سودان؛ توافق با آمریکا برای اعاده مصونیت حاکمیتی است

۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۹۹۶۶۹۲ سرخط اخبار

وزارت دادگستری سودان اعلام کرد که دولت این کشور برای جلوگیری از اعلام شکایت مجدد علیه این کشور در آینده و تأئید مصونیت حاکمیتی خود با آمریکا توافقی امضا کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دادگستری سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در ارتباط با حل و فصل شکایت‌های مطرح شده علیه سودان در دادگاه‌های آمریکا از جمله پرونده انفجار در دو سفارت این کشور در نایروبی و دارالسلام (۱۹۹۸)، خارطوم و واشنگتن روز جمعه در مقر وزارت خارجه آمریکا توافقی امضا کرده‌اند.

به گفته خارطوم هدف این توافق، مصونیت حاکمیتی است. طبق قانون مصونیت حاکمیتی (مصونیت تاج)، حاکمیت یک کشور در مقابل شکایات مدنی و پیگردهای کیفری (خارجی) مصون است و در محاکم خارجی، قابل محاکمه نیست و حاکمیت یک کشور بدون موافقت خودش، نمی‌تواند تحت حاکمیت دستگاه قضایی کشوری دیگر قرار بگیرد. 

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، دولت سودان در بیانیه یادشده تأکید کرده است که هیچ مسئولیتی در قبال حملات یادشده ندارد و در عین حال، به عادی‌سازی و توسعه روابط با آمریکا تمایل دارد.

طبق این بیانیه، سودان با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار به آمریکا موافقت کرده است و این مبلغ تا زمانی که واشنگتن به تعهدات خود درباره خارج کردن سودان از فهرست تروریستی و تأکید بر مصونیت سیاسی این کشور عمل کند، در حسابی مشترک باقی خواهد ماند.

در بیانیه وزارت دادگستری سودان اشاره شده است که مطابق با توافق یادشده، تمام احکام قضائی صادر شده مرتبط با سودان درباره حملات یادشده لغو شده است و از طرفی دیگر، در توافق مذکور، ضمن تأکید بر حاکمیت سودان، اعلامش شده است که از شکایت مجدد علیه این کشور در آینده ممانعت به عمل خواهد آمد از این رو با سودان مانند دیگر کشورهایی که نام‌شان در فهرست تروریستی آمریکا نیست، رفتار خواهد شد.

آمریکا در سال ۱۹۹۳ و در دوره حکومت «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق این کشور، سودان را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد که در نتیجه آن خارطوم از دریافت کمک‌های مالی و وام از صندوق بین‌المللی و بانک جهانی محروم شده بود.

با تلاش‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از آنکه سودان روابط خود را  با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کرد، واشنگتن در مقابل دریافت غرامت از این کشور بابت انفجار در دو سفارت خود، نام سودان را از فهرست تروریستی خط زد.


( ۱ )

نظر شما :