آیا ترامپ می تواند انتخابات را از سر بگذراند؟

پنج سناریو درباره احتمالات ماه نوامبر

۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۹۲۵۱۷ اخبار اصلی آمریکا
اخیرا جو بایدن، دونالد ترامپ، رقیب جمهوریخواه و رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده امریکا را به تلاش برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری از طریق تقلب یا امتناع از خروج از کاخ سفید در صورت شکست، متهم کرد.
پنج سناریو درباره احتمالات ماه نوامبر

نویسنده: آندریاس رووش

دیپلماسی ایرانی: اخیرا جو بایدن، دونالد ترامپ، رقیب جمهوریخواه و رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده امریکا را به تلاش برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری از طریق تقلب یا امتناع از خروج از کاخ سفید در صورت شکست، متهم کرد.

امریکا کشوری استبدادی نیست که در آن رسانه های دولتی برای رئیس جمهوری تبلیغ کنند و رئیس جمهوری به دستگاه های امنیتی خود دستور دهد آرا را جعل کنند. کاخ سفید اختیار به تعویق انداختن انتخابات را نیز ندارد. با وجود این، ترس از اینکه یکی از دو نامزد در ماه نوامبر به دستکاری در نتایج آرا متهم شود، بی اساس نیست. برخی سناریوهای احتمالی به شرح زیر هستند:

مداخله از طرف یک کشور خارجی: سرویس های مخفی آمریکا فرض می کنند که روسیه قصد دارد امسال نیز در مبارزات انتخاباتی مداخله کند و کره شمالی نیز اخیرا به این کار تهدید کرده است. اگر دخالت های خارجی – به نفع هر یک از دو حزب اصلی – آشکار شود، بروز اختلافات اجتناب ناپذیر خواهد بود و مشروعیت انتخابات زیر سوال خواهد رفت.

درخواست گسترش استفاده از آراء پستی: در پی بحران کرونا، تقاضا برای استفاده گسترده از رای گیری های پستی بیشتر شده است. در حال حاضر، تنها رای دهندگان پنج ایالت چنین امکانی دارند. ترامپ به شدت مخالف این اقدام است و ادعا می کند که امکان جعل آرا را افزایش خواهد داد. همچنین برای او روشن است که حزب وی در این صورت شکست خواهد خورد. البته این رویه مشکلاتی به وجود می آورد که باعث بروز جنجال های احتمالی زیادی خواهد شد و به همین دلیل، وضع مقررات سختگیرانه و گسترده بسیار اهمیت دارد.

آزاررسانی و درگیری در روز انتخابات: کسانی که هفته گذشته در ایالت جورجیا برای انتخابات مقدماتی پای صندوق های رأی رفتند، ساعت ها در صف مانده بودند. گفته می شود که این پدیده به ویژه در مناطقی با جمعیت غالبا غیرسفید پوست مشاهده می شود. این ظن وجود دارد که تلاش می شود از این طریق از مشارکت رأی دهندگان دموکرات کاسته شود. شهردار آتلانتا نیز اخیرا شکایت کرده که دستگاه های رأی دهی در چندین محله سیاه نشین تخریب شده است.

انتخاب کنندگان "بی وفا":  رئیس جمهوری آمریکا مستقیما توسط مردم انتخاب نمی شود، بلکه به طور غیر مستقیم و با استفاده از به اصطلاح مجمع منتخب (الکتورال کالج) انجام می شود. در این سیستم رأی مردم به شماری از گزینش کنندگان که به یکی از دو نامزد متعهد شده اند، می رود. با این حال، گزینش کنندگان می توانند نظر خود را تغییر داده و به شخص دیگری رأی دهند و منعی قانونی بر سر راه آنان نیست. احتمال می رود وقایع سال 2016 بار دیگر تکرار شود.

رقابت بین نتایج انتخابات: این سیستم انتخاباتی مشکل دیگری نیز دارد؛ اگرچه احتمال چنین چیزی بسیار اندک است، اما مقامات یک ایالت امکان دارد نتوانند نتیجه نهایی رسمی را در زمان مناسب اعلام کنند. اگرچه این ایالت هنوز می تواند رای گزینش کنندگان خود را بعدا به کنگره بفرستد. اما در این حالت، به علت بروز "بی نظمی"، کنگره حق دارد نتیجه ایالت مذکور را رد کند.

منبع: نویه زوریشر سایتونگ (سوئیس) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا دونالد ترامپ جو بایدن


( ۹ )

نظر شما :