سی و یکمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

چرا ترامپ تصمیم به ترور «حاج قاسم» گرفت؟/عواقب این تصمیم را به زودی درک خواهد کرد

۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۹۳۸۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
ریکایی هایی که مخالف تصمیم ترامپ برای ترور ژنرال سلیمانی بودند، می گویند که این اقدام او خیلی چیزها را به ترامپ یاد داد. او فهمید که به راحتی نمی تواند یک تصمیمی را بگیرد و هزینه های سنگین آن را متقبل نشود. شخصیتی با این حجم از حمایت ملی و منطقه ای بزرگ که نمی توان به راحتی کسی را به جای او تصور کرد که همان مسئولیت های بزرگ را فرماندهی کند و خود شخصا طرحی طراحی کند و پیشنهاد دهد و اجرا کند. تاثیر ترور سلیمانی در آینده خود را به شکل عمیقی نشان خواهد داد. ترامپ و همفکران او خواهند فهمید که ترور او چه هزینه هایی داشته است و چه اشتباه بزرگی مرتکب شده اند.
چرا ترامپ تصمیم به ترور «حاج قاسم» گرفت؟/عواقب این تصمیم را به زودی درک خواهد کرد

دیپلماسی ایرانی: امسال دیپلماسی ایرانی دهمین سال از یادداشت های متوالی سرکیس نعوم را متفاوت از سال های گذشته منتشر می کند، چرا که امسال آگاهی بیشتری از او و دیدگاه هایش دارد. در دیداری که در تهران با او داشتم متوجه شدم که او ایران را دوست دارد، طرفدار انقلاب اسلامی است "چرا که با ظلم مخالف است" و می گوید حکومت سابق ایران را که حکومت شاهنشاهی بوده، حکومت ظالمی می دانسته که اراده ای از خود نداشته است. با سیاست های امریکا مخالف است و آن را در جهت استثمار کشورهای دیگر و تصاحب اختیار و توانایی هایشان می داند اما واقعگراست و اعتقاد دارد نمی توان امریکا را نادیده گرفت. می گوید در طول بیست سال سفر مداومی که به امریکا داشته و با مقام های مختلف فعلی و سابق امریکایی در ارتباط بوده و گفت وگو داشته است، امریکا را خوب می شناسد. امریکا را به خاطر مردمان خوبش، دنیای پیشرفته اش و زندگی مدرنش دوست دارد، اما همواره به سیاست های سلطه جویانه امریکا انتقاد داشته است. او همچنین می گوید که ارزش قلمش را بالاتر از هر چیز می داند و هرگز حاضر نیست آن را بفروشد. نعوم همچنین گفت با وجود این که می توانسته از سال ها قبل شناسنامه امریکایی بگیرد اما این کار را برای خود خفت می داند و هرگز حاضر به انجام این کار نشده است و هر دفعه مانند هر شهروند لبنانی به سفارت امریکا می رود و برای سفر به این کشور ویزا می گیرد. 

سرکیس نعوم حدود دو ماه قبل از این که به امریکا برود و یادداشت های هر ساله اش را تهیه کند، در ایران بود. برای همین توانستیم امسال با او هماهنگ کنیم که بر خلاف دو سال اخیر، یادداشت هایش را به طور کامل در اختیار ما قرار دهد تا شامل محدودیت هایی که روزنامه النهار برای خوانندگانش ایجاد کرده است، نشویم. در این جا دیپلماسی ایرانی سی و یکمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند:

به سراغ یکی از مقامات مهم که در دولت های مختلف امریکا کار کرده و سمت های بالا و مهمی داشته است، رفتم. درباره مسائل مختلفی صحبت شد، آغاز حرفمان با موضوع ایران بود، گفت: «همه برداشت امریکا به ویژه ترامپ بعد از حمله مردمی عراقی ها (که گفته می شود ایران پشت آن بوده) به سفارت امریکا در بغداد و محاصره آن، همچنین شلیک موشک به پایگاه امریکایی ها در عراق، این بوده است که ایرانی ها تصمیم گرفته اند که عملیات تشدید تنش را علیه امریکا و اتباع امریکا در عراق که اکثرشان نظامی هستند، پیش بگیرند. هدف از این کار زحمت دادن و آزار رساندن به ترامپ در انتخابات پیش روست، تا به این ترتیب نتواند برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که چند ماه دیگر برگزار می شود، پیروز شود. گفته می شود ترامپ به این دلیل تصمیم گرفت که به ژنرال حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حمله یا به عبارتی او را ترور کند. هدف از حمله به ژنرال سلیمانی این نبود که چون نظامی است او را مورد هدف قرار دهد، بلکه به این دلیل بود که او چهره ای نظامی است که مسئول "موفقیت های" ایران در منطقه است. همچنین چهره ای ملی است که سنبل ملی – قومی ایرانی ها محسوب می شود، او (سردار سلیمانی) نزد کشورهای منطقه از احترام و ارزش و محبوبیت ویژه و بسیار بالایی برخوردار بود و همیشه هم پیرو ولایت آیت الله خامنه ای، رهبر ایران بود. امریکایی هایی که مخالف تصمیم ترامپ برای ترور ژنرال سلیمانی بودند، می گویند که این اقدام او خیلی چیزها را به ترامپ یاد داد. او فهمید که به راحتی نمی تواند یک تصمیمی را بگیرد و هزینه های سنگین آن را متقبل نشود. شخصیتی با این حجم از حمایت ملی و منطقه ای بزرگ که نمی توان به راحتی کسی را به جای او تصور کرد که همان مسئولیت های بزرگ را فرماندهی کند و خود شخصا طرحی طراحی کند و پیشنهاد دهد و اجرا کند. تاثیر ترور سلیمانی در آینده خود را به شکل عمیقی نشان خواهد داد. ترامپ و همفکران او خواهند فهمید که ترور او چه هزینه هایی داشته است و چه اشتباه بزرگی مرتکب شده اند.»

سپس گفت: «کسی که به جای سلیمانی برای فرماندهی نیروی قدس سپاه انتخاب شده، عربی و عراق را اصلا نمی داند. او کارشناس افغانستان است، به همین دلیل کادر فرماندهی تهران شخصیت ایرانی دیگری را که با حزب الله در لبنان و چه بسا در سوریه کار می کرده را به عراق فرستاد تا به جانشین «حاج قاسم» کمک کند. او عربی را خیلی خوب می داند. همچنین گفته می شود یک چهره معمم لبنانی مقیم در عراق که وابسته به «حزب الله» است و در زمان ژنرال سلیمانی صاحب نقشی بوده و به او کمک می کرده، نیز به طرف های ایرانی کمک می کند.»

پرسیدم مقایسه قدرت میان ایران و اسرائیل چگونه است؟ گفت: «به لحاظ امکانات تسلیحاتی سلاح های ایران با اسرائیل و حتی عربستان سعودی قابل مقایسه نیست. اسرائیل سلاح های سنگینی در اختیار دارد که می تواند از پس دشمنانش در منطقه برآید، اما این طور هم نیست که قدرت نظامی و بازدارندگی و ویرانگر و مخرب ایران را علیه دشمنانش نادیده بگیریم. این را همه می دانند. برای همین جنگ نظامی در نمی گیرد. اسرائیل با وجود این که قدرت فراوانی دارد از جنگ با ایران، اجتناب می کند.»

پرسیدم چرا؟ چه جواب داد؟

ادامه دارد...

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم ترور سردار سلیمانی دونالد ترامپ انتقام سخت واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی انتخابات ریاست جمهوری امریکا ایران و اسرائیل


( ۴۱ )

نظر شما :

پارسی ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۱
او همچنین می گوید که ارزش قلمش را بالاتر از هر چیز می داند و هرگز حاضر نیست آن را بفروشد. از نظراتش مشخص است چقدر قلم پاکی دارد !!!!!!! تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
مجید ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۴:۴۹
نفتالی بنت در جایی گفته بود که اگر قرار به حمله هوایی به ایران شود تعداد جنگنده ها به قدری خواهد بود که نور خورشید به کف خیابانها نخواهد رسید.سردار دلها با شنیدن این ادعا در جواب با آرامش خاص خودشان فرمودند,: بله ما باور میکنیم که تعداد زیادی جنگنده دارید و همزمان قادر به عملیات هستند،اما سوال اینجاست که بعد از اتمام عملیاتشان برای فرود کجا را انتخاب کنند چون که دیگر سرزمینی و پایگاهی برایشان باقی نمانده که برای فرود به آنجا روند،شهرها و شهرکها و تمام مناطقی که اشغال کردید در کمتر از یکساعت با خاک یکسان خواهد بود, جناب نویسنده ،اگه قلمت واقعا پاک هست اسم سردار رو بنویس لطفا، ولا غیر،؛/یا حق