ولایتی: مسائلی مانند هتک حرمت پیامبر(ص) حاکی از سقوط دیپلماسی فرانسه است

۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۷ کد : ۱۹۹۶۶۹۰ سرخط اخبار

ایسنا: مشاور مقام معظم رهبری در امور بین ‎الملل تصریح کرد: مسائلی مانند هتک حرمت پیامبر(ص) حاکی از سقوط دیپلماسی فرانسه است.

علی اکبر ولایتی، صبح شنبه در ارتباط ویدیویی در آیین ملی نکوداشت سالگرد شهادت آیت الله قاضی طباطبایی در تبریز با بیان این مطلب اظهار کرد: این کشور، فرانسه‎ی سابق نیست، زمانی روسای جمهور این کشور نقش بسیار مهم و متانتی داشتند، اما رئیس جمهور کنونی دنباله رو صهیونیستها بوده و این کارها را جهت خدمت به صهیونیست‌هایی که اشغالگرند و بسیاری از فتنه‌ها زیر سر آن‌هاست، انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: چنین رفتارهایی باعث شده است تا رئیس جمهور فرانسه تبدیل به آدمی که مورد نفرت جهان اسلام است، شود و اگر ادامه دهد، جهان اسلام فرانسه و رئیس جمهورش را سر جای خودش می‌نشاند؛ با اظهار نظرها علیه بزرگان جز سبک کردن خودشان کاری انجام ندادند، مسلمانان مقابل این اهانت ایستاده و این شخص را که حد خودش را نمی‎داند، سر جای خودش می‌نشانند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر نقش آذربایجان شرقی در تاریخ ایران، اظهار کرد: سلسله‎ی صفوی که از اردبیل و آذربایجان شروع شد و آذربایجان شرقی نقش مهمی در تاریخ و باز تعریف ایران و تثبیت مرزهای کشور در طول تاریخ بسیار مهم کشورمان دارد.

وی با بیان اینکه هیچ بخشی از ایران در طول تاریخ به اندازه‎ی آذربایجان در معرض آسیب همسایه‌ها نبود، تصریح کرد: آذربایجان در زمان حمله مغول‌ها، عثمانی و حضور فرقه‌های ناباب دست نشانده مثل دموکرات، نقش مهمی داشت و در انقلاب‎های مشروطه و انقلاب اسلامی ایران، پرچم‎دار بود و علمای آذربایجان در این بین نقش مهمی داشتند.

به گزارش ایسنا، ولایتی خاطرنشان کرد: علمای آذربایجان مانند علامه طبابایی نقش مهمی در پیشتازی آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در ترویج تشیع داشتند، ایشان تنها مرجع شیعه و اهل تسنن بودند که در زمان اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها اعلام جهاد کردند، قدردان زحمات ایشان در منطقه‎ی مهم آذربایجان هستیم.

وی با تاکید بر نقش مهم آذربایجان شرقی در دوران هشت سال دفاع مقدس، اظهار کرد: شهید باکری و دیگر شهدای این خطه در دفاع از انقلاب و کشور در زمان جنگ تحمیلی  نقش مهمی داشتند.

وی در ادامه با اشاره به درگیری‌های اخیر در جمهوری آذربایجان، گفت: امیدواریم که هر چه زودتر آنچه که فتنه‎گران بین‎المللی در منطقه قفقاز جنوبی ایجاد کرده و موجب شهادت بسیاری از مردم جمهوری آذربایجان و کشته شدن تعدادی زیادی از طرف دیگر شدند، باطل شود، جمهوری اسلامی ایران محکم ایستاده است تا این منطقه به دست صاحبان اصلی‌اش برگردد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‎الملل تصریح کرد: امیدواریم با راه حلی سیاسی دست کسانی که بیرون از منطقه نقش مهمی در فتنه انگیزی دارند، کوتاه شود و طرف‌ها به صلح برسانند، راه حل اساسی این است که مناطق اشغال شده تخلیه شده و مردم آذربایجان به مرزهاشان مسلط شوند، ارمنستان هم باید در این خصوص تلاش کند.

  وی در خاتمه متذکر شد: این منطقه، منطقه‎ی همزیستی گرجی‌ها، ارمنی‎ها و آذری‎ها است، هویت مشترک و محوریت تشیع ما را به هم پیوند می‎دهد و این پیوند ابدی بوده و امیدواریم این جنگ تمام شود.


( ۲ )

نظر شما :