابل را نگاه می کنند دقیقا مشابه رفتار انسانها با هم ...
عثمانی چی فکر کرده ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۲
عثمانی چی فکر کرده ، که قدرت های تاریخی قفقاز کنار میروند ، تا ته دیگ عثمانی به توران خیالی برسه، نه این اقدامات فقط باعث تحریکه، که ترکان نتیجه تحریک دشمنان تاریخیشون با طعم زهر ناک بنیاد برکنی خواهند کشید
کوردستان اناتولی ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۵
پوپسکو در این باره می نویسد: «روسیه در جنگ ارمنستان میزان شکنندگی ایروان را به ارمنی ها فهماند. روسیه در آنجا به آنچه می خواست رسید. قطعا به راحتی هم از کنار آذربایجان نمی گذرد. به ویژه که می بیند ترکیه و آذربایجان هر دو خطوط قرمزش را رعایت نکرده اند. بنابراین آمادگی آن را دارد که در اولین فرصت((( بازی این دو را به هم بزند.)))»
سعید تبریزلی ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۸
هر کسی از پیام های رژه آذربایجان ناراحت شده می تواند یک لیوان آب خنک نوشجان کند.
محمد ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۸
اساس حکومت آذربایجان بر مبنای ضدیت با ایران و ایرانی پایه گذاری شده است و تمام توهمات پانترکی که در ایران شاهد هستیم هم از این کشور سرچشمه می گیرد ، در طول تاریخ ما دعوای ترک و فارس نداشتیم ،و این آتشی است که از آن کشور بلند می شود ، در اولین گام باید به هموطنانمان آموزش دادکه ما در ایران ترک نداریم ، و هموطنان شمال شرقی ما آذری هستند ، ترک ها بازماندگان مهاجران اسیای میانه هستند که امروز در کشور ترکیه می بینیم و هیچ قرابتی بین ما و آنها وجود ندارد
آذری ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۷
ترکیه در همه جا شکست خورده در آذربایجان هم شکست خورده اردوغان اخر کارش هست شهرداریهای شهرهای بزرگ دست شیعه ها افتاده نمی دونه چکار میکنه کسی که از داعش حمایت کرد اردوغان بود خائن میخواد آذربایجان رو با این کارش تجزیه کنه اما از ترس روسیه هیچ کاری نمیتونه بکنه تحریم شد ببینیم الان میخواد با تورم منفی ۲۰ چکار کنه .
بابا ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۸
امپراتوری روسیه افول کرده شروع امپراطوری ترک هست ایران هم اگر بخواد امپراطوری خودش را بسازه باید دوش در دوش ترکها و آذربایجان حرکت کنه نه به روسیه نه به چین سلام به ایران سلام به آذربایجان سلام به ترک سلام به دنیای صلح و آشتی
خسرو ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۶
ژورنالیستهای وطنی که از اتمام اشغال سرزمین های آذربایجان ناخرسندند ، دوست دارند تا می توانند قضیه را تراژیک کنند ،در سه ماه گذشته و در اثنای جنگ ، تقریبا همه نویسندگان و کامنت نویسان به گذشته مشترک آذربایجان به ایران و اینکه آنجا همیشه ایران بوده است اشاره می کردند ، و اینکه آذربایجان موفق به بازگرداندن قره باغ نخواهد شد و اینکه الهام علیف ، از طرف ملت قبول نمی شود و... حال وضعیت عوض شده و پیش بینی هایتان اشتباه از آب در آمده است بهتر نیست با هضم شرایط جدید روابط باآذربایجان را بهتر کنیم تا در بازسازی مناطق آزاد شده شرکت کنیم ؟ می دانم که دوسال بعد گلایه می کنند که آذربایجان همه پروژه ها را به دیگر کشورها داده است ، بهتر نیست مثل تمام دنیا ، روابط خارجی را با تجارت و روابط اقتصادی مزین کنیم ؟ اینکه روسیه بخواهد آذربایجان را گوشمالی کند چه نفعی به ما دارد؟ چرا از آن مشعوف می شویم؟ مگر قرار است همه کشورها ، خواسته های روسیه را قبول کنند؟ روسیه را در چشم تان بزرگ نکنید چون پوتین اهل معامله هست و تعهدی به هیچ کشوری ندارد ، ما هم باید مثل ترکیه و آذربایجان به منافع خودمان بیاندیشیم که هیچ کسی با دوستی خاله خرسه به جایی نرسیده است
رضا ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۸
اینده ثابت خواهد کرد عمل باکو و ترکیه اما روسها تا سال 2024 جز 5 قدرت جهان خواهند شد و لازمه موفقیت و اثبات ان در دست گرفتن نخبگان و سیاستمداران و مردم مطابق سیاست خود است انهم نگین قفقاز (باکو) حساسیت زیادی دارند در اسیای مرکزی رقابت شدید بین ازبکستان و قزاقستان برای رهبری ترک است ترکیه عروسک گردان غرب است (با بدهی بیش از 500 میلیارد دلاری ) است نه روسیه نه ایران و نه چین و تا حدودی هند مانع تعبیر خوابهای عثمان گرایانه میشوند عاقبت دردناکی در انتظار ترکیه و باکو است
علی ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۸
دعوای تورک وفارس از زمانی شروع شد که برای اولین بار در تاریخ 100 سال پیش زمامداری این سرزمینها با کودتای امپریالیستی دست پارسها افتاد. که دست به عوض کردن هر چیزی از جمله نام کوهها و جنگلها و خیابانها و دشتها و شهرها و روستها ..... زدند به این خیال باطل که می توانند مطابق خواسته ی اربابانشان ریشه تورک و بقیه ی ساکنان ان را بخشکانند ولی زهی خیال باطل ، تورکها به عنوان ساکنان اصلی همیشه حقوق دیگر ساکنان این سرزمین را نیز رعایت می کردند که تاکنون دعوایی به قول شما نشده است . انسان حیران میماند که در کشور خودمان تورم بیش از 100 درصد است ولی به تورم 20 درصد تورکیه خوشحالی می کنند .
در پاسخ خسرو ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۲
ملت و دولت ایران خشنود از آزادی قره باغ اما با چه نیرو (با استقرار گروهک‌های تروریستی ترکمنی و نظامیان ترکیه و حمایت اسراییل و غرب)چرا ترکیه و باکو همیشه به ایران سو ظن دارند ؟؟؟!!!! بدانید باکو به تنهایی قادر به باز پس گیری قره باغ نبود (اگر عدم حمایت روسیه و عدم دخالت ترکیه و اسراییل و حمایت‌های آنها نبود )همانطور که در طی سالیان گذشته نتوانست .همین حالا تمام پروژه‌ها ترکیه برداشته و اسراییل از جمله بزرگراهها و جاده ها. باکو باید سهم حمایت آنها را بدهد .سری به سایتهای ترکیه و مفسران آن بزنید به دستتان میآید این قرار داد صلح برای قطع روابط اقتصادی ایران با ارمنستان (و نزدیک ترین بازار اوراسیا و cis)است و سود آنرا ترکیه میبرد نه ایران .گوشمالی باکو هیچ نفع و سودی و خوشحالی برای ایران ندارد. دوستی زیاد و تکیه بر باکو و ترکیه هیچ نفعی ندارد ترکیه و اردوغان اهل معامله اند و تعهدی ندارند برای ایران شاهد زنده آن امروز بشار اسد و سوریه و....است
در پاسخ علی ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۱
این دعوای شما گفتید از زمان فروپاشی عثمانی و ورود قومیتگرا ها ترکیه در قدرت و سیاست بوجود آمده است سیاست انگلیسی یهودی و در ادامه با نام گذاری آذربایجان و تشکیل کشور باکو تسریع و شدت گرفت و شروع تغییر و جایگزینی اسامی شهر ها روستاها و کوهها و ....در ترکیه در راستای سیاست پانترکی آتا ترک در اراضی ارامنه نشین و آشوری نشین و یونانی نشین صورت گرفته و تخریب و جایگزینی کاشی اشعار فارسی نظامی گنجوی در آذربایجان و تحریف و انکار و جایگزینی آنها با تاریخ قومی و نژادی خود و پیوند آن با عثمانی ها .چرا قبل از اسلام ترکها در ایران وجود نداشتند ؟؟؟!!!! (نه تاریخی نه آثاری نه سفرنامه ای نه حکومتی نه ....) چرا قبل از قرن پنجم هجری اثری از آنها نیست چرا ؟؟؟!!!! کدام حکومت ترکها تا به حال مراعات حقوق ساکنان آن داشته است .مغولها یا تاتار ها ازبک ،تیمور لنگ یا.....نکند .اشعار که در نکوهش ترکها و جنایات آنها نوشته شده است را نخواندی (نظامی و...) دست از تحریف و انکار تاریخ بردارید
Reza ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۵
روسیه باید از الحاق دوباره ملت شیعه آذربایجان به خاک ایران حمایت کند، اینطوری خطر عثمانی ها دیگه نه روسیه را تهدید میکنه و نه ایران رو
ایرانی ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۵
به Reza الحاق مجدد کشورها در دوران متمدن امروز ممکن نیست مگر به توحش ، مثل اقدام روسیه در مورد کریمه یا بخشی از گرجستان ،، مخالفت با پانترکها نباید باعث بشه ارزشهامون در حد توهم اونها پایین بیاد و دچار دو گانگی استاندارد ها بشیم ، جمهوری اذربایجان یک کشور مستقل با گرایشات تشیع و البته غلیظتره عثمانی هست ،،، همین اندازه که روابطمون رو باهاشون در حد یک کشور عادی و در صورت امکان صمیمی حفظ کنیم و کریدور شمال جنوب رو حمایت کنیم کافیه ، مهم مرز ارمنستان بود که حفظ شد و ما برای ارتباط با قفقاز محدود به ترکها نیستیم ، باید روابط با جمهوری گرجستان رو هم بازسازی کرد تا راه جایگزینی برای کریدور داشته باشیم خدا با کشور عزیز ماست ، با جغرافیای منحصر بفردش ، با 35 تریلیون دلار ذخایر زیززمینیش و با فرهنگش همینها کافیه برای بهترین زندگی همه ما،،،، نیازی به توحش الحاق نداریم که مارا به سرزمین کسی رشکی نیست هم وطن
رضا ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۶
درپاسخ محمد آقا جان اولا خودت برو آموزش ببین که تاریخ نمی دونی آذربایجان نام جغرافیایی است پس خیلی ها نمی دونند آذر ی زبان نیست پس زبان ترکی است د‌وم ابنکه مشکل ترک وفارس از خیلی وقتها قبل بوده علتش هم سیاستهای غلط بعضی مرکزنشینان است که اصرار دارند همه ایرانیهاباید فارس باشند هیچ حق وحقوقی به دیگر اقوام قایل نیستند بنابراین کسی هم حرف بزنه به جدایی طلبی متهم میشه همه باید خفه بشنداین سیایتها منجر گسستگی واختلاف شده والا آذربایجان که سهل آمریکا هم نمی تونه کاری از پیش ببره
فرهادعبدلی ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۹
اونایی که از ما آذربایجانی ها و ترک زبان ها، ناراحت هستند پیشنهاد میکنم یه لیوان آب خنک بخورند حتما سرحال میشند،یاشاسین بوتون تورک میلتی
به رضا نام ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰
دعوای فارس و ترک ، زمانی شروع شد که با پایان قاجار و جدایی باکو یعنی عمق استراتژیک ترکا در ایران ،دست ترکا از ایران کوتاه شد و دوران دیکتاتوری قومی ترک در ایران به پایان رسید و ملت ایران پس از هزاران سال استیلای ترک و تازی به آزادی عمل رسید
در جواب رضا ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۸
پس شما قبول دارید قدمت آذربایجان بیشتر از زبان ترکی مهاجران است ؟؟؟؟!!!!! آیا قبل از زبان ترکی, است اذربایجان بوده است ؟؟؟!!! علت این دعوا ها مگر همان هم شهریان و همزبانان شما در پایتخت نیستند؟؟؟!!!!قانون غلط اجرا و تفسیر میکند؟؟!!!!چرا باید همه قربانگوی سیاستهای قومیتگرا و نژادی شما آنهم امروز بهانه زبان مادری دارید فردا بهانه دیگری تا سیاستهای دیکته شده آنکارا و باکو را اجرا کنید خود را از ملت ایران جدا کرده آید و جدا بدانید ، همشهریان شما نبودند که در ورزشگاه یادگار امام در حین قرایت قرآن زوزه سردادن پا پرچم بیگانه بلند و شعارهای ساختار شکنانه قومیتی سر می‌دهند چرا چشم و عقل خود را در اختیار انور مرزها گذاشته آید ؟؟؟!!!چرا ؟؟؟!!چه تضمینی برای بهانه جویی در آینده نیست ؟؟!!!
ناشناس ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۵
روسیه هیچ کارى نخواهدکرد،مگروقتى هواپیماى روسیه را ترکیه سرنگون کرد،روسیه اقدامى کرد؟آنکاراوباکو با اسرائیل بستن لذاازکسى ترس ندارن
علی امیری ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۸
با چه ذهنیت کلاسیک و دموده ای تحلیل نوشته
یاشار (فریب خورده پانترکیسم) ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۰۷:۱۳
فریب زبان و قومیت و نژاد ترکیه و پانترکیسم نخورید.کلاه گشادی که اتا ترک ۹۸سال پیش سر ملت ترک کرد و شروع به کشف نژاد و قومیتی که در زمان عثمانیها نکوهش شده بود (واژه ترک در عثمانیها را جستجو کنید )منم اول همراه با آنها شدم و و فریفته شدم بعدها با بررسی آثار دکتر طباطبایی و کسروی ایران و بررسی سخنان و گفته های اقرار علیف و آراز علیف در آذربایجان واقعیتها موجود نشان راه اشتباه پانترکیسم و قومیتگرا که در صدد فقط زبان ترکی تحمیلی سعی در پیوند آن قومیت و نژاد با انور مرزهای آبی هستند (منظور فقط ترکیه )است عده ای هم دانسته و نادانسته سعی در تقویت این اندیشه پانترکیسم دارند و از سادگی و اطلاع اندک نسل نوجوان و جوان این خاک و خطه (آذربایجانات) بر علیه منافع و تمامیت ارضی این خاک و مصالح ملت خود استفاده می‌کند امروز هم در جهان سیاست غربیها و اسراییلی هالزوم همکاری و حمایت از ترکیه و دامن زدن بر مسایل قومیتی و نژادی در برابر ایران روسیه و قفقاز (با بررسی اتاق فکر ها اسراییلی ها و غربیها )در راستای سیاست سخت خود (تحریم تهدید و ناامنی و...)می‌بیند. امنیت و آسایش همراه رفاه این مردم مملکت آرزوی همه اقوام و نژادها این کشور است تا تحقق آن از تلاش و کوشش آن ازپا ننشینیم، آینده از آن ایران و ایرانی است
ایرانی ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۳
به هموطنانم : دوستانی که از نزاد اریایی صحبت میکنید بدونید ناخواسته بر علیه ایران و در خدمت پانترکها هستید ، دوستان در ایران ما هستند اقوامی که اریایی به معنای نزادی جا افتاده امروز نیستند ( من اذریم ) در نتیجه این باعث سو استفاده پانترکها و بقیه پانها خواهد بود ،، تا زمانیکه فرهنگ درست اریایی به معنای همه اقوامی که در چارچوب ایران عزیز زندگی میکنند نه صرفا پارسهای بزرگ و بی نظیر جا نیفته باید از ملت ایرانی حرف بزنیم از ایران فقط ایران ،،،، قوم گرا ، عوام گرا و نادان نباشیم
كامران ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۸
اقای ایرجعلی جامی همیشه این ایدی های جدید تو مثل یاشار و امیر خیلی زود لو میره ، حتی نمیتونی نوشتارت رو تغییر بدی ، کسی که برای خودش نمیتواند یک هویت ثابت تعریف بکند بهتر است در این مورد برای کسی توصیه ای نداشته باشد. فکر میکنم جواب دندانشکنی از جوانان غیور تالشی در جنگ قره باغ گرفتی ، پس اینهمه تلاش بیهوده نکن ، جواب جوانان اذربایجان به شما منافقین که هم دشمن اسلام هستید و هم دشمن اقوام ایران و دنباله رو امثال کسروی، دندان شکنتر خواهد بود
یاشار (فریب خورده پانترکیسم ) در جواب کامران ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۲
آقای کامران من این راه و روش که تو داری میروی زودتر از تو رفتم اما انتهای آن لبه پرتگاه بوده است وقتی خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر این امواج در مدت زمان زیادی قرار بگیری هویت و شخصیت را می‌گیرند و هویت و شخصیت دیگر میسازد و قادر به تحمل نظرات و انتقادات و حقیقت نیستید و سعی در به کرسی نشاندن حرف و تفکر خودت داری و مخالفان خود را پانفارس و پانکرد قلمداد میکنید و باعث شعله ور شدن نفرت قومیتی و نژادی و زبانی حتی به همشهریان خود (در دانشگاه حتی اردبیلی ها و...از دست سخنان من در امان نماندند و آخر گوشه گیری ختم میشود )
یاشار (فریب خورده پانترکیسم ) در جواب کامران ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۸
چرا دلیل و منطق من که از خود منابع باکو است را نقد نمی کنی (اقرار علی یف و....) در اینترنت سرچ کن .همفکرت (خسرو )منکر کوروش بود در مقاله قبلی شما منکر چی هستید ؟؟؟!!! من برای تک تک حرفهایی دلیل و منطق قابل دفاع دارم سخت است بعد چند سال تحت تفکرات پانترکیسم تغییر موضع بدم اما شد سایت دیپلماسی باید این سو ظن ها را اتمام کند و ریشه ای رسیدگی کند آنهم در کشوری که عده ای تاریخ ایران باستان و هخامنش دست مایه یهود میداند و منکر آن میشوند چرا ؟؟؟!!!!
خسرو ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۹
آفرین به ایرانی (آذری همدانی ) به نظر من هم تاکید روی آریابازی نژادی ، امتیاز به همه پانها خواهد بود ، باید روی افزایش اشتراکات همه ملت ایران تمرکز شود
عبدالرضا ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۳
روسیه نه میخواهد ونه می تواند علیه اذربایجان اقدام کند و گوشمالی دادن پاشینیان بهانه ای برای توجیه عقب نشینی روسیه است چون ارزش اذربایجان برای روسها از هر جهت خیلی بیشتر از ارمنستان است و اگر روسیه از ارمنستان حمایت می کرد اذربایجان را از دست می داد در صورتی که در هر حالت ارمنستان در دست روسیه است
به یاشار فریب خورده یا جامی رنگ عوض کن ۱۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۳
خودت اعتراف میکنی فریب خورده پانترکیسم بودی ولی توبه نکرده پان اریایی و پان فارس شده ای از حمایت و طرز فکرت در مورد هخامنشیان جعلی و کوروش یهودی همه چیز مشخصه برو خودت را مسخره کن عامو