دوراندیشی سیاسی رهبری به مراتب بیشتر از دلواپسان و منتقدین دولت است

رهبری به دنبال تقویت جایگاه دولت در آستانه انتخابات آمریکا

۰۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۶۵۱۳ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: جلال میرزایی
جلال میرزایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی بر این نکته اذعان دارد که اقتضائات سیاسی و دیپلماتیک آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا سبب شده است که رهبری با یک دور اندیشی سیاسی به دنبال تقویت موقعیت دولت، رئیس جمهور و در نهایت کشور باشند.
رهبری به دنبال تقویت جایگاه دولت در آستانه انتخابات آمریکا

دیپلماسی ایرانی - بعد از روزها و هفته ها توهین و تخریب منتقدین دولت و شخص رئیس جمهور شاهد بودیم که در جریان جلسه دیروز، شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا در محضر مقام معظم رهبری، معظم له با رد هرگونه موضع و سخن هتاکانه نسبت به دولت و رئیس جمهور، آن را حرام شرعی دانستند تا این گونه خط بطلانی بر تکاپوی چند وقت اخیر دلواپسان بکشند. در همین راستا به نظر می رسد که واکنش توییتری مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم که خواهان اعدام هزار باره رئیس جمهور بود، می تواند پالس مثبتی از جانب منتقدین دولت قلمداد شود؛ واکنش توییتری که تنها ساعاتی پس از مواضع رهبری در این خصوص بیان شد. حال شاید این سوال در ذهن به وجود آید که چرا رهبری در این شرایط حساس، بغرنج و پیچیده حمایت مجدد خود را از دولت اعلام داشتند و هتک حرمت رئیس جمهوری ناثواب و حتی حرام دانستند؟! 

در پاسخ باید عنوان داشت که اقتضائات سیاسی و دیپلماتیک آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا سبب شده است که رهبری با یک دور اندیشی سیاسی به دنبال تقویت موقعیت دولت، رئیس جمهور و در نهایت کشور باشند. هم چنانی که مقام معظم رهبری پیش از این و در هفته دفاع مقدس در جریان نشست با جمع بزرگی از فرماندهان، ایثارگران و رزمندگان دوره هشت سال جنگ تحمیلی به صراحت موضع معناداری در قبال پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط حضرت امام راحل گرفتند که درست بر خلاف تصورات و القائات جریان منتقد و دلواپسان بود که پذیرش قطعنامه را به اجبار برخی و در قالب تحمیل و نوشاندن جام زهر به امام تبلیغ می کردند. این در حالی است که مقام معظم رهبری در همان نشست عنوان کردند که نه ‌تنها پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی امام راحل، تحمیلی نبوده، بلکه یک اقدام هوشمندانه و بر اساس تدبیر بوده است. 

بنابراین مجموعه این مواضع اخیر رهبری تنها در چند ماه اخیر نشان از این دارد که هوشمندی، دوراندیشی و بینش سیاسی رهبری به مراتب بیشتر از جریان دلواپس و منتقد دولت است. به هر حال شیوه مملکت داری و کشورداری، آن هم در این دنیای پیچیده، متلاطم و حساس ایجاب می کند که گاهی سران با اتخاذ مواضع هوشمندانه، تصمیمات دشواری را اتخاذ کنند. اینجا است که امکان تحقق و عملیاتی کردن این تصمیمات دشوار در راستای منافع ملی با روی کار بودن یک دولت تضعیف و تخریب شده وجود ندارد. در این شرایط پیچیده و سخت است که رهبری با دوراندیشی سیاسی و حمایت مجدد خود از شخص رئیس جمهور به دنبال تقویت موقعیت دولت و کشور در جهت بالا بردن توان چانه زنی سیاسی و دیپلماتیک تهران  برای اتخاذ نحوه برخورد مناسب و درست با نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، چه در صورت پیروزی جو بایدن و چه در صورت پیروزی دونالد ترامپ بود.

البته این مسئله تنها مختص ایران نیست، بلکه تمام کشورهای درگیر از اروپایی ها گرفته تا تا روسیه، چین و حتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نگاه جدی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارند. اما متاسفانه برخی در داخل بدون در نظر گرفتن این پارامتر مهم به دنبال این بوده بودند که با تخریب و تضعیف جایگاه دولت و رئیس جمهور، به نوعی کشور را در این برهه حساس در موقعیت ضعف قرار دهند. اما سخنان سازنده دیروز رهبری پیرامون تاکید بر حفظ حرمت رئیس جمهور و تلاش برای حفظ اتحاد و انسجام داخلی به منظور حل مشکلات کنونی حاوی پیام مهمی، هم برای داخل و هم برای منطقه و جهان بود.

با این تفاسیر من امیدوارم بعد از مواضع مدبرانه دیروز رهبر برخی از منتقدان و دلواپسان که دارای تریبون هستند، از نمایندگان مجلس تا ائمه جمعه و جماعات و همچنین فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی وابسته به این جریان به دنبال تحقق رویکرد نظام و رهبر در تعامل هرچه مناسب تر و بهتر با رئیس‌جمهور باشند و سخنان دیروز رهبر را مبنای کنش و ارتباط مناسب با دولت قرار دهند تا اگر خدای ناکرده طی روزهای آتی چالشی برای کشور پیش آمد با این اتحاد و تقویت جایگاه دولت آن را تبدیل به فرصت کنیم و اگر فرصتی برای کشور پیش آمد از آن به نحو احسن استفاده و بهره ببریم. آن هم در شرایطی که به موازات سیاست فشار حداکثری کاخ سفید و تحریم های یکجانبه و ظالمانه ایالات متحده شاهد آن هستیم که گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF، کماکان جمهوری اسلامی ایران را در کنار کره شمالی در لیست سیاه خود قرار داده است و اخیراً طی چند بیانیه از کشورهای عضو این گروه خواستار اقدامات واکنشی موثرتری در برابر ایران شده است تا در نهایت بتوانند کشور را در عرصه مراودات پولی، بانکی و مالی به شدت تحت فشار قرار دهند. همین مسئله سبب شده است که بار مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور به مراتب بیشتر شود.

جلال میرزایی

نویسنده خبر

نماینده مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون انرژی و رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید در دوره دهم 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: رهبر معظم انقلاب حسن روحانی دولت انتخابات ریاست جمهوری امریکا دلواپسان منتقدین دولت


( ۶ )

نظر شما :

محمد ۰۴ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۶
صرف نظر از برنده انتخابات ، شروع مذاکره قطعی است ، و حتی اگر دموکراتها هم بر سرکار بیایند ، موضع ضعیف تری نسبت به دوران اوباما داریم ، زیرا شدیدترین تحریمها همین الان در حال اجراست و رئیس جمهور دموکرات بدون اینکه هزینه ای بابت این تحریم ها داده باشد ، برای تعلیق تک تک آنها امتیاز می خواهد ، نه بازگشت بدون قید و شرط ممکن است و نه برجام امکان ادامه دارد ، امریکا می داند اگر تا زمان غروب برجام ما از آن تخطی کنیم ، مجازات هایی در انتظار ایران خواهد بود ، پس به طور مستقل به ایران اعلام خواهد کرد که برای رفع تحریمها باید مذاکرات مستقیم جداگانه ای برقرار شود و در آن افق طولانی تر ، محدودیت های بیشتر و موضوعات فراهسته ای در مقابل ما قرار خواهد گرفت ، ضمن اینکه هیچ وقت رژیم تحریمی امریکا به طور کامل لغو نشده و تعلیق ان منوط به پایبندی همیشگی ایران به محدودیتها خواهد بود ، این نکته هم بدیهی است ، زیرا هیچ نیرویی ، بدون زور ، از متصرفات خود عقب نشینی نمی کند ، در دوران جدید هم فتح سرزمین مرسوم نبوده و جنگ اقتصادی خط مقدم مبارزه بین کشورهاست ، کما اینکه امریکابدون هزینه ، خسارتی سهمگین تر از حمله نظامی به ما تحمیل کرده است
ایران ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۳
چه خوب حامیان دولت انتقاد و هتک را که رهبر عینا از هم جدا کرد،با هم ترکیب میکنند