اعتراف مقام کاخ سفید: قصد کنترل کرونا را نداریم

۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۵ کد : ۱۹۹۶۵۴۴ سرخط اخبار

رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید در یک برنامه تلویزیونی رسماً اعتراف کرد، دولت ترامپ برنامه‌ای برای کنترل ویروس همه‌گیر کرونا در ایالات متحده ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، درحالی‌که شمار قربانیان کروناویروس در ایالات متحده آمریکا از مرز ۲۲۵ هزار نفر عبور کرده است، «مارک میدوز» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید روز گذشته (یکشنبه) اعتراف کرد که دولت «دونالد ترامپ» نه تنها برنامه‌ای برای کنترل کرونا ندارد، بلکه قصد کنترل این ویروس را ندارد.

میدوز در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان گفت: «ما قصد کنترل این بیماری همه‌گیر را نداریم. می‌خواهیم مسئله دستیابی به واکسن، درمان و دیگر حوزه‌های کاهش شیوع (کرونا) را تحت کنترل درآوریم».

طبق گزارش سی ان ان، اظهارات میدوز در شرایطی مطرح شده است که موارد ابتلا به کرونا ویروس در سراسر ایالات متحده بشدت رو به افزایش است و دولت ترامپ همچنان به توصیه‌های کارشناسان بهداشت برای استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و دوری از تجمعات بزرگ به عنوان راهی برای جلوگیری از شیوع کرونا، بی‌اعتنایی می‌کنند.

طبق گفته منابع آگاه، بعد از ابتلای پنج نفر از افراد حلقه نزدیک به «مایک پنس» معاون ترامپ به کرونا در روزهای اخیر، کاخ سفید با موج دوم شیوع ویروس کرونا روبه‌رو است.

روز گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه پنج نفر از کارکنان دفتر پنس از جمله «مارک شورت» رئیس دفتر وی به کرونا مبتلا شده‌اند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، روز گذشته گزارش کرد که علاوه بر مارک شورت، تست کرونای چند تن از کارکنان دفتر پنس از جمله سه نفر از کارکنانش به همراه مشاور پنس همگی به کرونا مبتلا شده‌اند.

علیرغم انتشار این خبر، سخنگوی پنس گفته است که وی قصد دارد با رعایت دستورالعمل‌ها همچنان به برنامه کاری خود و رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا ادامه دهد.

میدوز در پاسخ به سؤال خبرنگار سی ان ان مبنی بر اینکه به چه دلیل دولت آمریکا این بیماری همه‌گیر را تحت کنترل درنمی‌آورد، گفت: «زیرا این یک ویروس مسری همچون آنفولانزا است» و دولت ترامپ «تلاش می‌کند آن را مهار کند».

وی ادامه داد: «آنچه که باید از آن اطمینان حاصل کنیم، فاکتورهای کاهش (شیوع) و درمان‌ واکسن برای اطمینان حاصل کردن از جلوگیری از مرگ افراد است».

اظهارات این مقام کاخ سفید واکنش‌های منفی به همراه داشت به طوریکه «برنی سندرز» سناتور دموکرات ایالت ورمونت و نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، گفت: «امروز، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید، مارک میدوز گفت: "قصد کنترل این بیماری همه‌گیر (کرونا) را نداریم." دولت ترامپ به جای گوش دادن به توصیه‌های دانشمندان و خلق یک برنامه ملی، ترجیح می‌دهد، هزاران آمریکایی‌ بی‌دلیل بمیرند. آنها باید شکست بخورند».

از طرف دیگر، «اندرو کومو» فرماندار ایالت نیویورک نیز که یکی از ایالات آمریکایی در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا است، با انتقاد از عملکرد ترامپ در مقابله با کرونا گفت: «آنها بدون کمترین زحمتی تسلیم شدند».

وی ادامه داد: «آنها از هما ابتدا بر این باور بودند که قادر به کنترل این ویروس نیستند».

طبق جدیدترین آمار دانشگاه «جانز هاپکینز» تاکنون دستکم هشت میلیون و ۶۳۵ هزار و ۷۵۲ نفر از مردم آمریکا به ویروس ناشناخته کرونا آلوده شده‌اند و از آن میان ۲۲۵ هزار و ۲۲۷ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.


نظر شما :