سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت وگوی با خبرنگاران

خطیب زاده: با امریکا نه مذاکره ای بوده و نخواهد بود/آیت الله سیستانی نقش بی بدیل داشتند و جز احترام برای این رکن رکین حرف دیگری نداریم

۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۵ کد : ۱۹۹۵۸۵۰ اخبار اصلی خاورمیانه
سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با اظهارات آیت الله سیستانی و واکنش هایی که نسبت به این اظهارات مطرح شده است عنوان کرد: طبیعی است که ایران تعرض به اماکن ارضی را محکوم می داند. سردار رشید ما در خاک عراق بزدلانه در دید شب مورد تعرض قرار گرفته و از دولت عراق بارها خواستیم از این تعرضات جلوگیری کند و اقدام فعال داشته باشد. این موضوع و موضع هیچ ربطی به هیچ یک از ارکان جمهوری اسلامی ایران ندارد. نظام بر اساس مرجعیت شکل گرفته و مرجعیت همیشه حافظ صلح و امنیت بوده است. آیت الله سیستانی نقش بی بدیل داشتند و آنچه گفته و می گوییم این است که جز احترام برای این رکن رکین حرف دیگری نداریم. جز احترام برای این رکن رکین، نکته دیگری نداریم و البته طبیعی است که تحمل نداریم که کسی بخواهد به جایگاه مرجعیت تخطی ای داشته باشد.
خطیب زاده: با امریکا نه مذاکره ای بوده و نخواهد بود/آیت الله سیستانی نقش بی بدیل داشتند و جز احترام برای این رکن رکین حرف دیگری نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سخنان ترامپ درباره مذاکره با آمریکا فقط مصرف داخلی دارد، گفت: نه مذاکره‌ای بوده و نه مذاکره‌ای هست و نه مذاکره‌ای انجام خواهد شد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اشاره به تنش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: ما ۶ مهر شاهد اتفاق ناگواری در مرزهای خودمان بودیم و درگیری که بین دو کشور دوست و برادرمان ارمنستان و آذربایجان اتفاق افتاده است. وزیر امور خارجه بلافاصله در چارچوب دیپلماسی فعال و سیاست همسایگی با وزرای امور خارجه دو کشور صحبت مفصلی داشتند و آمادگی خودمان را اعلام کردیم تا از همه ظرفیت‌ها برای پایان دادن به این درگیری استفاده کنیم. 

وی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته برای عدم تکرار این اتفاقات و نقش ایران در این راستا بیان کرد: اتفاق خوبی نیفتاده و فضای منطقه بیشتر از این، ظرفیت این خشونت ها را ندارد. ما گفتیم هر چه زودتر گفت وگوها آغاز شود بهتر است و آتش بس ترک مخاصمات تنها راه حل ایران بوده و تغییری نکرده است و راهکار نظامی راهکار مناسبی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما با دقت کامل و از نزدیکی و با حساسیت بالا در حال پیگیری درگیری منطقه هستیم و قطعا به دنبال آتش بس فوری هستیم و ظرفیت خود را در این راستا فعال نگه خواهیم داشت. سیاست جمهوری اسلامی ایران آتش بس فوری میان آذربایجان و ارمنستان است. متاسفانه غیرنظامیان در هر سو قربانیان اصلی هستند و امیدواریم هرچه زودتر این مشکلات خاتمه پیدا کند. ایران به طور جدی و از نزدیک پیگیر تحولات است و از طرفین خواستیم که قطعا نمی توانیم تحمل کنیم در مرزهای ما درگیری ها ادامه پیدا کند و سعی می کنیم به نقطه آرامش در منطقه برسیم.

وی در رابطه با گام عملی ایران برای پایان دادن به ۳۰ سال درگیری ارمنستان و آذربایجان عنوان کرد: ما طی این چند دهه بارها به صورت عملی و اجرایی سعی کردیم این موضوع در یک فضای دوجانبه میان این دو کشور فیصله پیدا کند. ایران با هر دو پایتخت رابطه بسیار خوبی دارد لذا موضعی داریم که همواره آن را حفظ کردیم. ما هر دو کشور را در مسیر عملی حل اختلاف همراهی خواهیم کرد. ما هر دو را به آتش بس هدایت می‌کنیم. عملیاتی‌تر از این اقدام در شرایط فعلی امکان ندارد و اینکه ایران از طریق روابط بین الملل به حل و فصل ماجرا کمک می کند امری قدیمی است. از هر دو پایتخت می خواهیم حل و فصل اختلافات را در اولویت قرار دهند.‌

خطیب زاده به سفر فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق به تهران اشاره و تاکید کرد: وزیر امور خارجه عراق علاوه بر ملاقات با آقای ظریف، دیدارهایی را با رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی امنیت ملی هم داشتند و در موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت وگوهای مفصلی صورت گرفت. سفر بسیار عادی میان دو کشور بوده و بارها این سفر انجام شده و اتفاقا ایام کرونایی منجر شده است که این سفر محدود شود. در مورد مسائل منطقه ای رایزنی هایی مطرح شده است. در طی دو هفته آینده هیئت فنی عراق وارد ایران می شود که در مورد لایروبی اروند رود اقداماتی انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفت: آقای ظریف در سوم مهر در یک سفر کاری کوتاه عازم مسکو شدند و گفت وگوهایی را با همتای خودشان در مسکو داشتند. وزیر امور خارجه در همان سفر مسکو در نشست مجازی وزرای امور خارجه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز و سیکا سخنرانی داشتند و درخصوص نقش محوری آن سازمان در پیشبرد چندجانبه گرایی و تضمین همکاری‌های فراگیر صحبت کردند.

به گزارش مهر، خطیب‌زاده در رابطه با دیدگاه وزارت امور خارجه در مورد اظهارات نخست وزیر کویت و دعوت از ایران برای کاهش تنش در خلیج فارس اظهار کرد: پاسخ ایران قبلا داده شده و ایران از همان ابتدا به ویژه در چند سال اخیر مکرراً ابتکاراتی را برای ساز و کار گفت وگوهای منطقه ای مطرح کرده او مهمترین آن طرح صلح هرمز است‌. طبیعی است که ما ضمن استقبال از اظهارات مطرح شده فکر می کنیم هرچه زودتر بتوانیم گفت وگوهای فراگیر در منطقه خلیج فارس را مبتنی بر گفت وگوهای درون زا، فراگیر میان کشورهای منطقه برای صلح و ثبات این پهنه آبی خلیج فارس داشته باشیم بسیار مهم است. ما فکر می کنیم اصول و مبانی چنین گفت وگوهایی به خوبی بیان شده است و تنها می ماند اراده سیاسی طرف های مقابل. دولت کویت همواره حامی این جریان بوده و امیدوار هستیم بتواند کشورهایی که همچنان تمایلی به آغاز گفت وگوها در منطقه خلیج فارس ندارند را در این روش همراه طرح خود کند و ما همراه بودیم، هستیم و خواهیم بود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در رابطه با سخنان ترامپ درخصوص توافق با ایران در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: ترامپ گفته من نصف روزه بعد از انتخابات به توافق با ایران می رسم. فکر می‌کنم وی اول از همه باید ذهن خود را جمع و جور کند که بالاخره نصف روزه بعد از انتخابات به جمع بندی در نتیجه با ایران خواهد رسید یا سخت خواهد شد. ترامپ هیچ فهم درستی از ماهیت روابط بین الملل و روابط ایالات متحده و ایران ندارد. مشاورین وی هم از قرار معلوم قرار نیست بفهمند که چه اتفاقی افتاده است‌. نه مذاکره‌ای بوده و نه مذاکره ای هست و نه مذاکره ای انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این سخنان همه مصرف داخلی دارد. شاید به درد آقای ترامپ بخورد اما به درد روابط ایران و آمریکا نمی خورد. راه روشن است و ایالات متحده اول از همه باید خطای خود را بپذیرد. دوم به مقررات و قوانین بین المللی و توافقات خود احترام بگذارد، سوم جنگ غیربشری و همه جانبه ضد ملت ایران و این تحریم های ظالمانه را متوقف کند و دست آخر تمام خسارت هایی که به ملت ایران از مسیر این جنگ و تجاوزهای مختلفی که به حقوق ملت ایران زده است را جبران کند. شاید بعد از انجام همه اینها در گوشه اتاق برجام جایی برای خودش پیدا کند. بیش از این فعلا عرضی نداریم تا آنچه اینها هرچه فکر می کنند به درد انتخابات خودشان می خورد را بیان کنند. موضع ایران ثابت، قاطع و روشن است و بارها بدون لکنت گفتیم و هزار بار دیگر هم این سوال پرسیده شود جواب ما همان است که بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با اظهارات آیت الله سیستانی و واکنش هایی که نسبت به این اظهارات مطرح شده است عنوان کرد: طبیعی است که ایران تعرض به اماکن ارضی را محکوم می داند. سردار رشید ما در خاک عراق بزدلانه در دید شب مورد تعرض قرار گرفته و از دولت عراق بارها خواستیم از این تعرضات جلوگیری کند و اقدام فعال داشته باشد. این موضوع و موضع هیچ ربطی به هیچ یک از ارکان جمهوری اسلامی ایران ندارد. نظام بر اساس مرجعیت شکل گرفته و مرجعیت همیشه حافظ صلح و امنیت بوده است. آیت الله سیستانی نقش بی بدیل داشتند و آنچه گفته و می گوییم این است که جز احترام برای این رکن رکین حرف دیگری نداریم. جز احترام برای این رکن رکین، نکته دیگری نداریم و البته طبیعی است که تحمل نداریم که کسی بخواهد به جایگاه مرجعیت تخطی ای داشته باشد.

خطیب‌زاده در خصوص روابط با لبنان و مسائل داخلی آن بیان کرد: موضوع لبنان یک موضوع داخلی است و باید در داخل لبنان حل شود. هر کشوری بتواند به این روند داخلی کمک کند خوب است. ما روابط خود را معطوف به حل و فصل داخلی کردیم اما دست آخر خود آنها باید تصمیم بگیرند. میان ایران و فرانسه صحبت هایی بوده اما طبیعی است ما از هیچ کشوری دعوت نمی کنیم که دخالت کند زیرا هیچ دخالتی کمک به حل مسأله نمی کند. ما میان دخالت و کمک در امور داخلی دیگر کشورها مرز قائل می شویم. با گروه های مختلف لبنانی در ارتباط هستیم و امیدواریم بتوانیم حل کنیم. موضوع لبنان تروریسم و مشکلات ناجوانمردانه و دخالت‌های برخی کشورهای منطقه با دستورالعمل های مشخص است. هیچ کس نمی‌تواند موضوع اصلی و مناقشه‌ای لبنان را با این صحبت ثانویه کند. 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در خصوص روند صلح افغانستان و رفت و آمد برخی کشورها به پاکستان و افغانستان و موضع ایران، گفت: حقیقت این است که موضوع افغانستان موضوع دائمی امنیت ملی ایران بوده بر خلاف کشورهایی که حمله کردند، کشتند، مردم بی دفاع را بمباران کردند و امروز برای فرار آبرومند به صورت مخفیانه جلساتی را برگزار کردند موضع کاملا مشخصی است. قانون افغانستان به عنوان یک دستاورد برای ما مهم است. حقوق بانوان و قومیت ها دستاوردهای بزرگی برای مردم افغانستان بوده و با هیچ معامله و معاهده‌ای نمی تواند از بین برود. مرتب با دوستان خود در افغانستان در ارتباط بودیم.‌ در قطر از ما دعوت شد اما چون افغانستان میزبان نبود تصمیم بر آن شد که شرکت نکنیم. به نظر ما هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه به حقوق بانوان، اقلیت ها و قانون اساسی افغانستان اهمیت داده شود و از آن حمایت کنیم. برخی مواضع خجالت آور و شرم آور است و با این تعاریف موضع ما تغییر نمی کند. ما آرامش، ثبات، توسعه افغانستان را می‌خواهیم که آرام، آزاد و مستقل در کنار دیگر همسایگان خود حضور داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با سفر ظریف به چین و جزئیات آن گفت: سفرهای خارجی وزیر امور خارجه به محض نهایی شدن اطلاع رسانی می شود، گمانه زنی های زودتر از موعد به برداشت های نامناسب منجر می شود. سفرهای کاری برخی دارای جنبه های دیپلماتیک و برخی هم دارای جنبه کاری هستند و هر کدام مسیرهای خاص خود را دارند. مراودات با کشورهایی که ارتباط بیشتری با آنها داریم مانند چین، متوقف به سفر نیست. سفر مقامات دو کشور همواره در دستور کار بوده و چیز جدیدی نیست و به محض اینکه از طریق پروتکل امکانات فراهم شود آماده سفر هستیم. از هر دو طرف آمادگی میزبانی وجود دارد و فعلا هیچ دستور کار فوری برای سفر دکتر ظریف وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در رابطه با ترور سردار سلیمانی گفت وگوها به نتیجه رسیده است؟ بیان کرد: آنچه در جریان این ترور ناجوانمردانه اتفاق افتاد نه تنها علیه ایران که علیه حاکمیت ملی عراق بود. رفتار ایالات متحده با عراق همانند یک کشور اشغال شده و من می دانم بسیار با عزت ملی مردم عراق در تضاد است. این مساله میان ایران و عراق از روز اول به صورت مشترک پیگیری شده است اما انتظار ما این است که دولت عراق فعالانه تر تعهدات خود را انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان گفت: پیگیری های ما متوقف بر مسأله دوجانبه با عراق نیست و ما از ابعاد حقوقی و بین المللی در جوامع مختلف موضوع را پیگیری کردیم. برخی از آنها را در مجامع مختلف و در پیگیری نهادهای بین المللی در محکومیت جدی اقدام ایالات متحده دیدید اما به اینجا ختم نخواهد شد و نشده است. ما اهل تهدید نیستیم اهل اقدام هستیم و آنچه در آن شب اتفاق افتاد نه فراموش شده و نه هیچ وقت بخشیده خواهد شد.

کلید واژه ها: آیت الله سیستانی ایران و امریکا دونالد ترامپ سعید خطیب زاده نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه


( ۲ )

نظر شما :