هژمونی نظامی آمریکا، صلح جهانی را تهدید می‌کند

۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۱ کد : ۱۹۹۶۷۴۶ سرخط اخبار

دولت آمریکا اخیراً پیشنهاد روسیه مبنی بر تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک جدید به مدت حداقل یک سال و بدون شرط را رد کرد. یک نماینده آمریکا نیز اتهامات بی‌اساسی را درباره سیاست کنترل تسلیحاتی چین مطرح کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، با این وجود، این ذهنیت تسلط‌گرایی واشنگتن است که بزرگ‌ترین تهدیدها را به سمت امنیت استراتژیک جهانی و ثبات، نشانه می‌رود.

به لحاظ تاریخی، سیاست دفاعی آمریکا با رونق این ایده که آمریکا باید یک دشمن داشته باشد و اگر ندارد، بهترین کار این است که آن را خلق کند، شناخته می‌شود.

چنان که جیمی کارتر، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد، ایالات متحده "جنگ‌طلب ترین کشور در تاریخ جهان است" چرا که طی تاریخ عجیب ۲۴۰ ساله خود، فقط ۱۶ سال از صلح بهره برده است.

نیوزویک سپس از کارتر این‌طور نقل کرد که "این به خاطر گرایش آمریکا به مجبور کردن دیگر کشورها به تطابق با اصول آمریکایی است. "

آمریکا امروز به عنوان قدرت نظامی پیشرو در جهان، دارای نظریه‌های تهدید متنوعی بوده که بر مبنای آن‌ها آشکارا چین و روسیه را به عنوان رقبای استراتژیک خود تعریف می‌کند، در مورد تهدیدات خارجی غلو می‌کند و کشورهای بزرگ را در مقابل هم قرار می‌دهد.

این کشور که دغدغه تقویت نظامی را دارد، از لحاظ هزینه‌های نظامی بالاترین رتبه در جهان را دارا بوده و در سال ۲۰۱۹، بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار صرف هزینه‌های نظامی کرد که تقریباً ۴۰ درصد هزینه نظامی کل جهان و بیش‌تر از مجموع هزینه ۱۰ کشور بعدی در این لیست، را شامل می‌شود. با وجود این‌ها، پنتاگون همچنان به افزایش هزینه نظامی خود ادامه داده و در بودجه دفاعی ۲۰۲۰ آن به رکورد ۷۳۸ میلیارد دلار رسید.

آمریکا به منظور حفظ هژمونی خود، با صرف پیشتازی از دیگر کشورها در قدرت نظامی قانع نمی‌شود، بلکه به دنبال فائق آمدن نظامی بر دیگر کشورها است.

پنتاگون در سال‌های خیر حتی شروع به از سرگیری برنامه "جنگ ستارگان" خود از طریق ایجاد نیروی فضایی و سرعت‌بخشی به آزمایشات تسلیحات و تمرینات نظامی در فضا گرفت. این اقدامات، تهدیدات جدی به سمت امنیت فضایی نشانه رفته و شدیداً با اصل استفاده مسالمت‌آمیز از فضای خارج از جو، در تناقض است.

واشنگتن همچنین از پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد و توافق برجسته هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، خارج شده و با ممانعت از آغاز مجدد مذاکرات برای پروتکلی که شامل روال راستی‌آزمایی به منظور تقویت کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی شود، جلوی کنترل سلاح‌های بیولوژیکی را می‌گیرد.

تمام این تاکتیک‌ها ومانورهای سیاسی آمریکا، عمل‌گرایی خالص آن را در برابر پیمان‌های کنترل تسلیحاتی دوجانبه و چندجانبه قرار داده و واشنگتن را به مانع اصلی هدف کنترل تسلیحاتی تبدیل کرده است.

واشنگتن همچنین در حال بر هم زدن تعادل استراتژیک از طریق استقرار سامانه‌های دفاع موشکی در آسیا-اقیانوسیه و اروپای مرکزی و شرقی و برنامه دارد موشک‌های میان‌برد زمینی را در آسیا-اقیانوسیه و اروپا مستقر کند.

همان‌طور که اخیراً سفیر "گنگ شوانگ"، معاون نماینده دائمی جمهوری خلق چین در سازمان ملل متحد گفته است، هدف ایالات متحده تقویت حضور نظامی و دستیابی به سلطه مطلق است.

توسعه صلح‌آمیز و همکاری برد-برد، مدت‌هاست که به اجماع جامعه بین‌المللی تبدیل شده است. آمریکا به عنوان قوی‌ترین قدرت نظامی جهان، وظیفه بیشتری در حفظ صلح جهانی داشته و باید در حوزه کنترل تسلیحاتی و خلع سلاح، مسئولانه رفتار کند.


( ۲ )

نظر شما :