عمران خان: نمی‌توان کسی را مجبور به مذاکرات صلح کرد

۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۹۹۶۶۸۷ سرخط اخبار

نخست وزیر پاکستان در گفت‌وگویی به دیدگاه جوامع غربی نسبت به کشورهای مسلمان پس از انقلاب اسلامی ایران و تلاش پاکستان برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان اشاره کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه اشپیگل، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌وگو با این روزنامه در پاسخ به این سوال که واکنشش به اتهام سیاست دوگانه پاکستان در منطقه با توجه به تحولات افغانستان و روابط پاکستان با هند چیست،  توضیح داد: این که چنین تصوری از پاکستان وجود دارد،  مایه تاسف است.  تمامش از سال های ۱۹۸۰ پس از انقلاب ایران شروع شد.  بسیاری در غرب این دیدگاه را به کشورهای مسلمان پیدا کردند که انگار شکافی میان لیبرال ها و محافظه کاران وجود داشت که یک ارزیابی بسیار ساختگی است. جوامع مسلمان تفاوتی با دیگر جوامع ندارند. تمام جوامع به میانه رو ها که اکثریت را تشکیل می دهند و تندرو ها تقسیم شده اند. 
او درباره این که تلاش پاکستان برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان تا چه حد پیشرفت داشته است،  گفت: وقتی روی کار آمدم،  فورا پیشنهاد میانجی‌گری در یمن را دادم. یک فاجعه حقوق بشری بسیار بزرگ در آنجا در حال رخ دادن است. ابتدا با ایران سپس با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی صحبت کردم. اما نمی توان کسی را مجبور به مذاکرات صلح کرد،  وقتی تمایلی به آن نداشته باشند. 
عمران خان در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد جنگی مستقیم میان عربستان و ایران رخ دهد،  گفت: یک فاجعه خواهد بود. برای تمام کشورهای دنیا به ویژه کشورهای ضعیف ویران کننده خواهد بود و قیمت نفت به شدت بالا خواهد رفت. 


نظر شما :