در شرایطی که قطر هم دیگر پول ندارد و فشارها به آنکارا در حال افزایش است

مشکلات اقتصادی ترکیه، فرصتی برای پوتین برای جذب اردوغان

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۱۱۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که خود را به نوعی به مثابه سلطان های قدیمی کشورش می داند، به بانک مرکزی دستور داده ارزش لیر ترکیه را در برابر دلار ایالات متحده حفظ کند و مانع از کاهش بیشتر آن شود. همچنین به بانک مرکزی گفته شده است که اجازه افزایش نرخ بهره را ندارد. اقتصاد باید به رشد خود ادامه دهد!
مشکلات اقتصادی ترکیه، فرصتی برای پوتین برای جذب اردوغان

نویسنده: مون آو آلاباما

دیپلماسی ایرانی: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که خود را به نوعی به مثابه سلطان های قدیمی کشورش می داند، به بانک مرکزی دستور داده ارزش لیر ترکیه را در برابر دلار یالات متحده حفظ کند و مانع از کاهش بیشتر آن شود. همچنین به بانک مرکزی گفته شده که اجازه افزایش نرخ بهره را ندارد. اقتصاد باید به رشد خود ادامه دهد!

بدین ترتیب، بانک مرکزی ترکیه تنها یک گزینه پیش رو دارد. مجبور است همه ذخایر ارز خارجی خود را برای خرید لیر موجود در بازار آزاد صرف کند و اینگونه مانع کاهش بیشتر ارزش آن شود. اما متاسفانه این ذخایر محدود هستند. 

سرعت از بین رفتن منابع ارز خارجی بانک مرکزی ترکیه در واکنش به کاهش ارزش لیر این کشور، بالا رفته است. کارشناسان اقتصادی در بانک سرمایه گذاری و تامین کننده خدمات مالی کانادایی «تی دی سکیوریتیز» برآورد کرده اند که بانک مرکزی جمهوری ترکیه این هفته بخش اعظم منابع بین المللی خالص (دارایی ها در تراز پرداخت ها یا همان دارایی های خارجی که تحت کنترل مقامات پولی کشور هستند) را خرج کرده: «با توجه به روند فعلی، برآورد ما این است که کل ذخایر خارجی کشور حداکثر تا سومین هفته ماه سپتامبر دوام آورد؛ اما این احتمال هم وجود دارد که هفته سوم ماه ژوئیه دیگر چیزی از این ذخایر باقی نمانده باشد. فکر می کنیم بانک مرکزی جمهوری ترکیه نرخ ها را پیش از آنکه همه حائل ها از بین بروند، به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد و احتمالا تدابیر سختگیرانه کنترل سرمایه را به اجرا خواهد گذاشت. در صورت تحقق این سناریو، همچنین این احتمال وجود دارد که ترکیه درصدد کسب حمایت چندجانبه برآید.»

اقتصاد ترکیه در دوران ریاست جمهوری اردوغان بدهی زیادی بالا آورده که بیشتر آن به دلار آمریکا است و باید با ارز خارجی بازپرداخت شود. کاهش ارزش لیر ترکیه به معنای دشوارتر شدن بازپرداخت وام های خارجی است. نرخ بهره بالاتر نیز بدهی را برای مصرف کنندگان داخلی گران تر می کند و به کاهش تقاضای داخلی می ‌انجامد. رونق اقتصادی که اردوغان در چند سال گذشته از طریق وام و بدهی مهندسی کرده است، اکنون سقوط و بحران را در پی خواهد داشت.

این شرایط احتمالا تمایل اردوغان را به ماجراجویی ‌های بیشتر در سوریه و لیبی کاهش خواهد داد. قطر که شریک اصلی اردوغان در این جرائم به شمار می رود، اخیرا مشکلات خاص خود را به دلیل کاهش قابل توجه قیمت نفت در بازارهای جهانی داشته است. آخرین مرتبه که لیر ترکیه تا این اندازه تحت فشار بود، اردوغان از قطر وام گرفت، اما اکنون قطر خود برای حفظ شرایط موجود اقتصادی مجبور است میلیارد‌ها دلار وام بگیرد.

این بدان معناست که صندوق بین المللی پول تنها جایی است که اردوغان می تواند از آن وام بگیرد؛ اما وام های صندوق بین المللی پول با شرایط دشواری اعطا می شوند و عمدتا این ایالات متحده است که حرف آخر را درباره آنها می زند. هیچ شکی نیست که دولت دونالد ترامپ شرایطی را برای اردوغان تعیین خواهد کرد که اصلا مطلوب او نخواهد بود. 

همه این اتفاقات به معنای فرصتی برای روسیه هستند. این احتمال وجود دارد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دست یاری خود را به سوی اردوغان دراز کند و برای تحت کنترل درآوردن سلطان ترک، چندین میلیارد دلار از ذخایر گسترده خارجی روسیه به ترکیه وام دهد. 

همه اینها تحولاتی جالب توجه در آینده نه چندان دور را رقم خواهند زد!

منبع: راشا اینسایدر / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: ترکیه روسیه ترکیه و روسیه اقتصاد ترکیه سقوط لیر ترکیه وضعیت اقتصاد ترکیه شکنندگی اقتصاد ترکیه


( ۱۲ )

نظر شما :

ارش ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۸
آره پوتین خوب بلده اردوغانو بازی بده ، البته به موقش خوبم تحقیرش میکنه ، ترک ها در اوج قدرت خودشون در زمان عثمانی هم بار ها طعم شکست تحقیر امیز از روسیه تزاری چشیدند حالا که دیگر بماند که ترکیه در حفظ همین زمین مانده هم در بحرانی بزرگه
محمد ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۵
ترکها فقط در قاب عثمانی خلاصه نمیشوند به سلسله های غزنویان. سلجوقیان . ایلخانیان . تیموریان . افشاریان . صفویان . قاجاریان . مملوکیان . گورکانیان و ..... با هرزبانی که بلدی مراجعه بکن خواهی دید در ضمن در این بحران نفتی پوتین اگر بتواند جل خودش را از اب بیرون بکشد خیلی شاهکار کرده و در کل ما ترکها در طول تاریخ روسها را به اندازه کافی رسوا کرده ایم اردوغان هم پوتین را در سال ۲۰۱۶ به اندازه سه دقیق مثل چوب در دفتر خودش کاشت
حامد ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۵
جناب محمد فک کنم شما فیلم بازدید همین امسال اردوغان از روسیه رو ندیدی که انقدر اردوغان و گزراش رو توی کرملین نگه آستن که اردوغان رفت یک گوشه نشست! عزیز جان یه کم فک کنید قبل اینکه بر اساس پیش قرصهای نژادپرستانه نظر بدید.
علی ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۴
هرجوری که حساب کنید روسها بیشتر از هر کشوری در دنیا به ایران و ایرانی جفا کرده اند وبرعکس عثمانی وترکیه امروزی به هم نژادان خود در این سرزمین که اکثر ساکنان آن را تشکیل می دهندچه در گذشته وچه در حال حاضرکمک رسانده است کشور های کمونیست مثل چین یا روسیه نمی تواند دوست واقعی ایران مسلمان باشند ولی ترکیه ثابت کرده که می تواند، هم به لحاظ اشتراکات دینی وهم اشتراکات نژادی وزبانی با اکثر ساکنان این مرزو بوم .
به محمد ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۴
شکست های قاجار ، صفویه و افشار از روسیه تزاری که در مرور زمان با امثال ترکمنچای و گلستان بخش زیادی از آسیای میانه مثل ازبکستان و در شمالغرب کشور قفقاز، و در غرب از دست دادن افغانستان آیا کار ترکان بود یا نه ، ننگین ترین دوره تاریخ ایران که با مرور زمان ایران تکه تکه شد در زمان حکومت ترک ها بود طوری که در زمان اعراب و مسلمانان هم درسته ایران زیر نظر خلیفه مسلمین بود اما یک ایران یک پارچه که تکه تکه نشده بود و در ادبیات عرب از سمرقند و بخارا تا غزنی افغانستان تا آران و شروان در جمهوری اذربایجان امروزی در ادبیات اعراب ایران یا عجم به حساب میومد
محمد ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۳
اقای حامد در رسانه های فارس زبان همیشه اردوغان را سیبل قرار میدهند ولی به ترکها شلیک میکنند که کاربران هم پیرو همین قاعده هستند. من در کامنت اخیر با اگاهی بر مطلب شما اشاره کرده ام ولی متهم به نزاد پرستی شده ام ولی اقای ارش وطن پرست هستند. و اما برای کلوب مسیحیت و مکتب کمونیست مبرهن هست باید سیاست اسلام هراسی و ترک هراسی را موازی پیش ببریم که پوتین در ای مورد دقت بسیاری داردچون سی میلیون مسلمان ترک دروسیه وجود دارد در اینده درد سر بزرگی برای ان کشود میشوند
محمد ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۷
کاربر محترم نام ایران از زمان رضا قزاق به این جغرافی داده شد و تا ان زمان به نام سلسله های حاکم خطاب میشد شما هم یک سلسله از خودتان نام ببرید ولی نه حکومتی مثل سامانیان و زندیه چون ما از این خرده دولت ها زیاد داشتیم من قصد نداشتم وارد بحث تاریخ شوم چون شما فکر میکنید فقط امپراتوری عثمانی ترک بود که با عینک مذهبی به ان مینگرید درصورتی که بزرگترین خدمت را به دین اسلام کرده اند
علی ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۷
30 میلیون کورد ترکیه در آینده دردسر بزرگی برای ترکیه خواهند بود، هر جا که کورد هست آنجا ایران است
بشناس ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۱
نه قاجاریه هم ترک بوده خوب. ضمنا یک زمانی از چین تا مصر مال ایران بوده. از این بحثها زیاد هست که اتفاقا پان ترکیسم یکی از شگردهاش همین راه انداختن بحثهای تاریخی هست که تغییری درواقعیت موجود ایجاد نمیکنه. اینجا هم بحث نیاز ترکیه به روسیه ست. اینکه حالا عثمانی چیکار کرده حتی الان جلوی روسیه رو هم نگرفت که یک شبه کریمه رو پس بگیره و رفقای تاتار اردوغان رو دست و پا بسته کنه.
خسرو ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۶
دنیای امروز ، دنیای همکاری و مشارکت در اقتصاد وامنیت و ....است وجود نه کشور ترک و یازده جمهوری فدرال ترک در داخل روسیه و همچنین ایالت ترکستان شرقی در چین و همچنین بیست وچند کشور عرب و کشورهای مسلمان آسیای شرقی برای ایران امتیاز مهمی است که نباید با حماقت های نژاد پرستانه عده ای پانکرد و پانفارس به هدر داده شود چرا که جمعیت بزرگ ترکهای ایران و عربها ی ایران می توانند واسطه بهترین روابط اقتصادی و سیاسی و ... ایران با کشورهای فوق باشند دوستان پانکرد توجه داشته باشند که امتیاز جمعیت ترک ایران فقط در گذشته تاریخی نیست وامروز هم جمعیت ترکهای ایران در اقتصاد وسیاست ایران نقش مهمی دارند چون بطور عملی بر ایرانی بودن خود تاکید دارند به عنوان روحانی و ارتشی وپاسدار و دکتر و مهندس و بازاری و کشاورز و استاد دانشگاه و رزمنده مدافع حرم و...در همه جا حضور دارند وضمنا جمعیت و امکانات و جغرافیای بزرگ متعلق به ترکها و عربها در دیگر کشورها با محدوده ای که شما کردستان می نامید (درحالی که مردم نجیب کرد تجزیه طلبی را قبول ندارند وبه همین جهت تجزیه طلب ها یکصد سال ناکام مانده اند)قابل مقایسه نیست که : ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
فرهاد ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۴
پلنکرد پانفارس یعنی چی واقعا؟ اینها رو یک فرد با شعور و با یولد ببینه خنده اش میگیره. تنها جریانی که در دنیا به عنوان پان شناخته میشه پانترکیسمه که همین حالا حمایت دولتی توی ترکیه میگیره که توی ایران هم تبلیغ نژادی کنه. جالبه یک عده متوهم هنوز توی افکار ترکستان بزرگ هستن و احتمالا ژاپن رو هم کشور ترک‌زبان میدونن! دوره این چرندیات گذشته.