بازرس وزارت امور خارجه آمریکا: برکناری مقام رسمی ایرانی‌تبار یک تلافی سیاسی بود

اخراج به دلیل ایرانی بودن

۰۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۷۷۰۷ اخبار اصلی آمریکا
در گزارش دفتر بازرسی کل بیشتر بر مواردی تمرکز شده که به زمان تصدی‌گری رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق باز می‌گردند. در این گزارش چگونگی برکناری سحر نوروززاده، مسئول ایران در دفتر برنامه‌ریزی سیاست‌گذاری وزارت امور خارجه آمریکا، شرح داده شده است. پس از اتهام رسانه‌های محافظه کار مبنی بر این‌که نوروززاده به دولت ترامپ وفادار نیست و برای لابی ایران کار کرده است، او از این سمت برکنار شد. سایر کارمندان وزارتخانه که از کارمندان این دفتر با عناوینی نظیر "وفاداران به اوباما/کلینتون" و "مخالفان خط ‌مشی ترامپ" یاد می‌کردند نیز اتهامات وارد شده به نوروززاده را تقویت کردند.
اخراج به دلیل ایرانی بودن

نویسنده: لارا کلی (Laura Kelly)

دیپلماسی ایرانی: به گزارش بازرس کل وزارت‌ امور خارجه ایالات متحده امریکا، برکناری یکی از کارمندان این وزارتخانه بر مبنای اتهامات واهی نظیر مخالفت با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا وفاداری به دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق و سازش بر سر بی‌طرفی‌اش به دلیل داشتن تبار ایرانی انجام شده است. در میان چندین موردی که در این گزارش اداره بازرسی کل به آنها رسیدگی کرده، این تنها موردی است که گماشتگان سیاسی و ریاست‌جمهوری در وزارت امور خارجه بر مبنای انگیزه‌های سیاسی و سایر "رفتارهای ناشایست پرسنلی" علیه یک کارمند خدماتی، اقدام تلافی‌جویانه انجام داده‌اند.

اتهامات استفاده از انگیزه‌های سیاسی توسط مقامات وزارت امور خارجه و همچنین این‌که آیا ترامپ با انگیزه‌های سیاسی شخصی، ماریا یاوانکوویچ، یک کارمند خدمات خارجی را اخراج کرده است یا نه در مرکز رسیدگی به استیضاح رئیس‌جمهور قرار دارد.

اما در گزارش دفتر بازرسی کل بیشتر بر مواردی تمرکز شده که به زمان تصدی‌گری رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق باز می‌گردند. در این گزارش چگونگی برکناری سحر نوروززاده، مسئول ایران در دفتر برنامه‌ریزی سیاست‌گذاری وزارت امور خارجه آمریکا، شرح داده شده است. پس از اتهام رسانه‌های محافظه کار مبنی بر این‌که نوروززاده به دولت ترامپ وفادار نیست و برای لابی ایران کار کرده است، او از این سمت برکنار شد. سایر کارمندان وزارتخانه که از کارمندان این دفتر با عناوینی نظیر "وفاداران به اوباما/کلینتون" و "مخالفان خط ‌مشی ترامپ" یاد می‌کردند نیز اتهامات وارد شده به نوروززاده را تقویت کردند.

اداره بازرسی کل همچنین اسناد مربوط به تولد کارمند وزارت امور خارجه در ایران را ارائه و تایید کرده است که این مساله، جنجالی را بر سر انگیزه این فرد برای کار در دفتر برنامه‌ریزی سیاست گذاری به راه انداخته است. بازرس کل چنین نتیجه‌گیری می‌کند که برداشت ها درباره "ایده‌های سیاسی، وابستگی به دولت‌های پیشین و خاستگاه ملی نوروززاده در این اندیشه که او نباید در دفتر برنامه‌ریزی سیاست گذاری به کارش ادامه بدهد، نقش داشته است."

بازرس کل به وزیر امور خارجه توصیه کرده که علیه مقاماتی که کارمندان را برمبنای وابستگی‌های سیاسی آنها تادیب می‌کنند و نه فقط بر مبنای استحقاقشان، اقدامات انضباطی به کار بگیرد. به رغم شناسایی 7 نفری که در رفتار توهین‌آمیز علیه کارمندان نقش داشتند، هیچ یک از آنها با اقدام تادیبی مواجه نشده‌اند. از این میان می‌توان به برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه در امور ایران اشاره کرد که در آن زمان رئیس دفتر برنامه‌ریزی سیاستگذاری و مسئول برکناری نوروززاده بود. اداره بازرسی کل نتوانسته تشخیص بدهد که آیا هوک بر مبنای انگیزه سیاسی رفتار کرده یا نه، اما بر ناشایست بودن دفاع او از اقدامش در اخراج کارمند مورد نظر تاکید کرده است. هوک مدعی است نوروززاده را برکنار کرده تا جایی برای متیو مک‌اینز باز شود تا او به مسائل ایران رسیدگی کند. اداره بازرسی کل این ادعا را دلیلی متقاعد کننده برای اخراج کارمند دولتی ندانسته است.

اداره بازرسی کل همچنین توصیه کرده برنامه‌ای آموزشی برای گماشتگان سیاسی و ریاست‌جمهوری اجرا شود و در آن اقدامات ممنوع علیه کارمندان دولتی آموزش داده شود و همچنین سیاست‌‌‌های مرتبط با وزارتخانه‌ها مرور شود.

منبع: هیل / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سحر نوروززاده ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ برایان هوک مایک پمپئو رکس تیلرسون ایران و امریکا


( ۱۲ )

نظر شما :