بیست و ششمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

شیوه قتل خاشقجی غلط بود، بن سلمان می توانست بدهند او را زیر بگیرند

۰۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۸۹۱۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
او در "کشتن" یا به عبارتی دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مطرح عربستانی اشتباه کرد و این رفتارش غیرقابل قبول است. می توانست او را با کامیون "زیر کند" یا عده ای را اجیر کند که او را با گلوله بکشند.
شیوه قتل خاشقجی غلط بود، بن سلمان می توانست بدهند او را زیر بگیرند


دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا بیست و ششمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

در دیدارم با مقام طراز اول در یکی از مهمترین سازمان های یهودی امریکایی که مرکزش در نیویورک است و الآن نیز روابط بسیار خوبی با دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده دارد، موضوع حرفمان به عربستان سعودی کشیده شد، گفت: «با شاهزاده محمد بن سلمان تشکیل جلسه دادم. دیدم آدم تاثیرگذار  (Impressive)و پیگیری است. این صحیح است او در "کشتن" یا به عبارتی دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مطرح عربستانی اشتباه کرد و این رفتارش غیرقابل قبول است. می توانست او را با کامیون "زیر کند" یا عده ای را اجیر کند که او را با گلوله بکشند. البته ناگفته نماند خاشقجی "اخوانی" قدیمی ای بود. درباره دستگیر شده هایی که محمد بن سلمان آنها را حبس کرد، باید بگویم دوستانی دارم که در هتل "ریتز (Ritz) زندانی شدند، یکی از آنها به خواسته یا به دعوت ملک سلمان یک هفته در کاخ او وارد می شد و آنجا می ماند. حتی همین دوست هم در آن هتل زندانی شد. به هر حال، می خواستند با فساد گسترش یافته در کشور مبارزه کنند. منطقه فاسد است، خاندان حاکم فاسدند، و شاهزاده ها و هر آن کسی که با آنها تعامل می کنند هم فاسدند. شاید این پیامی برای همه در داخل و خارج عربستان بود.»

نظر دادم: «اگر محمد بن سلمان بماند و هیچ کدام از رقبایش او را در داخل یا خارج از خانواده و خاندان نکشد، می تواند ظرف شش یا هفت سال بخشی از «رویکرد 2030» عربستان را از قرن نوزدهم یا حتی قبل از آن به اواخر قرن بیستم، از لحاظ اجتماعی و اقتصادی نه سیاسی، انتقال دهد، و در این صورت دیگر بازگشت به «پایبندی های دینی و مذهبی» همانند سابق در شیوه حکمرانی غیرممکن خواهد شد.»

در پاسخ به این سوالم که: آیا قطر هزینه رویارویی با عربستان را می دهد و آیا قطر توانست جلوی اشغال خاکش توسط عربستان را بگیرد، جواب داد: «قطر بیمه زندگی (Life Insurance) دارد، بیمه اش پایگاه نظامی امریکا در خاکش است. شاید بعضی ها بگویند که امریکا ممکن است آن را به جای دیگری منتقل کند و این "بیمه" تمام شود. اما تجربه اش (یعنی امریکا) با عربستان روشن است. پایگاه های نظامی خیلی مهمی در خاک عربستان هستند اما مالکش نیست، چند سال پیش عربستان مجبور شد از ترس ثبات کشور و مملکتش از امریکا بخواهد که آنها را تخلیه کند، ترسیده بود که تروریست های رادیکال چه در درون قدرت چه در جامعه سکولارش و چه دیگران آن را بهانه کند و کشور را بی ثبات کنند. (این را هم بگویم که عربستان سعودی و کشورهای شورای همکاری اخیرا فضای زمینی، دریایی و هوایی خود را در اختیار امریکا گذاشته اند. این به آن معناست که هشدارها اگر لازم باشد دیگر هشدار نمی شوند و تعریف دیگری به خود می گیرند.)»

سپس گفت: «حتما امریکا می داند که روابط قطر با ایران و رئیس جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان و اخوان المسلمین خیلی خوب است. امریکا جلوی آن را نمی گیرد، برای این که از حضور نیروهای ترکیه ای و اخوانی در خاکش خبر دارد، قطر خودش امریکا را مستقیما در جریان گذاشته است. هر چیزی که در میانشان می گذارد را به اطلاع امریکا می رسانند، حتی فکرهایی که در سرشان است. قطر در ارتباط گیری میان امریکا و این دشمنان نیز سهیم است. نمی توان فراموش کرد که این قطر بود گفت وگوی "طالبان" افغانستان با امریکا را ترتیب داد و میزبانی کرد و همچنان هم میزبانی می کند.»
 
ادامه دارد...

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم جمال خاشقجی عربستان سعودی قطر


( ۵ )

نظر شما :

خسرو ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۵
اسم این شخص قاشقچی است به همان معنی که می شناسیم فقط صرف اینکه از متن انگلیسی ترجمه می شود نباید اشتباه نوشته شود